Program wyborczy 2024/2028
Zapraszamy do zapoznania się z programem wyborczym kandydata na Rektora w kadencji 2024-2028
prof. Wojciech Pukocz
Wydział Malarstwa
Katedra Malarstwa Architektonicznego i Multimediów
Urodziłem się w 1970 roku w Mikołowie. Jestem malarzem, rysownikiem, autorem instalacji i filmów. Tworzę spektakle multimedialne łączące obraz wideo z muzyką wykonywaną na żywo. Przygotowałem kilkadziesiąt wystaw indywidualnych, wziąłem udział w ponad 150 pokazach zbiorowych. Prace mojego autorstwa znajdują się w kolekcjach polskich i zagranicznych. Bywam kuratorem i organizatorem wystaw. Dyplom z malarstwa uzyskałem we wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1997 roku w pracowni prof. Stanisława Kortyki. W 2018 r. otrzymałem tytuł profesora sztuk plastycznych. Obecnie pracuję w Katedrze Malarstwa Architektonicznego i Multimediów, prowadząc Pracownię Mediów Elektronicznych oraz Multimediów. Przez dwie kadencje (2012–2020) pełniłem funkcję dziekana Wydziału Malarstwa i Rzeźby macierzystej uczelni. W roku 2020 zostałem wybrany na stanowisko rektora kadencji 2020–2024.
Za aktywność i działania na rzecz wrocławskiej ASP zostałem trzykrotnie wyróżniony nagrodą Rektora – w 2018 r. za całokształt dorobku artystycznego, a wcześniej (w latach 2008 i 2012) za działalność organizacyjną na rzecz Uczelni. W 2001 r. zostałem laureatem Nagrody BWA Wrocław w V Konkursie Gepperta, w którym otrzymałem też wyróżnienie honorowe. W 1997 r. moje prace zostały uhonorowane Nagrodą Pisma Artystycznego „Format” oraz wyróżnieniem na legnickim przeglądzie młodych talentów Promocje’97.
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, szczycąca się bogatą tradycją, o której nie zapomina, jednocześnie aktywnie uczestniczy w przemianach kulturowo-społecznych. Uczelnia realizuje swoją misję poprzez zaangażowaną działalność twórczą, kształcąc i wychowując młode pokolenia artystów i projektantów. Ich osiągnięcia, wsparte wybitnymi dokonaniami kadry naukowo-dydaktycznej, znacząco przyczyniają się do rozwoju kultury i dziedzictwa narodowego, zarówno w wymiarze intelektualnym, jak i materialnym.
Nasza Akademia jest renomowanym ośrodkiem sztuki i nauki, aktywnie upowszechniającym rezultaty prac badawczo-rozwojowych na arenie krajowej i międzynarodowej. Buduje kapitał kulturowy i społeczny, kształtując adeptów sztuki na ludzi otwartych, różnorodnych w swych postawach twórczych, świadomych wartości tej działalności oraz roli sztuki w otaczającym nas świecie.
Założenia programowe Akademii opierają się na dydaktycznym i artystycznym przesłaniu jej patrona, prof. Eugeniusza Gepperta, promując uczelnię otwartą na nowe idee, nowoczesność i dialog. Jako wspólnota akademicka dążymy do prawdy i piękna, poszukując indywidualnej i oryginalnej formy ekspresji artystycznej, bazując na otwartości, wzajemnym szacunku, tolerancji i równości. Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, reprezentując poziom europejskiej jednostki naukowej, skupia się na synergii wieloletniego doświadczenia z innowacyjnością, odpowiadając na wciąż zmieniające się wyzwania w dziedzin i sztuki i projektowania. Fundamentami dla tych działań są:
Różnorodność
Promowanie zróżnicowanego podejścia w pracy twórczej, edukacji i badaniach naukowych, co podkreśla bogactwo naszej społeczności akademickiej.
Odpowiedzialność społeczna i środowiskowa
Zaangażowanie w odpowiedzialne prowadzenie działalności artystycznej i projektowej z uwagą dla jej wpływu na otoczenie.
