Pracownia Poznania Wizualnego
Pracownia Dyplomująca
Program pracowni skupia się wokół zagadnień poznawczych, związanych z percepcją i wyobraźnią wzrokową.
Głównym celem kształcenia jest uświadomienie studentom tego, jak doniosłą rolę w ludzkim poznaniu odgrywa obraz, a w konsekwencji również i posługująca się obrazem sztuka, stanowiąca naturalną domenę kształtowania naszych kompetencji wizualnych.
Zajęcia w pracowni pomagają studentom doskonalić umiejętności dobierania optymalnych środków multimedialnych w celu formułowania przekazów wizualnych, zawierających złożone, często abstrakcyjne treści.
Pracownia ma charakter interdyscyplinarny – osadza działalność artystyczną w szerokim spektrum refleksji naukowej. Podstawę teoretyczną dla podejmowanych działań stanowią zarówno abstrakcyjne dziedziny nauki (matematyka i filozofia), jak i nauki doświadczalne (psychologia poznawcza i kognitywistyka). Analizy teoretyczne oraz badania eksperymentalne są punktem wyjścia do kreacji o charakterze artystycznym. Akcentowana jest przy tym głównie idea (stawiany problem), zaś środki formalne dobierane są i służą do jak najlepszego wyrażenia tej idei.
Wśród poruszanych w pracowni problemów badawczych znajdują się między innymi takie zagadnienia jak: myślenie wzrokowe, rola wyobraźni w odkryciu naukowym, poznawcze metafory wizualne, złudzenia i paradoksy percepcyjne.
Przedmioty
Poznanie Wizualne | II i III rok lic.| I i II rok mgr | kierunek Sztuka Mediów
Zagadnienia Naukowe w Sztuce | I rok mgr | kierunek Sztuka Mediów
Visual Cognition in Art and Science | Szkoła Doktorska
Psychofizjologia widzenia | kierunek Fotografia i Multimedia
Zapisy
Pracownia jest jedną z pracowni do wyboru dla studentów II roku lic. oraz I roku mgr. na kierunku Sztuka Mediów. Studenci zainteresowani realizacją dyplomu na poziomie licencjackim bądź magisterskim, powinny wykazywać się zacięciem badawczym, otwartością poznawczą i umiejętnością krytycznego myślenia.
Wymagana jest również biegłość warsztatowa w przynajmniej jednym obszarze nowych mediów (animacja klasyczna, 3d, wideo, instalacje multimedialne i/lub interaktywne, programowanie multimediów itp.).
Lektury
- Rudolf Arnheim: Myślenie Wzrokowe
- Nelson Goodman: Jak tworzymy świat
- Christof Koch: Neurobiologia na tropie świadomości
- George Lakoff, Mark Johnson: Metafory w naszym życiu
- Ernst Mach: Analiza wrażeń
- Mikołaj z Kuzy: Laik o umyśle
- David R. Olson: Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania
- Walter Jackson Ong: Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii
- Willard Van Orman Quine: Od bodźca do nauki
- Bertrand Russell: Nasza wiedza o świecie zewnętrznym
- Oliver Sacks: Oko umysłu
- Lambert Wiesing: Sztuczna obecność