Promotor w Szkole Doktorskiej
dr hab. Michał Matuszczyk
Wydział Ceramiki i Szkła, Katedra konserwacji i restauracji ceramiki i szkła, Pracownia metodyki konserwacji i restauracji ceramiki
Charakterystyka działalności twórczej
Michał Matuszczyk zajmuje się konserwacją i restauracją dzieł sztuki (malarstwo sztalugowe oraz ścienne, rzeźba polichromowana i ceramika). Prowadzi badania starzeniowe farb wykorzystując do tego celu komory klimatyczne ze zmienną temperaturą i wilgotnościa oraz z lampą ksenonową. Wyniki samodzielnie wykonanych badań analizuje kolorymetrem i połyskomierzem zgodnie z odpowiednimi Polskimi Normami. Wynki prezentuje w monografiach, artykułach oraz na konferencjach krajowych
i zagranicznych. Zajmuje się także działalnością kuratorską i badaniami mniej znanych technik ceramicznych: (ceramika czarna i siwa) tworzonych głównie na terenie wschodniej Polski i w krajach ościennych.
Najważniejsze osiągnięcia
1. „Konserwacja i restauracja ceramicznego kominka z rezydencji Hermanna Fränkla w Prudniku z uwzględnieniem badań farb do punktowania ceramiki metodą „na zimno”. Rozprawa habilitacyjna, ASP Warszawa, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, 2013, wydanie drugie- poprawione.
2. „Badania farb stosowanych do barwnych uzupełnień ubytków szkliw ceramicznych w ekspozycji zewnętrznej. Część II”, ASP Wrocław, 2019.
3. Matuszczyk M., Oborska-Oracz A., Wowak J., „Ceramika siwa i czarna- przyczyny powstania określonej barwy na podstawie stanu badań oraz analizy procesu wypału”, [w:] Acta Universitatis Nicolai Copernici, UMK Toruń, 50/2019 (wydane w 2021 r.), s. 165-190.
4. Konserwacja i restauracja rzeźby ceramicznej Zdzisława Szyszki „Klucz” z 1977 r. ze zbiorów ASP wraz z projektem posadowienia- koordynacja i prowadzenie wszystkich prac koncepcyjnych, projektowych, a także związanych z pozyskaniem środków finansowych na zakup rzeźby na rzecz ASP i organizacją konkursu na projekt posadowienia obiektu dla studentów ASP. Prowadzenie prac częściowo zrealizowanych w ramach zajęć studenckich, ASP Wrocław, 2018. Współpraca z firmą Baumit o/Wrocław.
5. Pomysłodawca, kurator główny, przewodniczący Jury Konkursowego pierwszej w Polsce Wystawy
i Konkursu, Redaktor Katalogu Wystawy „Najlepsze dyplomy na kierunku Konserwacja i restauracja dzieł sztuki na uczelniach ASP Kraków, UMK Toruń, ASP Warszawa, ASP Wrocław”, Galeria „Neon”, 16.12.2021-07.01.2022, wernisaż wystawy 16.12.2021 r., ASP Wrocław.
Opieka promotorska
Język w jakim prowadzone będzie seminarium
polski
Charakterystyka projektów i badań, w które ma zostać włączony doktorant, w tym oczekiwane kompetencje praktyczne i teoretyczne doktoranta
Projekt badawczy polega na przeprowadzeniu porównawczych badań starzeniowych zapraw mineralnych i opartych na żywicach sztucznych, wykorzystywanych do uzupełnień ubytków ceramiki
w ekspozycji zewnętrznej. Przygotowane próbki na bazie żywic epoksydowych, polietrowych, poliuretanowych i spoiw mineralnych (na bazie cementu portlandzkiego, wapna, gipsu) z różnymi wypełniaczami poddane zostaną starzeniu w komorze klimatycznej ze zmienną temperaturą
i wilgotnością, w której imitowane są warunki jakie panują na zewnątrz pomieszczeń. Dodatkowo zostaną przygotowane próbki wzorcowe wykonane z ceramiki o różnej temperaturze wypału i różnego rodzajów gliny. Po starzeniu próbki zostaną poddane łamaniu w maszynie wytrzymałościowej i poddane analizie porównawczej i wytypowaniu najlepszych materiałów wykorzystanych w pracach restauratorskich przy ceramice zabytkowej i współczesnej.
Charakterystyka współpracy dydaktycznej doktoranta z promotorem
Kandydat powinien być absolwentem kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki lub pokrewnym. Musi wykazać się doświadczeniem w pracy w terenie, w ramach prowadzenia prac
w zakresie konserwacji i restauracji rzeżby albo ceramiki (indywidualnie lub w zespole). Wymagane jest przynajmniej 3 letnie doświadczenie zawodowe w tej dyscyplinie sztuki.