Zapraszamy do zapoznania z materiałami sympozjum, którego pomysłodawcą i organizatorem jest dr Robert Sochacki i Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
Wypowiedź publiczna: czym jest, jakie role przyjmuje, jak kształtuje naszą rzeczywistość i wpływa na przestrzeń publiczną / prywatną. Co sprawia, że wypowiedź publiczna jest nie tylko barometrem społecznym czy językoznawczym fenomenem ale i kanwą dla narracji: kulturowej, politycznej i artystycznej. Sympozjum dotyka także szerszego kontekstu zjawiska protestu i granic wypowiedzi artystycznej, w rozumieniu działań aktywistyczno-humanitarnych, globalnej polityki i systemowej zmiany instytucji kultury. W jakim stopniu można mówić o wpływie wypowiedzi publicznej na wolność wypowiedzi osobistej, co kształtuje naszą świadomość i poczucie estetyki, także w kontekście słowa kształtującego przestrzeń dla wypowiedzi. Czy są jakieś granice w kontekście wypowiedzi publicznej w roku 2021?
***
O przekraczaniu granic w wypowiedzi publicznej „WYP*******Ć" wykorzystuje platformę online do poszerzenia swojego zasięgu. Oprócz dyskusji zamieszczamy także teksty przygotowane specjalnie w ramach Sympozjum.
***
W dyskusji udział wzięli:
Piotr J. Fereński - kulturoznawca i historyk idei, zatrudniony w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego oraz w Uniwersytecie SWPS
Katarzyna Kasia - filozofka, tłumaczka, publicystka, wykładowca ASP w Warszawie
Jacek Staniszewski - artysta, profesor ASP w Gdańsku, Pracownia Propagandy Społecznej
Maja Staśko - aktywistka, pisarka
Paweł Żukowski - artysta, aktywista
Prowadzący dyskusję: Natalia Fiedorczuk, pisarka, wokalistka, instrumentalistka, psychopedagog twórczości oraz dr Robert Sochacki, autor tematu Sympozjum, adiunkt Katedra Sztuki Mediów i Katedra Scenografii wrocławskiego ASP.
Nagranie dyskusji
***
dr Piotr J. Fereński - kulturoznawca i historyk idei, zatrudniony w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego oraz w Uniwersytecie SWPS. Prowadzi również zajęcia dydaktyczne na wrocławskiej ASP. Autor ponad 115 publikacji z zakresu teorii i filozofii kultury, historii nauki, kultury wizualnej oraz studiów miejskich. Jest krytykiem sztuki i kuratorem wystaw. Współredaguje czasopismo naukowe „ΠΡΑΞΗMΑ. Journal of Visual Semiotics", jest redaktorem naczelnym periodyku „Kultura-Historia-Globalizacja". Współpracuje również z pismem artystycznym „Format". Zrealizował wiele projektów naukowych, społecznych i artystycznych. Prowadzi badania w Polsce, Rosji, na Ukrainie, a także w krajach Ameryki Południowej i Północnej (w Brazylii, Chile, Peru, USA). Interesują go związki pomiędzy estetyką i etyką a klasowością w aspekcie politycznych i ekonomicznych sporów o kształt współczesnych miast. Analizuje też utopijne koncepcje przestrzeni miejskiej. Obecnie bada strategie radzenia sobie z pamięcią o okresie dwudziestowiecznych dyktatur w Chile, Hiszpanii, na Węgrzech i Ukrainie. Prace dotyczą form upamiętniania przeszłości w przestrzeni publicznej.
Natalia Fiedorczuk - pisarka, piosenkarka, pedgagożka twórczości. Wszechstronnie utalentowana artystka, działająca na wielu polach kultury i sztuki, uhonorowana paszportem Polityki za powieść „Jak Pokochać Centra Handlowe". Scenarzystka i dramaturżka (m.in. „GracjanPan", „Hymny"). Przewodniczącą Rady Fundacji Dziewczyny w Spektrum, organizacji stworzonej przez samorzeczniczki, wspierającej dziewczyny i osoby LGBT+ w spektrum autyzmu.
dra Katarzyna Kasia - Filozof, absolwentka Wydziału Filozofii i Socjologii UW, stypendystka Ministerstwa Spraw Zagranicznych Republiki Włoskiej. Autorka książki Rzemiosło formowania. Luigiego Pareysona estetyka formatywności, tłumaczka tekstów włoskich filozofów (Pareyson, Vattimo i in.). Publikuje m.in. w „Intertekście", „Kulturze Liberalnej", „Sztuce i Filozofii". Członkini zespołu redakcyjnego „Przeglądu filozoficzno-literackiego". Współpracuje z Polskim Radiem. Kierownik Katedry Historii Sztuki i Teorii Kultury. Prodziekan Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
prof. ASP dr hab. Jacek Staniszewski - polski artysta współczesny, malarz, grafik, muzyk, pedagog Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, na Wydziale Grafiki prowadzi Pracownia Propagandy Społecznej. Zajmuje się działaniami w przestrzeni publicznej, plakatem, instalacją, grafiką, rysunkiem.
dr Robert Sochacki - badacz kontekstów wypowiedzi artystycznych w przestrzeni publicznej. Interesuje się wpływem sztuki nowych mediów na świadomość i zaangażowanie widza. Artysta wizualny, kurator sztuki, współzałożyciel projektu One Night Public Gallery, w ramach której prezentowane były projekcje „Twarze Protestu" (…)wrażliwa obserwacja codzienności zawsze prowadziła mnie i moją sztukę do przestrzeni publicznej. To tu, na styku miasta, obrazu, artysty i widza powstaje aktywna przestrzeń interpretacyjna, zarazem otwarta i dopełniająca dzieło.
