www.sztuka.pl
Fragment z tekstu Anki Mituś : "W 1980 r. Umberto Eco wydał swoją pierwszą powieść. Akcja Imienia róży toczy się wokół zaginionego tomu Poetyki Arystotelesa, poświęconego komedii. Jeszcze przed ukazaniem się polskiego tłumaczenia postmodernistycznego bestsellera młody wrocławski artysta, Paweł Jarodzki, zastanawiał się, czy prawdziwa sztuka może być śmieszna. Jak Paweł został artystą Śmieszna nie znaczy niepoważna. Na przełomie lat 60. i 70. w polskiej sztuce, a szczególnie we Wrocławiu, dominowały konceptualizm i tendencje analityczne. O ile materialny status przedmiotu sztuki przestał być sprawą oczywistą, to status artysty pozostawał, nawet w socjalistycznych warunkach polskiej neoawangardy, wyjątkowy. Zilustrujmy to anegdotą. W jedno z kluczowych wspomnień z dzieciństwa Pawła Jarodzkiego wplątany był pewien słynny awangardzista, przy proszonym obiedzie u rodziców artysty jawnie urągający niepodważalnym dotąd domowym zasadom zachowania się przy stole. Na pytanie o dziwną dla dziecka pobłażliwość wobec gościa mały Paweł usłyszał w odpowiedzi: Ten pan jest znanym artystą. Odpowiedź ta (prawdziwa, a może będąca kolejnym apokryficznym przekazem) prawdopodobnie zaważyła na wyborach życiowych przyszłego malarza, który wkrótce w imię „atrakcji” rzucił wyzwanie nie tylko wrocławskiej abstrakcji, ale również skrycie podziwianym konceptualistom". więcej www.sztuka.pl