Innowacyjność i kreatywność
Dążenie do oryginalności w sztuce i projektowaniu, zachęcanie do poszukiwań nowatorskich rozwiązań.
Dialog i zaangażowanie
Udział w procesie kształtowana wpływu sztuki na społeczeństwo, promowanie otwartości i wymiany myśli.
Współpraca z otoczeniem
Otwarcie na inicjatywy zewnętrzne, dążenie do bycia innowacyjnym w metodach nauczania i współpracy.
Rozwój infrastruktury i kadry
Zapewnienie najwyższych standardów pracy i rozwoju, oferowanie dostępu do nowoczesnej infrastruktury i wspieranie rozwoju zawodowego.
Tworzenie nowych kierunków kształcenia
W odpowiedzi na potrzeby społeczno-kulturowe wzbogacenie oferty dydaktycznej o nowe programy.
Misja
Pragnę określić priorytetowe kierunki moich działań, zgodnych z misją i strategią
rozwoju uczelni, w szczególności wskazując na:
– dbałość o wysoki poziom kształcenia, wspieranie kreatywności, innowacyjności oraz odkrywanie nowych zastosowań technologii w sztuce i projektowaniu;
– wzmacnianie potencjału interdyscyplinarnych badań, współpracę i partnerstwo z podmiotami i instytucjami zewnętrznymi;
– poszerzanie wpływu sztuki na otoczenie i społeczne przeobrażenia poprzez rozwój artystyczno-naukowy pracowników oraz pogłębianie kompetencji zawodowych studentów i doktorantów;
– rozwój i rozbudowę infrastruktury, która winna odpowiadać na potrzeby dynamicznie rozwijającej się uczelni.
Rozwój działalności artystyczno-naukowej
Moim priorytetem jest stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi działalności artystyczno-naukowej w naszej Akademii.
Moje działania będą ukierunkowane na podnoszenie jakości prowadzenia tej działalności poprzez:
– intensyfikację przedsięwzięć artystyczno-naukowych z udziałem podmiotów krajowych i zagranicznych;
– współpracę z innymi uczelniami, jednostkami edukacyjnymi, ośrodkami kultury oraz instytucjami artystycznymi zarówno w kraju, jak i za granicą;
– wsparcie dla nauczycieli akademickich w zdobywaniu doświadczenia i promowaniu postaw artystyczno-naukowych ukierunkowanych na innowacyjność;
– wsparcie aktywności kadry naukowej w inicjatywach krajowych i międzynarodowych poprzez programy dofinansowujące działalność kulturalną;
– zwiększenie udziału studentów w działalności artystycznej i pracach badawczych oraz podniesienie poziomu umiędzynarodowienia naszych działań;
– promocję i komercjalizację wyników pracy artystycznej, projektowej i naukowej, również we współpracy z podmiotami zewnętrznymi;
– usprawnienie pozyskiwanie funduszy zewnętrznych i zwiększenie liczby pozyskiwanych grantów na badania naukowe i działania artystyczne;
– upublicznianie wyników działalności naukowej, artystycznej i projektowej na wystawach, sympozjach oraz w formie wydawnictw.
Moim dążeniem jest budowanie środowiska, w którym cele indywidualne i wspólne będą się łączyć, a każdy członek społeczności akademickiej będzie mógł realizować swoje aspiracje twórcze i zawodowe przy wsparciu ze strony Uczelni. Przywiązuję wielką wagę do rozwoju kadry akademickiej oraz wzmacniania jej potencjału. Zagwarantuję pracownikom rozwój naukowy i zdobywanie stopni oraz tytułów naukowych w duchu pozytywnej kultury organizacyjnej, opartej na dialogu, współuczestnictwie i transparentności. Dążę do stworzenia środowiska, które sprzyja nieustannemu rozwojowi, podnoszeniu kompetencji i kwalifikacji naszych pracowników poprzez:
– wsparcie dla kadry akademickiej w osiąganiu pełni potencjału naukowego oraz tworzenie integracyjnego środowiska akademickiego;
– stałe podnoszenie kwalifikacji naukowych – planowe, systematyczne i racjonalne;
– utrzymanie zrównoważonej polityki awansowej, wspieranej przez Komisję ds. awansu zawodowego nauczyciela akademickiego;
– dostosowanie rozwoju kadrowego do potrzeb wydziałów i kierunków studiów, włączając programy z wizytującymi profesorami oraz wykładowcami z kraju i zagranicy;
– dofinansowania – aktywne wykorzystanie dostępnych środków zewnętrznych, takich jak projekty, konkursy, stypendia ministerialne, unijne i inne.