Maja Staśko - aktywistka na rzecz praw kobiet, feministka, publicystką i krytyczka literacka, doktorantka interdyscyplinarnych studiów w Instytucie Filologii Polskiej UAM. Współpracuje m.in. z „Ha!artem" i „Wakatem". Publikuje na łamach Krytyki Politycznej. Napisała książkę „Gwałt to przecież komplement. Czym jest kultura gwałtu?", a wraz z Patrycją Wieczorkiewicz „Gwałt polski".
Paweł Żukowski - artysta wizualny i aktywista, absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Swoje prace wystawiał między innymi w Trafostacji Sztuki w Szczecinie, Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, Galerii Lookout w Warszawie, The Ballery w Berlinie, Kavaleridze Museum w Kijowie, Galerii Siłownia w Poznaniu, CSW Znaki Czasu w Toruniu, Galerii Centrala w Birmingham, Biurze Wystaw w Warszawie, galerii Doris Ghetta w Ortisei, Galeri Shefter w Krakowie, Galerii BWA w Zielonej Górze, galerii Lokal 30 oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Autor głośnych akcji społecznych jak "LGBT to ja", "Damy Radę" oraz współautor protestu "List".
***
dr Piotr Jakub Fereński „Kultura protestu i jej język" - tekst w załączniku poniżej
Wykładowca kulturoznawstwa UWr w swoim krótkim tekście wprowadzającym zaprasza do rozmowy w ramach Kultury Protestu z Agatą Kreską z listopada 2020 roku. Oprócz badania semantyki i znaczenia słownictwa używanego protestach z 2020r dr Fereński zwraca też uwagę na manipulcyjną technikę stosowaną przez przeciwników protestów: przewektorowanie wartości, odwrócenie uwagi od sedna komunikatów i próby obarczenia manifestujących poczuciem winy wobec „podmiotu obrażanego" - rządu.
***
prof. ASP dr hab. Jacek Staniszewski Pracownia Propagandy Społecznej
Pracownia Propagandy Społecznej na Wydziale Grafiki ASP w Gdańsku działa od przeszło 10 lat. Realizujemy tematy społeczne dotykające praw człowieka, zapisów konstytucji, solidarności z osobami w bardzo trudnej sytuacji wynikającej z chorób (autyzm, depresja wstyd własnego ciała. Wykonaliśmy wiele prac dotyczących praw kobiet i społeczności LGBT+. Naszym celem jest świadomie zanalizować temat i w sposób czytelny dotrzeć swoim wizualnym przekazem do każdego bez względu na jego stopień wykształcenia.
Adres naszej strony na FB: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063655652780
Zapraszamy do wysłuchania wykładu Jacka Staniszewskiego o działaniach w przestrzeni publicznej studentów z Pracowni Propagandy Społecznej ASP.
Projekt powstał dzięki partnerstwu pomiędzy ASP Gdańsk i Goyki 3 Art Inkubator Sopot.
Od Majdanu do strajku Kobiet :
cz.1 https://www.youtube.com/watch?v=VG5buBhGsEA
cz.2 https://www.youtube.com/watch?v=FqdEKa8QFho
cz.3 https://www.youtube.com/watch?v=ibuKfH7Wy0A&t=1s
cz.4 https://www.youtube.com/watch?v=1CcKEhVJpWs
…
dra Karolina Freino „NASZE CIAŁA TO POLA WALKI" - tekst w załączniku poniżej
Od „Twoje Ciało to Pole Walki" Barbary Kruger z 1989 i eleganckie „Mamy Dość" z protestów w 2016 poprzez wyskandowane w 2020 na Żoliborzu „Dziady" (a kysz, a kysz!) aż po proste i po wielokroć, do teraz, powtarzane przekleństwa. Autorka w klarownej analizie wskazuje, że to, co bez kontekstu zdawać się może przekroczeniem granicy w wypowiedzi publicznej okazuje się jedynie wprost proporcjonalną odpowiedzią na regres w politycznym uwarunkowaniu kobiet-obywatelek-artystek w Polsce. Dzięki jasności wywodu dra Freino w tekście wyłania się prawie fizycznie namacalna figura tej, która walczy o wolność.
