Przejdź do treści

Sympozjum: ONLINE >>> OFFLINE

Ogłoszenie
Opublikowano 09 mar 2021

ASP im. E. Gepperta we Wrocławiu, Katedra Sztuki Mediów oraz dr Robert Sochacki zapraszają na sympozjum.

Akcenty przesunęły się już dawno, wektory zmian wytyczają nowe kierunki: to, co duża część społeczeństwa zaczęła odkrywać w pandemicznym roku 2020, dla niektórych z nas było już wiele lat temu oczywistością - świat nadawania i odbierania informacji o świecie, rzeczywistość i doświadczenia kreacji znajdują się w królestwie cyfrowym ONLINE. Miejsce działań związanych ze sztuką, lub szerzej: projektowaniem przestrzeni emocjonalnej nie od dziś jest wirtualne. Od pewnego czasu, co zeszły rok tylko uwydatnił, także i czynności i doświadczenia „codzienne" są z tą przestrzenią związane, to, co tradycyjnie uważaliśmy za rzeczywistość z obecnego punktu widzenia można nazwać światem OFFLINE, nieoczywistym światem dostępnym nie dla wszystkich.

Zmiana perspektywy już nastąpiła, teraz to OFFLINE wydaje się rozszerzeniem rzeczywistości ONLINE, jednym z wyborów w potężnych aplikacjach AR czy VR napędzanych przez coraz doskonalsze AI. O tym jak jest, i czy rzeczywiście jesteśmy obecnie sprowadzani do roli dodatków z tętnem do coraz potężniejszych rzeczywistości ONLINE oraz o relacji oflajnu do onlajnu dyskutować będą badaczki i artystki poruszające się teoretycznie i praktycznie na styku tych konstruktów:

https://www.youtube.com/watch?v=9_VYXQIwnUc&t=1s

https://www.youtube.com/watch?v=YHmCqGxDxpM (Wersja z napisami w języku angielskim i tłumaczeniem na polski język migowy)

W dyskusji udział biorą:

Agata Kiedrowicz - wykładowczyni Akademii Sztuki w Szczecinie, School of Form oraz Collegium da Vinci. Projektantka, kuratorka interdyscyplinarnych projektów, krytyczka i badaczka designu.

Agnieszka Kurant - artystka konceptualna, mieszka w Nowym Jorku. Bada, jak działają systemy zacierania granic między rzeczywistością a fikcją oraz pomiędzy naturą a kulturą.

Monika Seyfried - artystka i wykładowczyni, projektant interakcji założycielka Grow Your Own Cloud, organizacji zajmującej się przetrzymywaniem danych w roślinach. Pracowała w Copenhagen InsQtute of InteracQon Design Reseach.

Beata Wilczek - kuratorka, artystka, projektantka, wykładowczyni. Opracowuje program studiów magisterskich w zakresie projektowania społecznego i zrównoważonych innowacji w Design Academy Berlin.

Prowadząca dyskusję dr Agnieszka Polkowska, Akademia Sztuki w Szczecinie wraz z dr Robertem Sochackim, ASP im. E. Gepperta we Wrocławiu, organizatorem Sympozjum Online>>>offline.

***

 dzięki ON Public Gallery: Zuza Banasinska / Waterer Watering, 2020

„Kultywować" oznacza zarówno uprawiać, jak i oddawać cześć. Jeśli rytuał jest imitacją, reperfor- mensem pierwotnego aktu stworzenia, produkcja rzeczywistości, zarówno realnej jak i fikcyjnej, wyrasta z tych samych korzeni. Czy można zatem uznać „zrytualizowany cud" efektu specjalnego za powtórzenie boskiego aktu stworzenia? Cud urodzaju, jako równie nadprzyrodzony i osiągalny, jest wykorzystywany przez przemysł filmowy do rozbudzania coraz to większych pragnień. Obraz zapłodnienia ziemi towarzyszy początkom kina, w postaci jednej z pierwszych komedii, „The Waterer Watered" Louisa Lumière'a. Znana „magiczna" formuła woda + ziemia = życie jest tutaj przekształcona w mechaniczny skecz, który cud zamienia w żart magii kina.

