Od 14 grudnia do 28 marca trwa w legnickim Muzeum Miedzi wystawa malarstwa „40/60. NAMALOWANE”
Wystawa jest kuratorskim (artysta malarz Edward Mirowski i historyczka sztuki Barbara Sulowska) wyborem 123 spośród ponad 800 obrazów malarza, dającym szansę prześledzenia konsekwentną sztukę Lewandowskiego-Palle, od realizacji dyplomowych z roku 1978/1979, do najnowszych, klasycznych obrazów artysty z końca roku 2014, mieszczących się w nurcie abstrakcji geometrycznej a lokowanych przez wielu w obszarze wrocławskiego strukturalizmu.
Metafizyczne obrazy, zwłaszcza te z bardzo szerokiego cyklu „Hommage" należą do istotnych postaw polskiej abstrakcji przełomu XX i XXI w.
Legnicka prezentacja jest kolejną po wystawie bydgoskiej „Wieloobrazowość" z 2012 roku wystawą o przekrojowym charakterze, retrospektywą prezentującą część najważniejszych cykli malarza, od pierwszych obrazów z serii „Talizman", przez kompozycje „Długa i kręta droga", „Cała jaskrawość - druga jaskrawość", „Kompozycja opuszczonego życia", „Prowokacja Bydgoska", „Pieśń siedemnastu dni", „13 grudnia 1981",, „Wydarzenia", „Hommage", „Obrazy strukturalne" aż po najnowsze prace z cyklu „Przestrzeń".
W towarzyszącym wystawie katalogu, zwraca uwagę m.in. z obszerny tekst „Myśleć malarstwem" dr Andrzeja Saja.
W międzyczasie w innej galerii legnickiej miała miejsce wystawa malarstwa prof. Piotra Błażejewskiego; trudno oprzeć się refleksji, że wystawy obu profesorów z wrocławskiej ASP w jakimś sensie się dopełniały, ukazując dorobek jednych z najważniejszych artystów Wrocławskiego Strukturalizmu.
______________________
Tekst: Ewa Adamczyk
Fotografie: Wojciech Lupa, Karol Babicz, Muzeum Miedzi w Legnicy
Zamieściła: Marlena Promna