Zapraszamy do studiowania Mediacji Sztuki!
Mediacja Sztuki to kierunek o charakterze interdyscyplinarnym, kształcący przede wszystkim przyszłych kuratorów, producentów, realizatorów projektów artystycznych.
Mediacja sztuki jest kierunkiem pozwalającym wzbogacić artystyczne zainteresowania o rozbudowaną ofertę z zakresu teorii sztuki, nowych mediów oraz sztuki pojęciowej i performansu. To projekt interdyscyplinarny, dający duże pole do rozwoju różnorodnych zainteresowań z pogranicza sztuki, przy jednoczesnym kształceniu warsztatu tradycyjnych dyscyplin artystycznych. Absolwent kończący ten kierunek staje przed wolnym wyborem, a jego rola w świecie sztuki ma zależeć od niego samego. Przyznać trzeba, że tzw. losy zawodowe absolwentów mediacji sztuki są równie interdyscyplinarne jak założenia i program samego kierunku studiów. Wśród nich są zarówno artyści, jak i kuratorzy, czy producenci wydarzeń artystycznych. Są to osoby zajmujące się tradycyjnymi dyscyplinami jak malarstwo, rzeźba, grafika oraz osoby wykorzystujące w swojej twórczości nowe media, performans, wideo. Są to kuratorzy działający w ramach instytucji sztuki, jak i aktywni freelancerzy biorący udział w zagranicznych rezydencjach artystycznych oraz innych międzynarodowych projektach. Wachlarz zainteresowań i realizowanych postulatów tzw. mediatora sztuki jest ogromny.
Mediacja sztuki to wszystkie działania na terytorium pomiędzy artystą, instytucją, publicznością, kuratorem a wszystkimi innymi zainteresowanymi i niezainteresowanymi. Mediacja oznacza nieustające negocjacje znaczeń, relacji i przestrzeni prowadzone z poszanowaniem wszystkich stron.
Można wyróżnić kilka sfer, w których mediacja sztuki realizuje swoje założenia. Należą do nich przede wszystkim:
- Edukacja artystyczna rozumiana jako kształcenie umożliwiające indywidualny rozwój kunsztu oraz warsztatu artystycznego, nierzadko ułatwiającą partycypację w sztuce akademickiej lub zawodowej.
- Edukacja kulturowa rozumiana jako możliwość poszerzenia świadomości – artystycznej oraz społecznej w ramach rozwoju indywidualnej sfery estetycznej.
- Zarządzanie treściami kultury za pośrednictwem instytucji kulturalnych (w szczególności galerii, muzeów oraz mediów niekomercyjnych, skupiających się na przekazie treści kulturowych) oraz zainicjowanie społecznych potrzeb wynikających z zainteresowania kulturą oraz sztuką.
- Aktywizacja. Włączenie w żywą tkankę aktywnych odbiorców treści kulturowych osób wykluczonych społecznie lub wyalienowanych.
Kierunek ten przede wszystkim rozbija schematy myślenia o sztuce jako hermetycznej dyscyplinie oraz próbuje zerwać z nadal obecnym na akademiach pojmowaniem sztuki jako rzemiosła opartego na umiejętnościach manualnych.
W trakcie autorskich zajęć studenci zdobywają praktyczne i teoretyczne zaplecze umiejętności warsztatowych w wybranych pracowniach artystycznych, pogłębiają wiedzę z zakresu teorii i historii sztuki, krytyki artystycznej, estetyki i filozofii sztuki.
Badają i analizują problemy współczesnej kultury i języka nowych mediów, zapoznają się z metodami pracy i warsztatem kuratora i krytyka sztuki. Współpracują z instytucjami zaangażowanymi w przygotowywanie i organizację istotnych wydarzeń artystycznych. Dzięki studiom na naszym kierunku absolwent dysponuje praktyczną wiedzą warsztatową w wybranych dziedzinach artystycznych, swobodnie porusza się w wybranych dziedzinach sztuki współczesnej jako artysta, kurator, producent, krytyk bądź edukator, jako autor tekstów aktywnie współtworzy obieg sztuki współczesnej oraz potrafi realizować działania animacyjne, edukacyjne i warsztatowe.
Studenci Mediacji wiedzą w jaki sposób strategicznie zaplanować, przygotować, zrealizować, ocenić i rozliczyć projekt twórczy bądź wydarzenie artystyczne i potrafią stworzyć własne miejsce pracy oraz stworzyć miejsce pracy innym uczestnikom projektów, wpisując się w potrzeby określonej grupy odbiorców i ciągle doskonaląc własne interdyscyplinarne umiejętności. Krytycznie analizując zapotrzebowania rynku i najnowsze strategie artystyczne, nasi absolwenci potrafią utrzymać integralność własnej praktyki twórczej, i posługują się nowymi narzędziami komunikacji, potrafią korzystać z najnowszych technologii, zarówno na etapie mediowania, praktyki twórczej, jak i jej promocji.