Link: https://youtu.be/hKN-vyJLU7E

***

Materiały, linki rozszerzające poruszane tematy w dyskusji

Beata Wilczek:

Design for Dreaming - post o zajęciach realizowanych przez Beatę Wilczek ze studentami projetkowania na School of Form

https://www.instagram.com/p/CIX81nZFc79/

Dotyk w projektowaniu - wykład Beaty Wilczek na temat dotyku który był prezentowany m.in. na uniwersytecie Bunka, Tokyo i The Shenkar, Izrael.

https://www.youtube.com/watch?v=6JmCcRMazQw&ab_channel=StrefaDesignuUniwersytetuSWPS

Wystawa Nomadik na temat podróżowania online/offline i bycia w kilku miejscach jednocześnie, kuratorowana przez Beatę Wilczek w BWA Wrocław w 2012 roku https://nomadikbwa.tumblr.com/exhibition

Donna Haraway o biopolityce i relacji człowiek-pies

http://xenopraxis.net/readings/haraway_companion.pdf

Rosi Braidotti opowiada o zależnościach między kryzysem klimatycznym i dygitalizacją 

https://www.gsd.harvard.edu/event/rosi-braidotti/

Achille Mbembe o nekropolityce i ciele podczas pandemii Covid-19

https://www.journal-psychoanalysis.eu/the-pandemic-democratizes-the-power-to-kill-an-intyerview/

Artykuł o pięknie i eugenicznym AI z Australii

https://www.technologyreview.com/2021/03/05/1020133/ai-algorithm-rate-beauty-score-attractive-face/

Agnieszka Kurant:

Projekt Agnieszki Kurant na wystawie Broken Nature, Milano Triennale, obecnie pokazywany w MoMA w Nowym Jorku:

https://www.instagram.com/p/B0lQB71Jl6v/?hl=en

http://www.brokennature.org/checklist/

Artykuł dotyczący twórczości Agnieszki Kurant w odpowiedzi na Covid w Wired magazine:

https://www.wired.com/story/art-future-covid-19/

Artykuł o projektach Agnieszki Kurant dotyczących wirtualizacji i eksploatacji danych w TIME magazine:

https://time.com/5792613/ai-art/

Nadchodzący projekt Agnieszki Kurant dla MIT List Center i w przestrzeni publicznej kampusu MIT:

https://listart.mit.edu/agnieszka-kurant-end-signature-2020-21

Monografia Agnieszki Kurant Collective Intelligence, ktora wkrotce ukaze sie w wydawnictwach MIT Press i Sternberg Press:

https://mitpress.mit.edu/books/agnieszka-kurant

Projekt Agnieszki Kurant dla New York Timesa na temat Risk Management:

https://www.nytimes.com/2020/07/21/t-magazine/art-financial-crisis.html

Projekt Agnieszki Kurant dla SFMOMA na temat Animal Internet i doświadczenia natury w sieci:

https://openspace.sfmoma.org/2018/03/assembly-line-animal-internet/

Wywiad z Agnieszka Kurant w magazynie e-flux:

https://www.e-flux.com/podcasts/e599d2ca4a034e46bf143ea3f5b812bf/extern

 Monika Seyfried:

 Interspecies Gossip - Projekt Moniki Seyfried

https://www.ginkgobioworks.com/2020/08/03/introducing-our-2020-creative-residents/

***

Agata Kiedrowicz

Wykładowczyni Akademii Sztuki w Szczecinie, School of Form oraz Collegium da Vinci, gdzie kieruje studiami podyplomowymi z obszaru mody i nowych mediów. Projektantka, kuratorka interdyscyplinarnych projektów i wystaw, krytyczka i badaczka dizajnu. Autorka publikacji i wywiadów z obszaru dizajnu, mody i sztuki (m.in. na łamach FUTU, Monitor Magazine, KUBKUK, Newsweek Slow, KMag, Notes na 6. Tygodni, Design Alive), prowadzi autorską rubrykę „Smaki Dizajnu" w tygodniku KulturaLiberalna.pl. Interesuje ją szeroko rozumiane projektowanie jako narzędzie eksploracji i krytyki rzeczywistości oraz sensoryczny wymiar dizajnu.