Chciałbym, aby Akademia była miejscem, w którym rozwój naukowy i zawodowy
naszej kadry akademickiej szedł w parze z dynamicznie zmieniającymi się wyzwaniami,
wspierając w ten sposób dalszy rozwój instytucji.
Jakość kształcenia: studenci i doktoranci
Strategia dydaktyczna powinna koncentrować się na odkrywaniu i rozwijaniu talentów, wzmacnianiu zdolności twórczych oraz przygotowaniu studentów do wpływania na nowoczesne społeczeństwo poprzez sztukę i projektowanie.
Wysoka jakość nauczania
Pragnę podwyższać jakość nauczania poprzez doskonalenie metod, dostęp do nowoczesnych technologii i uczestnictwo w działalności artystycznej i badaniach naukowych.
Aktywność studencka
W ścisłej współpracy z Samorządem Studenckim chciałbym w jeszcze większym stopniu stymulować inicjatywy studenckie i promocję osiągnięć twórczych naszej młodzieży.
Indywidualizacja procesu kształcenia
Będę dbać o dostosowanie nauczania do indywidualnych potrzeb studentów, promując model mistrz–uczeń. Chcę również kontynuować prace związane ze zwiększeniem puli przedmiotów do wyboru oraz optymalizować, w miarę możliwości, wykorzystanie infrastruktury Uczelni.
Wspieranie nowych form kształcenia
Widzę potrzebę powołania zróżnicowanych form kształcenia jak np. Sztuka na weekend oraz tworzenia nowych kierunków – będę wspierać prace nad tworzeniem kierunku Animacja Kultury, a także wspierać działania mające na celu przekształcenie studiów w jednolite magisterskie przy jednoczesnym zrównoważonym limicie przyjęć na studia stacjonarne, dostosowanym do wielkości pracowni i dyspozycyjności czasowej pracowników dydaktycznych.
Przygotowanie do rynku pracy
Uważam, że należy rozwijać moduły kształcenia i współpracę z partnerami zewnętrznymi, aby przygotować studentów do wejścia na rynek sztuki i rynek pracy.
Współpraca z otoczeniem
Należy wzmacniać relacje z partnerami zewnętrznymi w celu promocji studentów i komercjalizacji ich prac.
Włączenie osób z niepełnosprawnością
Będę nadal dbał o zapewnienie dostępu do studiów i edukacji artystycznej dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Elastyczne godziny pracy dla studentów i doktorantów
Wprowadzę godziny pracy umożliwiające zarówno działania indywidualne, jak i współpracę interdyscyplinarną.
Doradztwo Zawodowe
Pragnę rozszerzyć ofertę doradztwa zawodowego, aby pomóc studentom w planowaniu kariery i rozwijaniu kompetencji rynkowych.
Szanse i niebezpieczeństwa, jakie pojawiają się wraz z rozwojem AI
Chciałbym włączyć w program studiów kursy i szkolenia dotyczące rozwoju sztucznej inteligencji tak, aby poznać szanse i zagrożenia, jakie płyną ze strony narzędzi AI.
