Przejdź do treści

„Ładne prace ręczne”

Ogłoszenie
Opublikowano 15 sty 2013

Manfred Bator w Muzeum Miejskim Wrocławia. Wernisaż dn. 17.01.2013 o g.17.00

Manfred Bator „Ładne prace ręczne"

W kolejnej odsłonie cyklu „Patio młodych" w Muzeum Miejskim Wrocławia, zaprezentowana zostanie twórczośc Manfreda Batora. Będzie to już piąta wystawa w cyklu, ponieważ wcześniej odbyły się już prezentacje twórczości: Natalii Okoń- Rudnickiej, Tomasza Pietrka, Haliny Treli oraz zbiorowa wystawa fotografii pt. „Made in photo".

Manfred Bator w latach 2006-2011 studiował na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie uzyskał dyplom w Pracowni Rysunku Zawodowego u Prof. Eugeniusza Stankiewicza oraz Pracowni Grafiki Warsztatowej Prof. Pawła Frąckiewicza. Dyplom tego młodego artysty został uznany za najlepszy na kierunku Grafika i był również nominowany do miana Najlepszego Dyplomu ASP Wrocław 2011. Artysta zajmuje się grafiką, rysunkiem, malarstwem i projektowaniem graficznym. Na wystawie zaprezentowanych zostanie w sumie 28 prac w czterech cyklach. Pierwszy z serii, pt. „Stany umysłu kota P" to malarstwo, a pozostałe trzy pt: „100 twarzy Charona", „Sennik" oraz (najnowszy w tej twórczości) „Emocje" – to grafika. Cztery odrębne cykle prac, niewątpliwie można odnaleźc wiele łączących je ze sobą cech. Zarówno malarstwo, jak i projekty graficzne mają swoje odniesienia do rysunku, gdyż przedstawienia są niemalze szkicowe, nie zawsze do końca dopowiedziane, sprawiające wrażenie możliwości dokonania zmian w dowolnym momencie istnienia dzieła.

Inspiracją do powstania cyklu „100 twarzy Charona" stała się mykeńska maska pośmiertna, utożsamiana ze słynną maską Agamemnona. Jednak w pracach Batora, w odróżnieniu od tradycyjnych masek, które miały utrwalic wierunek zmarłego, ukazane w serii twarze nie oddają indywidualnych cech osób, ale wyłącznie szczątkowy wyraz twarzy, który wskazuje na określony nastrój i przede wszystkim na dystans wobec rzeczywistości.

Najnowszy cykl prac zatytułowany „Emocje", to autoportrety, w których stany emocjonalne są wyrażane nie tylko ujęciami o charakterze psychologicznym, ale również użytymi środkami wyrazu plastycznego. Autor pokazuje swoje emocje poprzez ukazanie wielokrotnie przetworzonych swoich wizerunków i poprzez odmienny wyraz twarzy na każdym przedstawieniu.

W cyklu „Sennik" główną cechą obrazów są wymyślone historie, niemające wiele wspólnego z rzeczywistym światem, jednak dające mozliwośc realizacji prac przy użyciu ekspresyjnych środków wyrazu plastycznego. W pracach tych głównym motywem są zacytowane wizerunki z serii „100 twarzy Charona", autoportrety oraz postac kota pojawiającego się już w cyklu „Stany umysłu kota P", pełniącego podwójną funkcję: niezależnego bohatera sennych wyobrażeń i elter ego narratora. Artysta łączy więc tutaj motywy pojawiające się już w innych cyklach: maski, autoportrety, wizerunki kota.

Istotnym aspektem twórczości Manfreda Batora jest więc podtekst psychologiczny jego prac, gdzie główną rolę odgrywają osobiste przemyślenia, ukazane za pomocą bezpośrednio ukazanych autoportretów, bądź pośrednio, poprzez postac kota lub maski.

Kurator wystawy: Anna Kania

Muzeum Miejskie zaprasza do odwiedzania wystawy. Wernisaż dn. 17.01.2013 o g.17.00, wystawa trwa do 17.02.2013.

info: W.M

Pozostałe aktualności