Agnieszka Kurant

Artystka konceptualna, badającą w jaki sposób złożone systemy społeczne, ekonomiczne i ekologiczne zacierają różnice pomiędzy fikcją i rzeczywistością oraz pomiędzy naturą a kulturą. Eksplorując zjawisko inteligencji zbiorowej oraz nie-ludzkie formy inteligencji (od mikrobów i wirusów po sztuczną inteligencję) artystka bada przemiany człowieka i natury towarzyszące ewolucji technologiczno-naukowej oraz formy wyzysku obecne w kapitalizmie kognitywnym i cyfrowym.

Kurant jest laureatką Lacma Art and Technology Award 2020, FronQer Art Prize 2019 oraz laureatką konkursu MIT List Visual Arts Center na projekt w przestrzeni publicznej w Massachusebs InsQtute of Technology (2021). Jej prace znajduja się w kolekcji MoMa oraz Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, SFMOMA oraz Tate Modern.

W 2015 roku artystka zrealizowała indywidualny projekt w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. W 2013 roku Sculpture Center w Nowym Jorku poświęcił jej twórczości dużą wystawę indywidualną. Jej prace były ostatnio prezentowane na Biennale w Istanbule, Milano Triennale oraz w MOCA Toronto. W tym roku jej prace prezentowane sa w nowojorskim MoMa na wystawie „Broken Nature" oraz w de Young Museum of Fine Arts w San Francisco na wystawie „Uncanny Valley. Being Human in the Age of AI".

Jej tworczość była pokazywana na międzynarodowych wystawach w Palais de Tokyo w Paryżu, Wibe de With w Roberdamie; Moderna Museet, Cleveland Biennale, The Kitchen w Nowym Jorku, Guggenheim Bilbao, Bonner Kunstverein, Grazer Kunstverein; MOCA Detroit, Mamco w Genewie, Frieze Projects w Londynie oraz na Biennale Performa oraz w Polsce w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, w CSW Zamek Ujazdowski i w Galerii Zachęta.

W 2010 roku artystka zrealizowała projekt do Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji wraz z architektką Aleksandrą Wasilkowską. Kurant jest obecnie stypendystką Berggruen InsQtute TransformaQons of the Human Program w Los Angeles oraz Smithsonian InsQtute. Wczesniej była stypendystka MIT Center for Art. Science and Technology (2017-2019) oraz Smithsonian InsQtute (2018).

W 2021 roku ukaże się jej monografia „Agnieszka Kurant: CollecQve Intelligence", Sternberg Press / MIT Press towarzyszaca projektowi realizowanemu przez artystke dla museum Castello di Rivoli w Turynie.

Monika Seyfried

pracuję nad przyszłością energii syntezy jądrowej, etyką i technologią, dziedzictwem krytycznym w Europie i przechowywaniem danych przez rośliny. Jest projektantką interakcji, posiadającą doświadczenie w sztuce, fotografii i filmie. W swojej pracy angażuje się na styku nowych technologii, mediów cyfrowych i środowiska naturalnego, tworząc bogate sensorycznie, interaktywne przestrzenie. Wykłada w różnych instytucjach, takich jak Hyper Island, The Danish NaQonal School of Performing Arts w Kopenhadze i CIID. W ostatnich latach była zaangażowana w międzynarodowe akademickie projekty badawcze Komisji Europejskiej współpracując z takimi instytucjami jak LSE, Newcastle University i IT University of Copenhagen. Jest absolwentka Copenhagen Institute of Interaction Design oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Beata Wilczek

