Przejdź do treści

Bartosz Kokosiński, EGZOTARIUM

Opublikowano 30 cze 2022
azg
Data
14 lip — 27 sie 2022
czynne: wtorki – soboty godz. 11-18
Miejsce

Galeria Geppart ASP Wrocław

ul. Księcia Witolda 68/2 (II piętro)

Centrum Sztuki Piekarnia, Wrocław

Zapraszamy na wernisaż, który odbędzie się 14 lipca, godz. 17:00 w galerii Geppart.

Egzotarium to termin wywodzący się z greki,  oznacza pomieszczenie, w którym przetrzymuje się zwierzęta i rośliny egzotyczne. Takim pomieszczeniem staje się na chwilę przestrzeń galerii Geppart, prezentująca najokazalsze egzemplarze stworzone w ostatnim czasie przez Bartosza Kokosińskiego. Konotacje biologiczne w recepcji twórczości tego artysty nasuwają się naturalnie: obrazy Bartosza, jak głosi tytuł rozwijanego przez wiele lat cyklu, „pożerają rzeczywistość”. Niczym rosiczki, chwytają swoje zdobycze – zabawki, ubrania, fragmenty domu,  ale też inne obrazy – po czym zwijają się i trawią. Inne nadymają się, malarskie płótno puchnie, wzdyma się, marszczy, zwisa, pęka, jakby pod naporem tajemniczych, metabolicznych procesów. Artysta od lat urzeka widzów i krytyków podejściem do wybranego tworzywa – malarstwo ma swoje własne życie, indywidualną, osobliwą egzystencję. Wymyka się ramom, ucieka z nich, obrasta je, nagina. Czasem i sam blejtram staje się figurą ramującą rzeczywistość – obiektem przestrzennym kadrującym otoczenie, ale i nośnikiem treści malarskich. W tej niezwykle bogatej formalnie prezentacji zawarty jest komentarz do historii sztuki i statusu obrazu dzisiaj, nie tylko w odniesieniu do tradycji i konwencji, ale także aktualnych wydarzeń społecznych.

W pracach tych wspólnym mianownikiem jest dekonstrukcja idei obrazu u samych jego podstaw – reprezentacji rzeczywistości, poszukiwania ekwiwalentu obserwowanego świata na dwuwymiarowym polu. Zapożyczenie obiektów rzeczywistych, włączenie ich w obręb obrazu, tak dobrze znane od czasów pierwszych asamblaży z lat 50. XX wieku, przenosi dosłowność w sferę abstrakcyjnej reprezentacji, tak by oba porządki mogły współistnieć i wzajemnie się dopowiadać w jednym dziele sztuki. Bartosz Kokosiński wysublimował tę artystyczną strategię i uczynił z niej własny, rozpoznawalny malarski znak.

Kuratorka: Patrycja Sikora 

Bartosz kokosiński

Bartosz Kokosiński urodził się w 1984 w Siewierzu. Malarz, twórca instalacji malarskich i wideo. W latach 2004–2009 studiował na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom uzyskał  w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka i prof. Witolda Stelmachniewicza. Należał do krakowskiej grupy Silnia. Mieszka i pracuje w Warszawie. Był czterokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Brał udział m.in. w 6. Triennale Sztuki Młodych w Orońsku oraz w 10. Konkursie Gepperta we Wrocławiu, a w  2013 i 2015 roku otrzymał wyróżnienie na 41. i 42. Biennale Malarstwa "Bielska Jesień". Jego prace znajdują się między innymi w kolekcji: Muzeum Narodowego w Gdańsku, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie oraz Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

bartoszkokosinski.com

 

Pozostałe wydarzenia