Zaangażowanie w ciągłe doskonalenie metod nauczania
Aktualizacja programów studiów oraz rozwijanie programów wymiany i współpracy z sektorem zewnętrznym stanowi istotę podejścia do kształcenia. Działania te powinny być ukierunkowane na kształtowanie etycznej postawy studentów z uwzględnieniem wyzwań współczesności
Budowanie relacji z absolwentami
Pragnę rozwijać wspólne inicjatywy, angażując absolwentów w życie akademickie i zawodowe poprzez organizowanie wspólnych wydarzeń artystycznych
Współpraca międzynarodowa i promocja
Wiem, jak ważne dla rozwoju uczelni jest zaangażowanie pracowników we współpracę międzynarodową, zarówno w zakresie wymiany studentów i pracowników naukowych, jak i udziału w międzynarodowych programach badawczych i edukacyjnych. Kluczowym celem w tej dziedzinie jest dla mnie budowanie i umacnianie wizerunku naszej Akademii jako uczelni artystyczno-badawczej o globalnym zasięgu, nieustanne dbanie o jej prestiż. Ważna w tym kontekście jest intensyfikacja działań promujących osiągnięcia naszych pracowników i studentów poprzez współpracę wystawienniczą z instytucjami kultury oraz uczestnictwo w międzynarodowych konferencjach, warsztatach i festiwalach. Istotne jest także umiędzynarodowienie społeczności akademickiej poprzez zwiększanie mobilności studentów, doktorantów i wszystkich pracowników, zarówno nauczycieli akademickich, jak i pracowników administracji, oraz rozwijanie programów dla wizytujących artystów i profesorów, co wzmocni wymianę doświadczeń i podniesie jakość kształcenia.
Współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami
Rozbudowa sieci współpracy, w tym z uczelniami partnerskimi, poprzez programy takie jak Erasmus+ i inne umowy międzynarodowe.
Promocja uczelni na arenie międzynarodowej
Aktywny udział w targach edukacyjnych, imprezach organizowanych przez organizacje krajowe i zagraniczne oraz promocja przez platformy internetowe.
Pozyskiwanie nowych partnerów
Szukanie nowych możliwości dla naszych artystów i naukowców, w tym udział w rezydencjach artystycznych, stażach oraz konferencjach międzynarodowych.
Rozwijanie programów Visiting Professor/Artist
Zwiększenie liczby gościnnych wykładów i warsztatów, które przyciągają uznane autorytety z zagranicy.
Opracowanie wspólnych programów studiów
Współpraca z partnerami zagranicznymi w celu oferowania wspólnych programów kształcenia.
Rozwój innych form kształcenia:
– międzynarodowe szkoły letnie w najbliższych latach planuję rozwój tego projektu i organizowanie szkól letnich
także dla innych instytucji; pozwalają one wykorzystać nasze zasoby i infrastrukturę,
np. pracownie, akademik, zasoby ludzkie, itp. w okresie, kiedy nie są one
wykorzystywane przez studentów;
– poszerzanie oferty kursów online w języku angielskim kursy te umożliwią zdalne uczestnictwo w zajęciach prowadzonych wspólnie przez naszych dydaktyków we współpracy z dydaktykami zagranicznymi to świetne źródło promocji naszej uczelni, planuję wnioskowanie o kolejne środki typu projekt NAWA, co z powodzeniem zostało zrealizowane w sytuacji pandemicznej, a ma znaczący potencjał dla tej formy kursów;
– nawiązanie i rozwijanie współpracy z absolwentami uczelni chcę, aby zagraniczni absolwenci uczelni stali się naszymi ambasadorami; wielu z nich pracuje teraz na uczelniach artystycznych, działają aktywnie jako artyści, chcemy więc budować sieć kontaktów, która wesprze nasze działania.
Zarządzanie uczelnią
Moim zobowiązaniem jest nie tylko podnoszenie rangi naszej Uczelni jako ośrodka naukowego i dydaktycznego, ale również rozwój naszej społeczności w duchu otwartości, współpracy i wymiany międzynarodowej. Reorganizacja dokonana w poszczególnych działach administracji wpłynęła na usprawnienie wielu procesów. Sytuacja ulegnie dalszej poprawie, kiedy wdrożony zostanie Zintegrowany System Obiegu Dokumentów. Z powodzeniem zostały wprowadzone pierwsze rozwiązania cyfryzacji w obiegu dokumentów. W kolejnym etapie tych działań chciałbym, aby zostały wdrożone moduły pracownika, składania wniosków urlopowych, delegacji, wniosków o nagrody, zatrudnienia itd.