Ukończyła studia magisterskie na Central Saint MarQns, University of Arts w Londynie oraz studia magisterskie na SWPS w Warszawie, studiowała również na ASP we Wrocławiu, a także studia doktoranckie z zakresu studiów nad modą na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Wiedniu. Aktywnie zaangażowana w edukację projektową, prowadząc interdyscyplinarne kursy z zakresu mody, designu i nauk społecznych na takich uniwersytetach jak ESMOD, UdK i AMD w Berlinie, Niemczech, Bunka Gauken i ESMOD w Tokio, Japonii, The Shenkar w Tel Awiwie, Izraelu, School of Form w Warszawie, Polsce i Royal College of Arts w Londynie, Wielkiej Brytanii. Pracowała jako konsultant i twórca koncepcji przy projektach dla takich klientów jak Dior, Moncler, Nokia i Space Doctors, a jej prace były publikowane w New York Times, Vice i Novembre Magazine. Obecnie mieszka w Berlinie gdzie opracowuje program studiów magisterskich w zakresie projektowania społecznego i zrównoważonych innowacji w Design Academy Berlin. Kuratorka wystaw Nomadik w Galerii Dizajn BWA Wrocław i Najlepsze wystawy których nie było w Muzeum Współczesnym Wrocław.

dr Agnieszka Polkowska

Doktor w dyscyplinie sztuk projektowych. Projektantka spekulatywna, badaczka i strateżka. Właścicielka studia TRENDSPOT oraz Touching Points. Wykładowczyni akademicka dizajnu spekulatywnego i trendów w projektowaniu na Akademii Sztuki w Szczecinie. Realizuje projekty badawcze i wdrożeniowe. Współpracuje z takimi instytucjami jak Pomorski Park Naukowo- Technologiczny Gdynia, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Łódź Design FesQval oraz markami, w tym m.in. MTV, Play, Vogue Polska, Ceramika Paradyż, CosenQno,Desa Unicum, Biżuteria YES, eobuwie.pl, Decathlon czy Local Heroes. Konsultantka holenderskiego think tanku MARE Amsterdam. Zasiadała w radzie ekspertów plebiscytu must have na Łódź Design FesQval oraz kapitule konkursu Dobry Wzór.

dr Robert Sochacki

Doktor w dyscyplinie sztuk plastyczne poruszał zagadnienia włączania widza w proces twórczy, zamiana pasywnego odbiorcy w czynnego uczestnika, współkreatora dzieła sztuki. Bada zagadnienia związane z codziennością życia, włączając codzienność do zagadnień sztuki. Swoje zainteresowania rozwija na wrocławskiej ASP im. E. Gepperta pracując w ramach Katedry Sztuki Mediów. Na tejże uczelni bada także obszary nowych możliwości realizacji innych form scenograficznych w Katedrze Scenografii. Rolę sztuki w publicznej przestrzeni porusza w ramach aktywności w pracowni Sztuka w Przestrzeni Publicznej ASP w Gdańsku. Czynnie pracuje w ośrodkach podejmujących zagadnienia związane ze sztuką światła. Swoje badania z tego obszaru podejmuje w Europie i Afryce. Jest bardzo aktywnym wykładowcą jak i inicjatorem poszukiwań nowych horyzontów.

***

dzięki ON Public Gallery: Bobbie Gray / Resident Alien, 2017

"Podobnie jak ich oksymoroniczne tytuły, filmy te mają na celu podważenie logiki i oczekiwań. Negocjując ostrożną równowagę pomiędzy zachowaniem i zrzeczeniem się kontroli, płynna, tajemnicza substancja, wybrana ze względu na jej osobliwą taktylność, poddawana jest serii prób, z których każda prowadzi do powstania materiału przypominającego egzotyczną materię organiczną. Praca zawiera sprzeczności pomiędzy tym, co rzeczywiste i nierzeczywiste, syntetyczne i organiczne, stałe i ruchome. (…)"

Link: https://www.bobbiegray.com/resident-alien

***

Rozmowa:

na temat ograniczeń AI i ML oraz o kompetencjach przyszłości w jakie należy inwestować rozmawiają dr Iwo Zmyślony i prof. ALK dr hab. Aleksandra Przegalińska.

