Pracownia Projektowania Konceptualnego i Eksperymentu- dyplomująca I st.
Celem programowym Pracowni Projektowania Konceptualnego i Eksperymentu jest rozbudzenie w studentkach i studentach myślenia w kategoriach konceptualnych, wychodzących poza schematy warsztatowe i technologiczne, otwarcie na nowe narzędzia oraz strategie badawcze wykorzystywane na pograniczu designu i sztuki oraz zrozumienie wpływów i zależności pomiędzy tymi dyscyplinami.
Poszukiwania poprzez źródłowy eksperyment mają umożliwić realizację autorskich koncepcji przy użyciu szkła w połączeniu z innymi materiałami. Główną treścią podejmowanych tematów będą indywidualne komentarze studentek i studentów obrazujące relacje człowieka z przestrzenią, naturą i światłem. Program zajęć ma inspirować do eksperymentów konceptualnych i formalnych a także do odpowiedzi na pytania o miejsce człowieka w zaprojektowanym świecie. Nadrzędnym celem dydaktycznym jest wspieranie poszukiwań na styku wielu dyscyplin oraz u próba uzyskania spójnej koncepcji pod względem użytkowym i kulturowym.
Głównym polem zainteresowania Pracowni Projektowania Konceptualnego i Eksperymentu są relacje człowieka z przestrzenią, światłem i naturą. Eksperymenty i badania dotyczyć będą strefy domu, edukacji, przestrzeni i miejsca rekreacji oraz wspomagania i aktywowania relacji społecznych. Najważniejszym aspektem rozważań i działań projektowych jest warstwa znaczeniowa, kulturowa i funkcjonalna przedmiotów. Efekty pracy mogą mieć charakter przedmiotów użytkowych, obiektów lub instalacji angażujących zastane sytuacje i miejsca. W pracowni będziemy koncentrować się nie tylko na możliwości realizacji projektów, ale możliwe będzie oparcie się na nowych rozwiązaniach i eksperymentach wybiegających w przyszłość. Źródłem inspiracji będzie natura i badania jej poświęcone w obrębie bioniki, sztuka pojmowania intuicyjnego, percepcja zmysłowa i haptyczna. W Pracowni respektowane są wszystkie kryteria prawidłowego i racjonalnego postępowania projektowego, chociaż nacisk położony jest na eksperyment, przygodę twórczą i intuicję.
Zajęcia w pracowni opierają się o wykłady, prezentacje oraz system zadań i eksperymentów projektowych angażujących idee i materię. Na kolejnych etapach pracy student dokonuje analizy wartości formalnych, funkcjonalnych i technologicznych proponowanego rozwiązania. Efektem pracy projektowej jest dokumentacja wizualna i techniczna projektu oraz efekty eksperymentów materiale. Realizujemy nasze eksperymenty i koncepcje w warsztatach Katedry Szkła (np: hucie szkła, laboratorium kształtowania termicznego) lub we współpracy z podmiotami zewnętrznymi.
Przedmioty
Eksperymentalne szkło użytkowe
Kryteria oceny
Ocenie podlega umiejętność sformułowania idei konceptualnej, która wnosi założenia do eksperymentu, analiza problemów projektowych, indywidualność i trafność rozwiązania, jak również kreatywność i nowatorskie podejście do podjętych tematów. najważniejsze jest jednak aby odpowiedzieć na pytania stawiane w kontekście człowieka i jego miejsca w zaprojektowanym świecie.
Język wykładowy: polski, możliwość komunikacji w języku angielskim.
Zapisy
Wybór studentów odbywa się na podstawie przedstawionego portfolio.
Lektury
- Utopie Designu. Monika Rosińska
- Design Thinking,inspiracje dla dydaktyki. Zofia Okraj
- Czym jest wzornictwo, Laura Slack
- Projektowanie produktu. Richard Morris
- Design-The most infuential designers in the world . Paul Rodgers
- Design XX wieku. Charlotte i Peter Fiell
- Zmysł porządku-o psychologii sztuki dekoracyjnej. E.H.Gombrich
- Hand-made. Praca rąk w postindustrialnej rzeczywistości, red. Marek Krajewski, Bęc Zmiana, Warszawa
- Przemyśleć u/życie. Projektanci. Przedmioty. Życie społeczne, Monika Rosińska, Bęc Zmiana, Warszawa
- Język rzeczy. Deyan Sudjic, Wyd. Karakter, Kraków
- Designerzy. Rola zawodowa projektanta w oglądzie socjologicznym, Paulina Rojek-Adamek, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa
- Dyskurs. Zeszyty naukowo-artystyczne ASP we Wrocławiu nr 8, 2008/2009
- Dizajn dla realnego świata, Victor Papanek, Wyd. Recto Verso
- Kultura w płynnej nowoczesności, Zygmunt Bauman, Wyd. Agora, Warszawa
- Świat do zaprojektowania. Józef A. Mrozek, Wyd. ASP Warszawa