Pracownia Eksperymentów Transmedialnych
Pracownia dyplomująca
Program i cel
Celem pracowni jest rozwijanie myślenia o sztuce jako krytycznej metodzie analizy rzeczywistości, dającej możliwość eksperymentowania i robienia rzeczy hybrydowych, które w ramach innych dziedzin trudno byłoby nazwać, czy nawet pomyśleć. Pole sztuki traktujemy jako przestrzeń, w której można wypracowywać przydatne narzędzia służące do wprowadzania zmian w sposobach myślenia oraz poszerzania wyobraźni społecznej i politycznej. W pracowni nie ma narzuconych form wypowiedzi. Każda osoba ma przestrzeń do rozwijania własnego potencjału twórczego zarówno w pracy indywidualnej jak i grupowej.
Istotą programu jest praca nad wybranym zagadnieniem (przygotowane przez osoby prowadzące lub/i własne zagadnienie zaproponowane przez studentkę/ta) – od researchu po wybór odpowiednich środków formalnych. A w kolejnym kroku – rozwijanie umiejętności prezentacji własnych działań twórczych poza uczelnią.
Pracownia otwarta jest na eksperyment i poszukiwania własnych sposobów wypowiedzi artystycznej, próby technologiczne oraz rozważania teoretyczne w obszarze sztuki mediów, zachęcają do działań transdyscyplinarncyh, kwestionujących zasadność wyraźnych granic dyscyplin. Ideą spotkań w Pracowni jest wymiana kompetencji, dyskusja dotycząca współczesnych zjawisk kultury oraz zagadnień związanych z funkcjonowaniem młodych artystek i artystów w polu sztuki. Zapraszamy do pracowni osoby, których celem jest kontynuacja bądź rozpoczęcie autorskiej ścieżki twórczej oraz świadome kształtowanie środowiska artystycznego.
Przedmioty
- Przedmioty kierunkowe na kierunku Sztuka Mediów: Kreacja Przestrzeni Multimedialnej
*Pracownia Działań Przestrzennych, Koncepcyjnych i Transdyscyplinarnych - Przedmioty prowadzone dla studentów innych kierunków: Grafika Intermedialna
- Przedmioty prowadzone na interdyscyplinarnych studiach MFA w j. angielskim: Light as a Creative Tool [LAACT]
- Funkcjonowanie w polu sztuki
Zapisy
Pracownia prowadzi zajęcia obligatoryjne dla studentów Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów. W ramach funkcjonującego procesu dydaktycznego, także studenci innych Wydziałów mają możliwość wyboru Pracowni. Możliwość wyboru zajęć u wybranej osoby prowadzącej zajęcia: Paweł Lisek, Irmina Rusicka, Robert Sochacki.
Lektury
- Lev Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006
- Umberto Eco, Historia Piękna, wyd. Rebis 2009
- Ryszard W. Kluszczyński, Sztuka Interaktywna, Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010
- Marina Abramović, Pokonać mur. Wspomnienia, wyd. Rebis 2018
- D. Higgins, Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, Gdańsk 2000
- M. Mc Luchan, Zrozumieć media. Przedłużanie człowieka, Warszawa 2004
- Andrzej Marzec Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021
- Monika Bakke, Bio-transfiguracja. Sztuka i estetyka posthumanizmu, UAM, Poznań 2010
- Ryszard W. Kluszczyński, Społeczeństwo Informacyjne. Cyberkultura. Sztuka Multimediów, Rabid, Kraków 2001
- Piotr Zawojski " Elektroniczne obrazoświaty. Między sztuką a technologią, Wydawnictwo Szumacher. Kielce 2000
- Braidotti R., Po człowieku, PWN, Warszawa 2020
- Timothy Morton, Mroczna ekologia. Ku logice przyszłego współistnienia. Oficyna Związek Otwarty, Warszawa 2023
- Solnit R., Nadzieja w mroku, Karakter, Kraków 2019
- Solnit R., Mężczyźni objaśniają mi świat, Karakter, Kraków 2017
- Boehm G. O obrazach i widzeniu, Universitas, Kraków 2014
- Kutlubasis-Krajewska V., Krajewski P. (red.), Od monumentu do marketu. Sztuka wideo i przestrzeń publiczna, WRO Centrum Sztuki Mediów, Wrocław 2005
- Michał Kozłowski, Jan Sowa, Kuba Szreder (red.), Fabryka sztuki. Podział pracy oraz dystrybucja kapitałów społecznych w polu sztuk wizualnych we współczesnej Polsce. Raport z badań Wolnego Uniwersytetu Warszawy, Warszawa 2014
- Pierre Bourdieu, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, tłum. A. Zawadzki, Universitas, Kraków 2001
- Jan Sowa i in. (red.), Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, Fundacja Bęc Zmiana Warszawa 2011
- Kuba Szreder, ABC Projektariatu. O nędzy projektowego życia, Wydawnictwo Bęc Zmiana, Warszawa 2016
- Mark Fisher, Dziwaczne i osobliwe, słowo/obraz terytoria, 2023
- Piotr Szenajch, Odczarowanie talentu. Socjografia stawania się uznanym artystą, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2022
Linki
-
ze szczególnym wyróżnieniem:
Widok 4: Historia instalacji wideo
oraz
- dwutygodnik.com
- krytykapolityczna.pl
- magazynszum.pl
- magazynpismo.pl
- format-net.pl
- powidoki.asp.lodz.pl
- aec.at
- art21.org
- Publikacja Light as a Creative Tool [LAACT]
Dokumentacja
- Temat: kompostownik
- Temat: Kuchnia jako środek wyrazu wypowiedzi artystycznej
Bulion pierwotny
Bulion pierwotny
Naszą wspólną pracę można poszerzać o doświadczenia w ramach międzynarodowych aktywności:
Video Mapping Workshop – Video Mapping European Center
IBSIC conference – Image Beyond the Screen International Conference and Video Mapping Festival Lille, Francja
#5 – 2022
#6 – 2023
LAACT – international academic exchange
Sympozjum: O przekraczaniu granic w wypowiedzi publicznej „WYP*******Ć"