Jakie są ograniczenia AI / ML - w czym jesteśmy lepsi i jak sztuka czy design pomaga to rozwijać.

https://www.youtube.com/watch?v=-z51lG4pxZ4

    prof. ALK dr hab. Aleksandra Przegalińska - filozofka, pracuje w Katedrze Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym, jest Prorektorka ds. Współpracy z Zagranicą i ESR w Akademii leona Kozminskiego, Senior Research Fellow w American Institute for Economic Research. dr Iwo Zmyślony - projektant zmiany, antropolog designu i nowych technologii, metodolog procesów projektowych.

prof. ALK dr hab. Aleksandra Przegalińska

Pracuje w Katedrze Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym w Akademii Leona Kozminskiego, jest Prorektorka ds. Współpracy z Zagranicą i ESR. Filozof, futurolog, doktor nauk humanistycznych i doktor habilitowana nauk społecznych, publicystka. Profesor Akademii Leona Koźmińskiego, od 2020 roku prorektor ds. współpracy z zagranicą. Stypendystka programu Fulbrighta, prowadziła także badania w Massachusetts Insitute of Technology w Bostonie. Aktualnie Senior Research Fellow w American Institute for Economic Research. Współautorka wraz z Pawłem Oksanowiczem książki „Sztuczna Inteligencja. Nieludzka, arcyludzka" (2020).

dr Iwo Zmyślony

Antropolog designu i nowych technologii, metodolog procesów projektowych, konsultant biznesu. Doktoryzował się pracą na temat kreatywności w naukach empirycznych (2013). Autor naukowych publikacji na temat wiedzy eksperckiej (know-how, tacit knowledge, embodied knowledge) oraz tekstów krytycznych z zakresu sztuki współczesnej. Absolwent Akademii Innowatorów Społecznych Ashoka Innovators for the Public oraz programu studiów samorządowych Akademii Humanistycznej w Pułtusku. Laureat szeregu grantów i stypendiów (m.in. NCN, DAAD, GFPS, „Młoda Polska"). Wykłada m.in. na Uniwersytecie Otwartym Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu i Akademii Sztuki w Szczecinie. W latach 2013-2019 związany ze School of Form SWPS.

***

dzięki ON Public Gallery: Jeremy Griffaud / Landstrenght, 2020

"(…) Landstrenght w tej instalacji świat roślin jest zbudowany jak ciało, gotowy do walki lub do popisu. Griffaud wykorzystuje kult ciała i intensywną praktykę kulturystyczną jako materiał i język.Griffaud inspiruje się sposobem, w jaki niektóre osoby czasami inscenizują swoje ciała przed lustrem lub na portalach społecznościowych.
Próbuje odnieść tę radykalną koncepcję bytu, oscylującą między idealnym stylem życia a zastraszającym sposobem bycia, do współczesnego problemu zachowania bioróżnorodności."

Link: https://jeremy-griffaud.fr/landstrength

***

Podcast #BEZPIECZNIK

#BEZPIECZNIK to podcast dedykowany POCZUCIU BEZPIECZEŃSTWA w CIELE, DUSZY i PRZESTRZENI.

W ramach audycji dr Joanna Jurga opowiada o tym, czym jest zmysłowy odbiór rzeczywistości, neuroarchitektura i proksemika, czyli jak odbieramy otaczający nas świat i co możemy zrobić, by żyło nam się lepiej. Za przykłady służą jej skrajne lokalizacje, takie jak habitaty kosmiczne czy stacje polarne, oraz problemy z bezsennością, stanami lękowymi i depresją. Dr Jurga stara się dostarczać solidną porcji wiedzy, okraszoną anegdotami i odniesieniami do tego, gdzie szukać konkretnych rozwiązań.

LINK do podcastu: sptfy.com/bezpiecznik 

Dr Joanna Jurga

Projektantka produktu i przestrzeni, innowatorka oraz wykładowczyni (School of Form). Specjalistka projektowania dedykowanego poczuciu bezpieczeństwa. W swojej pracy chętnie porusza zagadnienia z zakresu designu synestetycznego i spekulatywnego. Analogowa astronautka i dwukrotna komandorka symulacji misji kosmicznych w Habitacie Lunares. Nauczycielka medytacji i pasjonatka kosmosu. Współpracowała przy projektach badawczych z infuture hatalska foresight institute i Instytutem Kontekstów Pracy. Wyróżniona na międzynarodowych wystawach i festiwalach, takich jak Łódź Design Festival, Gdynia Design Days czy Dutch Design Week. Finalistka konkursów MakeMe, Young Polish Designer, Innovation Ad oraz Jutronauci.