Pracownicy administracji
Chcę umożliwić osobom pracującym w administracji odbywanie kursów językowych, wyjazdów integracyjnych, np. do ośrodka plenerowego w Luboradowie, realizację warsztatów prowadzonych przez kadrę dydaktyczną oraz wsparcie finansowe tych działań. Nadal będzie istniała możliwość wyjazdów zagranicznych, np. w ramach programów Erasmus i umów dwustronnych. Chciałbym również zachęcać pracowników administracyjnych do jeszcze większej aktywności w zakresie uczestnictwa w życiu kulturalnym naszej Uczelni. Wiem, jak ważna jest opieka psychologiczna, nie tylko dla studentów, doktorantów i nauczycieli akademickich, ale także dla pozostałych pracowników Uczelni. Chcę zapewnić dostęp do takiej opieki wszystkim potrzebującym tego pracownikom. Będę dbał o tworzenie i rozwijanie programów rozwojowych dla pracowników administracji, w tym warsztatów, szkoleń i staży.
Partnerstwa
Kluczowym celem jest dla mnie włączenie wyników naszej działalności artystyczno-naukowej w strategiczne partnerstwa z przedsiębiorstwami, instytucjami naukowymi i kulturalnymi oraz sektorem społecznym w różnych zakresach.
Współpraca z podmiotami zewnętrznymi
To przede wszystkim intensyfikacja współpracy na polu badawczym i dydaktycznym z sektorem gospodarczym i kulturalnym, aby nasza wiedza specjalistyczna i wpływ sztuk wizualnych przyczyniały się do rozwiązywania aktualnych problemów społecznych i gospodarczych.
Transfer wiedzy
Wykorzystanie naszego potencjału naukowego do tworzenia innowacyjnych rozwiązań, produktów i technologii, które odpowiadają na potrzeby rynku.
Rozwój inicjatyw gospodarczych i społecznych
Zwiększenie udziału Akademii w przedsięwzięciach wymagających roli kulturotwórczej, poprzez komercjalizację osiągnięć badawczych i artystycznych.
Sieć kontaktów
Rozwijanie współpracy międzynarodowej i międzyuczelnianej, zwiększanie mobilności kadry akademickiej oraz wspieranie innowacyjnych przedsięwzięć gospodarczych.
Współpraca z biznesem
Otwarcie na współdziałanie z sektorem prywatnym i kształtowanie przedsiębiorczości wśród naszych studentów, doktorantów i pracowników.
Promocja i doradztwo
Aktywne promowanie osiągnięć naszych zespołów badawczych i wsparcie w realizacji projektów innowacyjnych.
Identyfikacja potrzeb inwestorów
Dopasowanie naszych innowacji do wymogów rynkowych przez audyty technologiczne i wykorzystanie technologii informacyjnych do integracji procesu naukowego z gospodarką.
Zobowiązuję się do realizacji tych celów, aby nasza Akademia stała się wiodącym ośrodkiem innowacji, współpracującym z różnymi podmiotami na rzecz rozwoju społecznego i gospodarczego, zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej.
Inicjatywy na rzecz poprawy warunków pracy i studiowania
Infrastruktura
Podstawowym celem w zakresie rozwoju infrastruktury uczelni jest pozyskanie środków na budowę budynku dydaktyczno-administracyjnego D1. Proces projektowy został zakończony i jesteśmy gotowi do rozpoczęcia realizacji. Po ustaleniach z władzami Wrocławia mamy zagwarantowany zakup budynku przy ul. Niemcewicza 2 z 80% bonifikatą, a ze strony MKiDN zapewnienie o zabezpieczeniu środków na zakup tej nieruchomości.
