Wystawa w Centrum Historii Zajezdnia we Wrocławiu
Mira Żelechower-Aleksiun m a l a r s t w o
Studia w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) we Wrocławiu. Dyplom w Katedrze Malarstwa Architektonicznego u prof. Stanisława Dawskiego w 1966 roku. Poza malarstwem zajmowała się również scenografią. Współpracowała z Włodzimierzem Hermanem w Teatrze Studenckim „Kalambur", Jerzym Bielunasem, Kazimierzem Braunem we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, Wiesławem Hejno w Teatrze Lalek we Wrocławiu a od 1987 roku z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych „Gardzienice" (z Włodzimierzem Staniewskim) oraz Teatrem „Pieśń Kozła" (z Grzegorzem Bralem i Anną Zubrzycki). W swoim dorobku ma udział w ponad osiemdziesięciu wystawach zbiorowych i indywidualnych. Za najbardziej znaczące uważa uczestnictwo w wystawie „Polaków portret własny" w 1979 w Krakowie. W latach 80-tych XX wieku współtworzyła ruch Kultury Niezależnej, współorganizowała Krajowe Biennale Młodych „Droga i Prawda". W 2007 we współpracy z Teatrem Duble Edge z USA (Ashfield) stworzyła scenografię do spektaklu Republic of Dreams, której kontynuacją był cykl obrazów „Kalendarz Pamięci według Brunona Schulza". Pierwszy raz cykl ten pokazany był w Nowym Jorku w teatrze La Mamma wraz ze spektaklem. Potem wielokrotnie wystawiany w kraju. W wielowarstwowej przestrzeni „Sklepów cynamonowych" artystka odnalazła dobrze sobie znany rytm żydowskiego kalendarza. Snuje w nim wielopoziomową narrację – obrazuje okruchy, ślady przeszłości i teraźniejszości, ukryte w rozmaitych niszach, wąwozach, skalnych rozpadlinach. Pełny biogram artystki opracowała Monika Braun w książce wydanej przez wydawnictwo Via Nova w 2016 roku pt. „Mona opowieść malarki", w której autorka z życia Miry uczyniła materię literacką. Obrazy Miry Żelechower - Aleksiun znajdują się w kolekcjach: Muzeum Watykańskiego, Wilhelm Hach Museum w Ludwigshafen, Muzeum Narodowym w Warszawie i Muzeum Narodowym Wrocławiu oraz zbiorach prywatnych. Mieszka we Wrocławiu.
Wystawa w Centrum Historii Zajezdnia we Wrocławiu to zbiór obrazów z różnych okresów twórczości artystki, który znakomicie ilustruje poszukiwania formalne języka malarskiego, swobodne poruszanie się w różnorodnej, nasyconej gamie kolorystycznej oraz charakterystyczną fakturę, z której wyłaniają się detale budujące treść obrazów. W przypadku malarstwa Miry Żelechower-Aleksiun temat odgrywa zawsze istotną rolę, jednak jego pełne odczytanie wymaga od odbiorcy cierpliwości, wyobraźni i wiedzy. Prace artystki zapraszają do wyciszenia, zatrzymania na chwilę naszego nazbyt pospiesznego zegara rzeczywistości. Przechodniom wystawa oferuje rozdygotaną, abstrakcyjną tęczę uśmiechniętych barw.
Marek Stranielewicz
zamieścił: Tomasz Niedziółka