Przejdź do treści

Wasze domy nucą nasze pieśni na EXPO 2025

Opublikowano 10 kwi 2025
azg
OSAKA
Data
19 — 27 kwi 2025
wernisaż: 19.04, godz. 17:00
Miejsce

– Yoshida Gallery, 1880 Izumi-cho, Mino City, Gifu Prefecture, 501-3729 Japonia
– Nipponia (Collage Gallery and Daigokuden), 1912-1 Motozumicho, Mino-shi, Gifu, 501-3728 Japonia
– Matsuhisa House (19-20 kwiecień)

 

Z wielką radością zapraszamy do udziału w cyklu wystaw zatytułowanych „Wasze domy nucą nasze pieśni”, realizowanych w ramach programu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA) – Międzynarodowe Wydarzenie Naukowe na Wystawie Światowej Expo 2025 w Osace, Kansai.

Projekt „Wasze domy nucą nasze pieśni” dotyczy złożonych relacji między miejscem i tożsamością, miejscem i pamięcią. Zadaje pytanie o warunki powstawania i o trwałość więzi z „własnym miejscem”. Przywołuje historie ludzi, którzy swoje miejsca zamieszkują lub opuszczają – z konieczności bądź wyboru – w okresach gwałtownych przemian i transgresji, zarówno w skali indywidualnej, jak i społecznej. To opowieść o szczególnych rodzajach migracji, bardziej skierowanych do wewnątrz aniżeli ku innym lądom i krainom obfitości. Projekt podejmuje również tematy wywłaszczenia kulturowego, wyobcowania i bezdomności duchowej, towarzyszących wielu formom migracji.
Impulsem dla powstania projektu stała się kilkuminutowa rejestracja wideo, będąca częścią ekspozycji Muzeum Ainów w Shiraoi na Hokkaido. Film ukazuje starszą kobietę w tradycyjnym stroju, która w ciemności, beznamiętnym głosem, nuci prostą, przejmującą opowieść. Śpiewa o zniszczeniu swojej osady przez wojska cesarskie, o śmierci, grozie i bezkresnej pustce, która na zawsze wypełniła ocalałych i ich świat.
Pieśń starej kobiety zdaje się przekraczać mury muzeum – unosi się nad leśnymi mokradłami Hokkaido, krąży między opuszczonymi a nowo wybudowanymi domami, dobywa z kanałów wentylacyjnych państwowych urzędów, szepce z głośników starego radia i uśpionych laptopów.
Podstawowe pytania, z którymi mierzą się artyści, dotyczą straty lub utraty poczucia przynależności do konkretnego miejsca, terytorium. Czy możliwe jest, by mieszkając we „własnym” miejscu, czuć się w nim jednocześnie obcym? W jakich sytuacjach dom „zanika”, choć nadal pozostaje tym jedynym miejscem na ziemi?
Współczesne formy migracji nierzadko wykraczają poza granice osiedli i kontynentów — bywają rezultatem radykalnego przedefiniowania samego pojęcia domu, który dziś może oznaczać już nie punkt na mapie, lecz cały wszechświat, w jego nieskończoności.
Obok relacji człowieka ze „swoim miejscem”, bohaterem tego projektu jest oczywiście samo miejsce – to, które pustoszeje, które zostało porzucone, które zanika. Miejsce, gdzie wkrótce umilkną wszystkie głosy, lecz wciąż będzie rozbrzmiewać cicha pieśń starej kobiety z Shiraoi.


ARTYŚCI: Karol Babicz / Marta Borgosz / Victoria Browne / Grzegorz Gajos / Agata Gertchen / Mei Ginzan / Jarosław Grulkowski / Marek Grzyb / Oliver Hambsch / Magdalena Hlawacz / Łukasz Huculak / Aleksandra Janik / Piotr Kmita / Anna Kołodziejczyk / Monika Konieczna / Marta Kubiak / Haruka Kudo / Jakub Leniart / Vinicius Libardoni / Yukako Manabe / Michał Marek / Daria Milecka / Kamil Moskowczenko / Tatsuya Mukaiyama / Iwona Ogrodzka / Przemek Pintal / Paweł Puzio / Andranik Sahakyan / Sybilla Skałuba / Daniela Tagowska / Aleksandra Trojanowska / Anna Trojanowska / Krzysztof Wałaszek / Małgorzata ET BER Warlikowska / Maja Wolińska / Honza Zamojski
 

KURATORZY: Aleksandra Janik, Przemek Pintal, Wojciech Pukocz

OSAKA 2025

W ramach projektu w Yoshida Gallery w Mino, odbędzie się także cykl warsztatów WASZE DOMY NUCĄ NASZE PIEŚNI: Papier i tusz – migracje koloru. 

Terminy warsztatów:

19–20 kwietnia oraz 26–27 kwietnia 2025

Prowadzący artyści:
Anna Kołodziejczyk, Kamil Moskowczenko / Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Polska
Yukako Manabe, Mei Ginzan / Uniwersytet Sztuk Pięknych w Tokio, Japonia

Podczas zajęć odbywających się w Mino, miasteczku słynącym z tradycyjnej produkcji papieru washi, uczestnicy będą mieli okazję zgłębić fascynującą technikę z pogranicza sztuki i nauki – chromatografię papierową. Ta prosta, a zarazem efektowna metoda pozwala tuszowi rozprzestrzeniać się po powierzchni papieru, tworząc subtelne przejścia barw i migrujące kolory. To jedna z nielicznych technik rysunkowych, w której końcowy efekt przypomina obraz malarski.

OSAKA 2025

Projekt jest finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej w ramach Programu Międzynarodowe Wydarzenie Naukowe na Wystawie Światowej Expo 2025 w Osace, Kansai – nabór 2024/Kierunek EXPO 2025.

Pozostałe wydarzenia