Opis odc.1 - O zmysłach

W pierwszym oficjalnym odcinku podcastu #BEZPIECZNIK znajdziecie opowieść o tym, jak działają i za co odpowiadają poszczególne zmysły, również w ujęciu społecznym, a także, czym jest design synestetyczny, neuroarchitektura i proksemika. Dołożyłam wszelkich starań, aby treści były zjadliwe. Jeśli nadal nie udało mi się zaspokoić Waszego apetytu na wiedzę, to więcej możecie przeczytać tu: 

Linki: 

    neuroarchitektura - https://www.f5.pl/design/co-neuroarchitektura-mowi-o-przestrzeniach-w-ktorych-zyjemy-i-pracujemy-oto-5-wskazowek-jak-tworzyc-przyjazna-przestrzen-wokol-siebie design synestetyczny - https://www.swps.pl/nauka-i-badania/blog-naukowy/14425-synestetic-design-nowy-nurt-projektowania proksemika - https://pieknoumyslu.com/proksemika-kontakt-z-przestrzenia/

Menu książkowe do odc. 1: 

    Przystawka: „Dotknij, poczuj, zobacz. Fenomen relacji człowieka z naturą", Peter Wohlleben. Danie główne: „Oczy skóry" oraz „Myśląca dłoń", Juhani Pallasmaa. Deser: „Głębia. Freediving, zbuntowani badacze i co ocean mówi o nas samych", James Nestor.

Opis odc.2 - Natura vs. architektura

W drugim odcinku podcastu #BEZPIECZNIK opowiadam o tym, jak postrzegamy przestrzeń. Poruszam zagadnienie poszukiwania harmonii w relacji natury z architekturą. Taką, która ma przede wszystkim służyć człowiekowi. Mówię więc o kościołach, klasztorach, biurach, pokojach do medytacji i kąpielach leśnych, nawiązując do odwiecznej, ludzkiej potrzeby przebywania w miejscach, w których czujemy się bezpiecznie i komfortowo. Najpierw, jako gatunek, szukaliśmy schronienia przed deszczem i chłodem w jaskiniach. Potem zaczęliśmy budować pierwsze szałasy, aby następnie stawić czoła wyzwaniom konstrukcyjnym. Im bardziej oswajaliśmy materię, tym wyżej chcieliśmy się piąć. Do przekraczania własnych granic nieustająco popycha nas wyobraźnia i wiara w to, że niemożliwe nie istnieje.

Linki:

    Floating https://www.poradnikzdrowie.pl/regeneracja/odnowa-i-spa/floating-na-czym-polega-ta-forma-relaksu-aa-ZADz-FcP8-FvzR.html Terapia Otona Maki https://kobieta.wp.pl/otona-maki-czyli-dorosly-w-kokonie-6086049792524929a Pyramids of Chi, Bali https://www.youtube.com/watch?v=t8mVNPyGaVw Budki medytacyjne do biur - Calm booth https://www.designboom.com/design/calm-booth-soundproof-meditation-room-10-14-2019/ Autobus medytacyjny - beTime proj. AIDIA Studio https://www.betimepractice.com/blogs/news/mobile-mediation-studios Biuro architektoniczne Selgas Cano Architecture Office proj.  Iwan Baan https://www.dezeen.com/2009/06/11/office-in-the-woods-by-selgascano/

Menu książkowe do odc. 2:

    Przystawka: Sekretne życie drzew, Peter Wohlleben Danie główne: Shinrin-yoku. Sztuka i teoria kąpieli leśnych, dr Qing Li Deser: Strażnik Dharmy. Autobiografia chińskiego mistrza Zen Xu Yuna, Hsu Yun

***

identyfikacja graficzna, plakat - Ksawery Kirklewski

https://www.instagram.com/ksawerykomputery/


info: dr R. Sochacki

zamieściła: AZG

Pozostałe aktualności