Ziemia Ulro. Labirynt eteryczny.
Fotorelacja z wernisażu międzynarodowej wystawy w Muzeum Farmacji.
W nawiązaniu do niezwykle oryginalnego poematu angielskiego poety Williama Blake'a, który po raz pierwszy został opublikowany w 1794 roku w ramach jego zbioru dzieł zatytułowanego "Songs of Experience" oraz książki Noblisty, Czesława Miłosza „Ziemia Ulro”, konstruujemy w budynku Muzeum Farmacji, wystawę złożoną z warstw, pokładów, dziejów tej planety. Piętra Muzeum posłużą nam do zbudowania przestrzeni Ziemi Ulro, jej praw, epok, czasów, kontekstu historycznego: na każdym piętrze jest to inny jej aspekt i wymiar.
Istotną rzeczą, poza ideami związanymi z poematem Blake`a i książką Miłosza, jest dialog pomiędzy artystami polskimi i międzynarodowymi, którzy sami zastanawiają się, jaki kontekst, aspekt i temat związany z Ziemią Ulro, ich interesuje i porywa; co jest ich natchnieniem. Artyści polscy i międzynarodowi zbudują autorskie obszary swoich wypowiedzi, wędrując po piętrach Muzeum, lub też podejmą dialog z pracami pozostałych artystów.
Bardzo kluczową kwestią, która – niezależnie od treści poematu Blake`a i książki Miłosza – towarzyszy pracy kuratorki, jest kwestia doświadczenia, końca racjonalności oświeceniowej, śmierci „lingua rationalis” oraz kwestia „transgraniczności” jako symptomu rodzenia się nowego: nowego języka, nowej inteligencji, nowych środków wyrazu, nowych przestrzeni, nowej Ziemi, nowego jedzenia, nowych gatunków rośli, komórek i zwierząt.
Nad wystawą unosi się pytanie stawiane przez kuratorkę: dokąd po końcu racjonalności?
Być może to właśnie Ziemia Ulro ze swoim ładunkiem romantyzmu, filozofii Blake`a, Swedenborga i Oskara Miłosza, stanowi jedyny obszar schronienia dla współczesnych wygnańców i artystów. Tym bardziej, że rok 2024 został uznany za Rok Czesława Miłosza.
Kuratorka: Agnieszka Kłos