dra Katarzyna Lewandowska „MANDALA OPORU" - tekst w załączniku poniżej
W swoim artystyczno-naukowym eseju, który de facto może też być odczytany jako poemat lub zapis intymny, autobiograficzny, dra Lewandowska wyrywa żywą tkankę słowa z patriarchalnych, skostniałych już palców. Słowo jest tu ciałem: krwawiącym, miękkim, wrażliwym, silnym, rozproszonym, nieustępliwym.
dra Karolina Freino - Urodzona w 1978 roku. Studia w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (rzeźba), Edinburgh College of Art (School of Sculpture) i Uniwersytecie Bauhasu w Weimarze (MFA Sztuka Publiczna i Nowe Strategie Artystyczne). Adiunktka w Katedrze Rzeźby i Działań Przestrzennych ASP we Wrocławiu. W latach 2014-17 zrealizowała przewód doktorski (Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie/Wydział Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku). Stypendystka m.in. Alfred Töpfer Stiftung i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Działa na styku wielu mediów, głównie w przestrzeni publicznej.
dra Katarzyna Lewandowska - historyczka sztuki, feministka, kuratorka, anarchistka, działaczka na rzecz praw osób wykluczanych oraz istot poza-ludzkich. W badaniach skupia się na poszukiwaniu cielesności w sztuce współczesnej, wykorzystując dyskurs filozofii feministycznej. Zainteresowana sztuką zaangażowaną i totalną, która wchodzi w krytyczny dyskurs z władzą. Badaczka zajmuje się także motywami kobiecości w sztuce tybetańskiej. Przez wiele lat związana z Katedrą Historii Sztuki i Kultury oraz Gender Studies UMK w Toruniu. Pracuje w ASP w Gdańsku.
…
Alina Lupu „call-out culture / cancel culture" - tekst w załączniku poniżej
Zamieszczony na stronie ASP tekst jest autorskim wstępem do dłuższego artykułu artystki - badaczki współczesnej kultury internetowej i wizualnej - opublikowanego na holenderskiej Platform BK (poświęconej sztukom wizualnym). Wychodząc od głośnego skandalu wokół pracy Erika Kesselsa pokazywanej na Breda Photo w 2020 autorka pokazuje, jak ważne jest nie tylko samo zjawisko cancel culture, które ustanawia nowe granice i standardy w kulturze, ale także przyjmowanie krytyki i informacji zwrotnej w instytucjach sztuki i wśród artystów. [tekst w j.angielskim]
Alina Lupu - is born and bred in Romania. She is currently an Amsterdam-based artist and writer. She was alternately employed and contracted by Deliveroo, Helpling, Foodora, Uber, Thuisbezorgd, Hanze Groningen, Willem de Kooning Rotterdam, de Taart van m´n Tante, and Poké Perfect Amsterdam. Her pension will eventually total a bit over 2 Euros per month. Her work has infiltrated: W139, Amsterdam; Onomatopee, Eindhoven; Drugo More, Rijeka; Rheum Room, Basel; European Lab, Lyon and Diskurs, Giessen, among others. Furthermore, Alina Lupu is a board member of Platform BK. She is currently unemployed.
…
dr Bogna Hall, dr Nicholas McGeehan „When the subaltern speak: radical imagination, disruptive power, and the growing authoritarianism of liberal democracies" - - tekst w załączniku poniżej
Protesty z Polski służą za puentę tego gęstego wywodu opatrzonego wieloma odnośnikami do tekstów naukowych, artykułów prasowych. Kulturoznawczyni i badaczka PAN, dr Bogna Hall oraz doktor nauk humanistycznych, pisarz, dyrektor organizacji praw człowieka „Fair Square Projects" umieszczają protesty, wulgaryzmy i oddolne działania aktywistyczno-artystyczne w szerokiej perspektywie wieloletnich już procesów dekolonizacyjnych, kryzysów migracyjnych i niekończących się katastroficznych efektów fasadowej polityki krajów „globalnego Zachodu" wobec krajów i ludzi będących na różnych jego marginesach i poza granicami. [tekst w j.angielskim]
dr Bogna Hall - kulturoznawczymi, socjolożka, badaczka w Instytucie Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych, PAN. Związana z Centrum Badań nad Ruchami Społecznymi przy Scuola Normale Superiore we Florencji. Interesuje się tematyką ruchów społecznych, granic, rasy i działaniami na pograniczu sztuki i aktywizmu, w geograficznym kontekście Bliskiego Wschodu i Europy. Obecnie realizuje grant NCN pt. 'Jemen w ruchu: etnografia wędrówek przez wojnę i granice'.
dr Nicholas McGeehan - badacz, aktywista, okazjonalny pisarz, dyrektor organizacji praw człowieka 'Fair Square Projects'. Zajmuje się głównie prawami pracowniczymi imigrantów w krajach Zatoki Perskiej, a także tematyką sportu przez pryzmat praw człowieka. Publikował min. w The Guardian, The New York Times oraz Open Democracy.
…
identyfikacja graficzna, plakat - dr Jarosław Bujny
http://bujny.com/
info:R. Sochacki
zamieściła: A. Zaczek-Gbiorczyk