Czeka nas realizacja remontu CSU – konieczna wymiana urządzeń technicznych po 12 latach eksploatacji. W planie jest również zakończenie budowy wiaty i pieca ceramicznego w Luboradowie. W kolejnym etapie czeka pozyskanie środków na remont budynku przy placu Polskim.
Konieczne są inwestycje w nowoczesne pracownie i przestrzenie edukacyjne, aby zapewnić studentom i pracownikom optymalne warunki do pracy twórczej i naukowej oraz ułatwienie dostępu do najnowszych technologii i sprzętu, wspierając w ten sposób innowacyjność.
Warto zaznaczyć, że Uczelnia uzyskała dofinansowanie w ramach programu „Regionalna inicjatywa doskonałości” dla projektu „Innowacyjne Centrum Doskonałości miejscem artystycznego, naukowego i społecznego rozwoju”. Celem projektu jest stworzenie w ASP we Wrocławiu międzywydziałowej pracowni 3D (3DLAB). Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2024–2027. Plan Uczelni obejmuje podniesienie poziomu jakości działalności naukowej i kształcenia, a także podjęcie działań mających na celu utrwalenie efektów Programu osiągniętych w latach 2024–2027. Kwota dofinansowania to ponad 4 mln zł. Uczelnia pozyskała również środki na remonty i wyposażenie sal dydaktycznych.
Zrównoważone Środowisko Naukowe
Będę promować zrównoważony rozwój i ekologiczne rozwiązania na terenie całej uczelni.
Programy Rozwoju Osobistego
Chciałbym, by zostały zorganizowane warsztaty i program rozwoju osobistego, skupiające się na zarządzaniu stresem, technikach negocjacyjnych i budowaniu pewności siebie.
Wsparcie dla Studentów Niepełnosprawnych
Zależy mi na zapewnieniu specjalistycznych usług doradczych i wsparcia dla studentów z niepełnosprawnościami.
Realizując te cele, zobowiązuję się do stworzenia środowiska, w którym każda osoba współtworząca naszą społeczność akademicką będzie miała możliwość rozwoju i osiągnięcia swoich aspiracji zawodowych
Zobowiązuję się do dalszego wzmacniania pozycji naszej Uczelni, której siła opiera
się na:
– Nauczycielach Akademickich – fundamencie naszej Uczelni! Wyrażam głęboką wdzięczność Kadrze Akademickiej, która jest rozumem, sumieniem, wrażliwością oraz przyszłością naszej Akademii. Doceniam każdego, kto poświęca swój czas, aby wspierać rozwój naszych Studentów, pozostawiając niezatarte ślady w ich pamięci i kształtując ich humanitarne wartości.
– Studentach i Doktorantach – sercu naszej misji! To Wy dajecie sens naszej pracy.
– Administracji – spoiwie naszej wspólnoty! Z dumą podkreślam zaangażowanie naszego zespołu administracyjnego, którego wiedza i serdeczność są nieocenione.
Dziękuję za Waszą pracę i ogromnie się cieszę, że możemy zawsze liczyć na Wasze wsparcie w każdej sprawie.
– Pracownikach Technicznych i Obsługi. Dziękuję Pracownikom, którzy często pozostają w cieniu, ale są niezbędni dla codziennego funkcjonowania i tworzenia atmosfery naszej Uczelni. Ich ciężka praca jest bazą, na której budujemy nasze sukcesy.
W kontekście wyborczym, deklaruję dalsze dążenie do stworzenia środowiska, w którym każdy członek społeczności akademickiej czuje się doceniony i wspierany, a wzajemny szacunek i tolerancja tworzą solidną podstawę dla naszej misji dydaktycznej.
Na stanowiska prorektorów proponuję
dr hab. Marta Płonka, Profesor ASP
Prorektor ds. naukowych i współpracy z podmiotami zewnętrznymi
dr hab. Michał Staszczak, prof. ASP
Prorektor ds. współpracy z zagranicą i promocji
dr Anita Wincencjusz Patyna
Prorektor ds. dydaktycznych i studenckich