Przejdź do treści

Promotor w Szkole Doktorskiej

prof. Paweł Frąckiewicz

Wydział Grafik i Sztuki Mediów, Katedra Grafiki Artystycznej, Laboratorium litografii

Charakterystyka działalności twórczej

Urodził się w 1958 roku we Wrocławiu. W 1982 roku ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta). Dyplom zrealizował pod kierunkiem prof. Jana Jaromira Aleksiuna (projektowanie graficzne) i prof. Andrzeja Basaja (grafika warsztatowa). W 1981 roku został zatrudniony w macierzystej uczelni, gdzie od 1999 (a nie od 2000?) roku prowadzi Pracownię Litografii. W 2002 uzyskał tytuł naukowy profesora. W latach 2005 – 2012 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów. Wlatach… prowadził Pracownię Litografii na Akademii Sztuki w Szczecinie w latach 2015-2020. Zajmuje się rysunkiem, grafiką i malarstwem. Na swoim koncie ma 26 wystaw indywidualnych, brał udział w ponad 150 wystawach zbiorowych, a także konkursach rysunku i grafiki w Polsce i za granicą.

Najważniejsze osiągnięcia

  1. 2017, ZURETA International Contemporary Printed Art Exhibition and Symposium, Hangaro Gallery, Print Department, Tokyo University of Arts, Japonia
  2. 2018, 10. Triennale Grafiki Polskiej, Katowice
  3. 2019, Das Gedaechtnis der Zukunft, wystawa w ramach Intelektuelle Woche, Krakauer Turm, Norymberga, Niemcy (wystawa indywidualna)
  4. 2019, „Statek Robinsona”, Galeria Miejska we Wrocławiu, Muzeum Architektury we Wrocławiu
  5. 2022, Rzeczy, których nie ma, BWA Kielce (wystawa indywidualna)
Opieka promotorska

Język w jakim prowadzone będzie seminarium: polski, angielski

Charakterystyka projektów i badań, w które ma zostać włączony doktorant, w tym oczekiwane kompetencje praktyczne i teoretyczne doktoranta:

Uczymy wedle zasad rządzących litografią klasyczną, algrafią, mokulito, linorytem. Celem kształcenia jest ugruntowanie wiedzy i rozwijanie umiejętności doboru i posługiwania się środkami graficznymi umożliwiający wyrażenie myśli i formułowanie problemów artystycznych; główny nacisk kładziemy na zagadnienia korelacji idei i formy oraz pogłębianie wiedzy i umiejętności wykorzystania technik i technologii druku płaskiego w kreacji artystycznej. Studenci, na podstawie własnych doświadczeń, opracowują naukowo nowatorskie zagadnienia teorii i praktyki tworzenia.

Pracownia, według powszechnej panującej opinii, jest najlepiej zorganizowana i wyposażona w Polsce. Program (zajęcia prowadzone po polsku i po angielsku) obejmuje litografię klasyczną na kamieniu czarno-białą i kolorową, algrafię na ziarnowanej płycie aluminiowej czarno-białą i kolorową fotoalgrafię czyli wykorzystywanie technik fotomechanicznych do tworzenia matrycy drukującej z wykorzystaniem presensybilizowanych płyt offsetowych oraz mokulito – litografię na drewnie. Pracownia, podobnie jak inne wchodzące w skład Katedry Grafiki Artystycznej, oferuje studentom linoryt jako techniki uzupełniającą.

Charakterystyka współpracy dydaktycznej doktoranta z promotorem:

Doktorant powinien znać podstawy grafiki warsztatowej i rysunku, posiadać umiejętność obsługi programów graficznych, mieć świadomość związków między wyrażanymi treściami, a środkami formalnymi z arsenału litografii, algrafii, mokulito, linorytu, druku cyfrowego.