LOOKING THROUGH OBJECTS. WSPÓŁCZESNE POLSKIE PROJEKTANTKI
NOMUS – Nowe Muzeum Sztuki
W Gdańsku trwa wystawa na której prezentowane są prace artystek związanych z nasza uczelnią: Agnieszki Bar, Kariny Marusińskiej, Alicji Patanowskiej, Moniki Patuszyńskiej.
Na wystawie znajdą się starannie wyselekcjonowane obiekty autorstwa kilkunastu polskich twórczyń, a także zdjęcia, teksty kuratorskie, fragmenty wywiadów i poszerzone opisy tych obiektów. Elementem wiodącym będą prace projektantek ilustrujące zmiany, jakie dokonały się w ostatniej dekadzie zarówno w Polsce, jak i ich osobistych doświadczeniach. Wystawa powstała w ramach dwuletniego projektu „Looking Through Objects”, realizowanego przez Muzeum Narodowe w Gdańsku w ramach dotacji przyznanej w programie „Kultura Inspirująca” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2021-2022 na projekt złożyły się wystawa czasowa z publikacją towarzyszącą wystawie, seminarium online wraz z publikacją poseminaryjną oraz program popularyzatorski. Jego głównym celem – w pierwszej, realizowanej w Tallinie odsłonie – było zaprezentowanie zagranicznej publiczności przedmiotów stworzonych przez czołowe polskie projektantki. Za pomocą różnorodnych form przekazu polski dizajn ukazany został jako narzędzie społecznej i kulturowej zmiany.
Wystawa, którą zaprezentujemy w NOMUS-ie, pokazywana była w Muzeum Sztuk Stosowanych i Dizajnu w Tallinie od 17 czerwca do 25 września 2022 roku.
PROJEKTANTKI: Agnieszka Aleksandra Bar, Alicja Bielawska, Alicja Patanowska, Anna Bera, Izabela Sroka & Julia Cybis, Justyna Popławska, Karina Marusińska, Karina Królak & Patrycja Smirnow, Magda Jurek, Maja Ganszyniec, Malwina Konopacka, Maria Jeglińska, Megi Malinowsky, Monika Patuszyńska, Róża Brito, Wiktoria Szawiel
Kuratorzy: Agnieszka Jacobson-Cielecka, Gian Luca Amadei, Dario Lombardi
Koordynacja: Agata Abramowicz, Gabriela Brdej
Identyfikacja wizualna i projekt graficzny wystawy: Kasia Kubicka
Projekt aranżacji wystawy: Dominika Janicka
Promocja i komunikacja: Paulina Szwaj
Edukacja: Noemi Etush, Nadzieja Mielewczyk
Partnerzy: Uniwersytet SWPS, School of Form, Instytut Kultury Polskiej w Londynie
Patroni medialni: VOGUE, LINIA, trojmiasto.pl, gdansk.pl
TEKST KURATORSKI
Agnieszka Jacobson-Cielecka, Gian Luca Amadei
Design lokuje się gdzieś na przecięciu sztuki, rzemiosła i przemysłu. Wzornictwo rozumiane w ten sposób odzwierciedla zmiany kulturowe, społeczne i gospodarcze na przestrzeni lat. W ciągu ostatniej dekady wnikliwość i całościowe myślenie stały się kluczowymi wartościami w projektowaniu, zastępując efektowne i sezonowe wzornictwo, które obserwowaliśmy w przeszłości. Dziesięć lat temu Polska nie była marką projektową, a jedynie znanym podwykonawcą dla globalnych brandów. Obecnie jest cenionym partnerem projektowym, biznesowym i strategicznym, który wyróżnia się oryginalnym rzemiosłem, jakością wzornictwa i rozsądnymi cenami. W tych zmianach coraz wyraźniej uczestniczą kobiety, aktywne i niezależne projektantki o wyrazistych postawach.
Narracja wystawy Looking Through Objects skupia się na kobietach, współczesnych polskich projektantkach. Punktem wyjścia jest kuratorski wybór obiektów pozwalających przyjrzeć się zachodzącym w Polsce przemianom. Prezentowane przedmioty należą do różnych kategorii: od seryjnych, przemysłowych produktów po kolekcjonerskie unikaty. Postawy projektantek też są zróżnicowane – od pragmatycznej realizacji zamówień, po artystyczne, intuicyjne poszukiwania twórczej wolności.
Z każdą z autorek spotykaliśmy się kilkakrotnie, by rozmawiać o inspiracjach, indywidualnych strategiach i relacji z materią. Chcieliśmy zrozumieć ich wpływ i udział w zachodzącej zmianie. Zaprezentowana przez projektantki wielość strategii twórczych dowodzi, że sztuka, rzemiosło i technologia, które chętnie oddzielamy od siebie, w istocie są połączone i mogą współistnieć w jednym projekcie. Design jest katalizatorem dla sztuki, rzemiosła i przemysłu, a jednocześnie środkiem wyrazu indywidualnych, kreatywnych wyborów autorek.