Przejdź do treści

Promotor w Szkole Doktorskiej

prof. Elżbieta Wernio

Wydział Architektury Wnętrz, Wzornictwa i Scenografii, Katedra Scenografii

Charakterystyka działalności twórczej

Scenograf teatralny. Zajmuję się twórczością artystyczną w zakresie scenografii teatralnej, plakatem teatralnym, projektowaniem graficznym, aranżacją przestrzeni wystawienniczych i wnętrz. W swoim dorobku zawodowym mam ponad osiemdziesiąt spektakli teatralnych w wielu teatrach Polsce, w których byłam autorką i realizatorką scenografii i kostiumów oraz kilku realizacji scenograficznych dla Teatru TV i dla kilku filmów muzycznych. Również pod moją opieką artystyczną powstało kilkadziesiąt spektakli, tworzonych przez studentów scenografów  na deskach Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, filia we Wrocławiu.  Najważniejsze osiągnięcie dydaktyczno-organizacyjne, to uruchomienie na Wydziale Architektury Wnętrz, Wzornictwa i Scenografii nowego kierunku – Scenografia.  Praca obejmowała stworzenie podstaw ram programowych, uformowania fundamentu i założeń kształcenia na kierunku, zbudowania i organizacji zespołu naukowego tworzących bazę i trzon konstrukcji kształcenia. Od roku akademickiego 2015/2016,  zostały uruchomione, uchwałą  Senatu ASP we Wrocławiu, 5-letnie studia jednolite magisterskie. Od powstania kierunku do roku 2023  byłam kierownikiem Katedry Scenografii.  Wielokrotnie byłam promotorką przewodów doktorskich na ASP we Wrocławiu i na innych uczelniach artystycznych w Polsce.  Na kierunku scenografia przeprowadziłam jako promotorka kilkanaście dyplomów magisterskich, od początku uruchomienia przez nią kierunku scenografii.

Najważniejsze osiągnięcia

  1. Pomysł i inicjatywa  uruchomienia w roku akademickim 2021/2022  Konkursu Najlepszych Dyplomów Scenografii uczelni artystycznych w Polsce. Pełniłam rolę Kierownika projektu, kuratora i organizatora całego przedsięwzięcia w trzech kolejnych edycjach: I KNDS – 2021/2022, II KNDS - 2022/2023, III KNDS - 2023/2024. Zaangażowałam w to cały zespół dydaktyków Katedry Scenografii, obecnie odbyła się IV edycja. Konkurs ma na celu konsolidację i wymianę doświadczeń pedagogów prowadzących w różnych ośrodkach w Polsce kierunek scenografii, podejmowanie współpracy, wzajemne budowanie i podnoszenie prestiżu zawodu scenografa oraz wsparcia dla młodych absolwentów. Konkurs odbywa się we współpracy z Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego, oddziału Muzeum Miejskiego Wrocławia. W IV edycji  KNDS pełniłam funkcję członka Jury.
  2. Opracowałam koncepcję Katalogu Konkursu Najlepsze Dyplomy Scenografii w każdej jego edycji, byłam współredaktorem oraz w każdym opublikowałam mój autorski artykuł. Wydawnictwo dwujęzyczne, ISBN, Wrocław 2022, 2023, 2024.
  3. Wystawa indywidualna rysunków i grafik (akwaforta na miedzi) “Twarze”, Polska 2022, kuratorstwo, projekt plakatu wystawy. Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego, Oddział Muzeum Miejskiego Wrocławia, Pl. Wolności 7a, Wrocław https://www.facebook.com/photo/fbid=1182327419145846&set=a.125618251483440
  4. Wystawa indywidualna „Zmory Teatralne”, monograficzna, Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego, Oddział Muzeum Miejskiego Wrocławia,  2021. Wystawie towarzyszyło wydawnictwo – katalog  monograficzny pt.  „Zmory Teatralne”, wewnątrz autorska publikacja. Wydawca Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego, Oddział Muzeum Miejskiego Wrocławia,  ISBN 978-83-66321-51-9, 978-83-65464-42-2,  2021.
  5. Wystawa indywidualna „Obrazy z uczuć”  w Galerii Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Prezentacja najważniejszych projektów scenograficznych, projektów kostiumów teatralnych, plakatów teatralnych oraz kolekcja nowych grafik,  z cyklu „Twarze”, akwaforta na miedzi.  2020.
  6. Członkini jury konkursowego (2018) od początku powstania Festiwalu Scenografii i Kostiumów "Scena w Budowie"  w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie lub członkini Kapituły, nominującej spektakle teatralne do nagrody głównej w I etapie Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” 2019, Centrum Spotkań Kultur w Lublinie.
  7. Udział w jury  festiwalu, Członek Rady Programowej wystawy  „Młoda polska scenografia. Wystawa prac studentów z lat 2015 – 2018”. PQ 2019, towarzyszącej XIV edycji Quadriennale Scenografii i Architektury Teatralnej, w Pradze.  Współpraca z Polskim Ośrodkiem Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (PO ITI) z Warszawy, Instytut Polski w Pradze oraz Centrum Scenografii Polskiej - oddział Muzeum Śląskiego w Katowicach. Galerie Ceskych Center, Rytirska 539/31 Praha 1. Czechy, 2019r.
Opieka promotorska

Język w jakim prowadzone będzie seminarium

polski, angielski

Charakterystyka projektów i badań, w które ma zostać włączony doktorant, w tym oczekiwane kompetencje praktyczne i teoretyczne doktoranta

Wprowadzenie do zagadnień pracy doktorskiej; analiza procesu twórczego i artystycznego w realizacji dzieła artystycznego, wieńczącego proces powstawania pracy doktorskiej. Praca będzie zrealizowanym dziełem w dowolnej, wybranej przez doktoranta formie plastycznej, przestrzennej,  akcji performance, happeningu, zdarzenia, etiudy filmowej, autorskiej formy sytuacji artystycznej, w określonym kontekście czasu, przestrzeni i własnych możliwości. Proces dochodzenia do własnej realizacji będzie poprzedzony doświadczeniem w mniejszych formach, wstępnymi projektami, budowaniem procesu twórczego opartego na przemyślanych propozycjach intelektualnych, wspartego odpowiednią, adekwatną literaturą, pracą badawczą. Zajęcia w formie indywidualnych konsultacji. Praca pod nadzorem autorskim prowadzącego.

Charakterystyka współpracy dydaktycznej doktoranta z promotorem

Spotkania w formie korekty  prezentowanych projektów i pomysłów, poprzedzonych analizą intelektualną i artystyczną, przeprowadzoną przez doktoranta. Korekty odbywają się w zależności od postępu prac zakreślonego tematu, postępu w  poszukiwaniu oryginalnych pomysłów i rozwiązań. W finale doktoratu następuje  przygotowanie projektów do prezentacji, praca nad ostateczną formą plastyczną projektu, poziomem artystycznym zaproponowanych rozwiązań, rozprawy teoretycznej.