Olena Matoshniuk i Michał Pietrzak w Black Frame
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z finisaży Oleny Matoshniuk "Udar" i Michała Pietrzaka "Zmiany", w pawilonach Black Frame Concordia Design, które odbyły się 30 maja.
Wystawy można oglądać do 8 czerwca 2025 r.
W ramach projektu Black Frame, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu przy współpracy z Concordia Design, prezentuje prace artystów w dwóch plenerowych przestrzeniach wystawienniczych zlokalizowanych na Wyspie Słodowej. Twórcy biorący udział w projekcie wywodzą się z tej samej uczelni, jednak wspólne środowisko, autorytety i umiejętności techniczne, to jedne z niewielu łączących ich elementów. Każdy z artystów stosuje bowiem indywidualne środki wyrazu i porusza się w różnej przestrzeni twórczej. Każdy czerpie inspiracje z innych źródeł, stosuje różne materiały, a ich prace charakteryzuje niepowtarzalny styl i temperament.
fot. Michał Pietrzak i Paweł Piotrowski
Olena Matoshniuk | Udar
Kurator: prof. Przemysław Pintal
Wystawa: 17.05-08.06.2025
Black Frame Concordia Design
Wyspa Słodowa, Wrocław
Udar, to tytuł intermedialnej instalacji malarskiej Oleny Matoshniuk prezentowanej w pawilonie zewnętrznym Black Frame na Wyspie Słodowej we Wrocławiu. Wieloznaczności tego słowa oraz różnice w jego znaczeniu w językach polskim i ukraiński, doskonale oddają założenia programowe tej prezentacji. Artystka w subtelny ale jednocześnie dosadny sposób odnosi się do niezwykle trudnej i traumatycznej sytuacji w jakiej znalazły się osoby cywilne w związku z trwającą za naszą wschodnią granicą wojną. Prace te nie epatują przemocą czy drastycznymi przedstawieniami. Jednak w dosadny sposób przypominają o trwającej nieopodal wojnie i wciąż otwarty problemie jej ofiar, zmuszając odbiorcę do głębszej refleksji.
Olena Matoshniuk, urodzona w Łucku. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu (pracownia malarstwa prof. Mariana Waldemara Kuczmy), Łuckiego Narodowego Uniwersytetu Technicznego na specjalności design oraz indywidualnego programu nauczania w pracowni malarskiej Viry Konskiej. Zdobywczyni Stypendium Prezydenta Ukrainy dla młodych artystów, stypendystka programu Gaude Polonia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP oraz trzykrotna laureatka Stypendium Prezydenta Wrocławia w zakresie twórczości i edukacji artystycznej. Laureatka I miejsca 13. Triennale Małej Formy Malarskiej w Toruniu. Zwyciężczyni i dwukrotna finalistka ogólnopolskiego konkursu Studencki Nobel w kategorii sztuka. Nominowana do konkursu Artnoble dla najlepszych dyplomów uczelni artystycznych w Polsce oraz Nagrody Roku ZPAP Wrocław. Autorka wystaw indywidualnych i uczestniczka pokazów zbiorowych w kraju i za granicą oraz licznych plenerów artystycznych i warsztatów. Zajmuje się malarstwem, performance i działaniami intermedialnymi. Animatorka kultury i sztuki. Członkini Związku Polskich Artystów Plastyków. Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki Współczesnej Ukrainy Korsaków, Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej, Krupa Art Foundation oraz prywatnych.
www.facebook.com/olenamatoshniuk / www.instagram.com/olena_matoshniuk_art
Michał Pietrzak | Zmiany
Kuratorka: Olena Matoshniuk
Wystawa: 17.05-08.06.2025
Black Frame Concordia Design
Wyspa Słodowa, Wrocław
Projekt Przemiany oparty jest na zasadzie zderzenia kadru nasyconego wizualnymi detalami z pustką, przedstawioną jako naga ściana wybranego wnętrza, znalezionego w obiektach pałacowo-mieszkalnych w Morawie, Gorzanowie i Sokołowsku. Autora interesują relacje między tym, co zastane (znalezione) w rzeczywistości, a zaprojektowaną pustką celowo oczyszczonej ściany. Zabieg ten sugeruje potencjalność odczytywania, do którego zmuszana jest nasza pamięć, w drugim kadrze pozbawionym detali. Fakty ujawnione w pierwszym obrazie stymulują pamięć, ale również umożliwiają powstanie dowolnych skojarzeń, które mogą ten kadr dopełnić. W ten sposób autor odnosi się do istoty sztuki fotografii i jej podstawowych funkcji: zapisu (śladu) pamięci zarówno indywidualnej, jak i zbiorowej (kulturowej), a także stymulowania kreacyjnych zabiegów, które stanowią domenę wszelkich sztuk.
Michał Pietrzak jest świadomym artystą i wie, jakiego sztafażu potrzebuje dla oddania swych twórczych zamiarów. Będąc z wykształcenia także architektem, posiada umiejętność spostrzegania struktur mieszkalnych, kształtów budowli i ich wnętrz. Wpływa to na jego widzenie świata, to znaczy na zdolność selekcji i ograniczania (kadrowania) widoku, a więc wyboru takiej cząstki rzeczywistości, która jest adekwatna do jego autorskiej inwencji w obrazowaniu. Idea sprawcza jego prac (tej, jak i wielu wcześniejszych realizacji) jest swego rodzaju namysłem nad relacją części do całości, pustki do pełni, przestrzeni wolnej do tej ściśle zabudowanej itd. Pietrzak podąża drogą mentalnego konstruktora obiektów i ich wnętrz. Jego prace sytuują się w postkonceptualnej scenerii współczesnej twórczości, w tym aktywności opartej na nowych mediach i fotografii cyfrowej.
Andrzej Saj / Przemiany [fragment]
Michał Pietrzak; doktor sztuki. Absolwent Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Wyższego Studium Fotografii w Jeleniej Górze oraz Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Laureat Nagrody im. prof. Witolda Skulicza Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie oraz Stypendium Województwa Dolnośląskiego. Wyróżniony w konkursie Nagroda Roku ZPAP Wrocław. Nagrodzony Odznaką Honorową „Zasłużony dla Województwa Dolnośląskiego”. Artysta, architekt, pedagog. Prezes Okręgu Dolnośląskiego Związku Polskich Artystów Fotografików oraz członek Związku Polskich Artystów Plastyków. Swoją twórczość prezentował wielokrotnie w kraju i za granicą na wystawach indywidualnych i zbiorowych oraz w licznych publikacjach. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Stowarzyszenia Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie, Miasta Wrocławia oraz kolekcjach prywatnych. W swoich działaniach poszukuje swoistego rodzaju kompromisu pomiędzy czysto konceptualnymi a formalnymi środkami wyrazu wypowiedzi, między którymi stawia znak równości. Niejednokrotnie tworzy złożone, poliptyczne obiekty uzupełniane ruchomymi obrazami. Łącząc różne media nadaje obrazowi wysublimowaną wielowymiarowość w przestrzeni i czasie.
www.facebook.com/michpietrzak / www.instagram.com/michpietrzak