![](/sites/default/files/archiwum/images/70388969_0.jpg)
GALERIA EL W ELBLĄGU zaprasza na wystawę Urszuli ŚLIZ: "W relacji do /bez/przedmiotowości
Wystawa czynna 26 czerwca - 27 lipca 2014
Abstrakcja – pierwotne odczucie i pierwotna metafora rzeczywistości
Twórczość Urszuli Śliz sytuuje się w nurcie abstrakcji, jedynym, który nie został, jak inne strategie dwudziestowiecznej awangardy, ostatecznie zamknięty. Pomimo diagnozowanych przez krytyków kryzysów, będących udziałem kolejnych generacji wzlotów i upadków, rozwijał się – od pierwszych akwarel Kandinskiego, przez abstrakcję geometryczną, ekspresyjną, liryczną, aluzyjną i metaforyczną, ekscentryczną, analityczną, po abstrakcję pomalarską – wnikając nierzadko, choćby jako cytat, także do malarstwa figuratywnego. Pojęcie „abstrakcji" ma długą historię, ale dopiero dyskursy nowoczesności uczyniły z niej kategorię estetyczną. Kierunki twórczych poszukiwań wyznaczało dążenie do autonomizacji świata form.(...) Moc, jaka tkwi w obrazach, polega na ich zdolności otwierania nowych dróg. Można tę moc dostrzec w obrazach Urszuli Śliz. Codzienne, zwyczajne i naturalne, nierefleksyjne doświadczenie przestrzeni, także geometrię, za pomocą której, w idealizacji i abstrahowaniu, to doświadczenie jest opisywane, obiektywizowane i wyrażane, musi poprzedzać jakaś ich „pierwotna wykładnia", niejawny obszar, w którym oba te porządki są nierozdzielne. Gdy znikają przedmioty, pozostają miejsca – bezprzedmiotowe kształty i formy. I to one wydają się interesować artystkę najbardziej. Są tylko pozornie znane, pozornie uznawane. Urszula Śliz poddaje je daleko idącej dekonstrukcji zmuszającej do ponownego ich rozpoznawania, umieszczania w nowych, nietradycyjnych, często odkrywczych kontekstach.
prof.Ryszard Różanowski
Zamieścił:
Przemek Pintal