Leśniak-Banasiak Agnieszka
Absolwentka Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, dyplom na kierunku Sztuka i Wzornictwo Szkła (2004) zrealizowała w pracowni Profesor Małgorzaty Dajewskiej i Profesora Zbigniewa Horbowego , w latach 2002-2003 była również studentką Academiia di Belle Arti w Mediolanie. Od 2006 roku pracuje w Katedrze Szkła na Wydziale Ceramiki i Szkła, gdzie w 2016 roku obroniła doktorat w dziedzinie sztuk plastycznych w dyscyplinie sztuk projektowych. Na macierzystej uczelni współtworzy program edukacyjny oraz prowadzi projekty badawcze w zakresie designu i sztuki. W latach 2004-2008 współpracowała jako projektant z Hutą Szkła KHS Krosno S.A, Hutą Szkła Violetta w Stroniu Śląskim, Hutą Szkła Makora w Krośnie, oraz z Villa Glass Studio w Krośnie. Ma na koncie kilkadziesiąt wdrożonych projektów szkła użytkowego i dekoracyjnego. Uczestniczyła w licznych sympozjach, plenerach szklarskich oraz wystawach w Polsce i za granicą. Obecnie poza pracą dydaktyczną realizuje krótkie serie projektów użytkowych oraz tworzy obiekty/rzeźby wpisujące się we współczesne nurty sztuki szkła. Jest inicjatorką, kuratorką wystaw i wydarzeń artystycznych, pasjonatką procesów gorącej materii szkła oraz geometrii w sztuce. Jest autorką kilkunastu wystaw indywidualnych, uczestniczyła w około 100 wystawach zbiorowych - krajowych i zagranicznych. Jej prace wzbogacają kolekcje muzealne i prywatne.
Pracuję w obszarze Geo – Metrii, geo – w znaczeniu ziemia-piasek, materia szkła pochodząca z geologicznych pokładów i metria – czyli miara. To analityczne połączenie ziemi, ognia a czasem powietrza i wody. Poszukuje rozwiązań na granicy rzeźby i architektury, kreślę zmiany. Rysunek – il disegno, to podstawa każdej wypowiedzi, którą zaczynam od zapisu myśli w postaci linearnej koncepcji. To rozmieszczenie akcentów na płaszczyźnie, które wizualizuje jako projekt, jako przedsięwzięcie zdeterminowane przez proces. Rytmy pomnażają odczucie porządku. Przemiana – transformacja form, multiplikacja lub redukcja elementów wpływają na końcowy efekt. Dotykam szkła, cały czas uczestniczę w procesie, powolna zmiana gradacji matów pozwala na odczuwanie tego aktu jako procesu medytacji. Sensualność i haptyczność to kolejne kierunki, które badam. Pozwalam odbiorcy na bliższe spotkanie z dziełem, pozwalam dotykać, gładzić.... odczuwać.
Publikacje
2018 – CiSz. 70 lat obecności szkła i ceramiki na wrocławskiej ASP – teraźniejszość,
ISBN 978-83-66321-12-0; 2018
2017 – Huglass, Hungarian Glass Art Society, Budapeszt, Węgry, ISBN: 9786158085403
2016 – Ceramika i Szkło, Obszary Sensualne, ISBN 978-83-64419-79-9
2016 – Postawy i Procesy – szkło artystyczne z ASP we Wrocławiu, Galeria Sztuki Nowoczesnej, Bydgoszcz, ISBN: 978-83-63572-22-8, ISBN: 978-83-64419-90-4
2016 – European Glass Context 2016, Bornholm Art Museum, Denmark, ISBN: 978-87-7830-397-4
Wybrane wystawy indywidualn
2019 – M 3Pustki, Galeria Neon, CSUiCI, ASP Wrocław
2018 – GEO-METRY, Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie
2014 – Verre, Clara Scremini Gallery, Paryż, Francja
2013 – Układ Przestrzenny, Galeria NOVA, Bratysława, Słowacja
2013 – Linia w Przestrzeni, Praska Galeria Szkła, Praga, Czechy
Wybrane wystawy zbiorowe
2014 – Meister der Moderne, Monachium, Niemcy
2016 – European Glass Context 2016, Bornholm, Dania
2017 – HUGLASS 2017 The St.Spephan Basilic of Budapest, Budapeszt, Węgry
2018 – The Venice Glass Week HUB 2018, Palazzo Querinii, Wenecja, Włochy
2021 – Pętla M3, Galeria SiC, BWA Wrocław
2021 – GLASS_ON. Let’s meet in better Times, wystawa kuratorska, The Venice Glass Week, Wenecja, Włochy