Pismo Artystyczne Format
Zapraszamy do lektury rozmowy Alicji Klimczak-Dobrzanieckiej z Angeliką Markul.
W Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu trwa wystawa Angeliki Markul Gardło diabła. To prezentacja realizacji, na którą składają się filmy wideo, instalacje rzeźbiarskie i świetlne opowiadające o jednym z najbardziej niesamowitych miejsc na ziemi: Wodospadach Iguaçu, leżących na granicy Brazylii i Argentyny, powstałych około 132 milionów lat temu po ogromnym wybuchu wulkanu. (...)
Realizacja z 2013 roku jest kanonicznym przykładem zainteresowań artystki, kojarzonej z wielkimi (pod względem złożoności, jak i procesu wykonawczego) realizacjami, które powstają na styku obszaru nauki (geologii, biologii, historii) i fantastyki. Są rezultatem poszukiwań, podróży oraz wieloetapowego researchu, przefiltrowanych przez świat wyobrażeń i fantasmagorii. Gardło diabła jest pracą, która – mimo że pozbawiona figury ludzkiej – inicjuje pytania natury filozoficznej: o miejsce człowieka w świecie, jego znaczenie jako jednego z elementów przyrody, ale także każe zastanawiać się nad przyszłością gatunku z punktu widzenia kruchości w starciu z siłami, które od zawsze próbujemy ujarzmić.
W rozmowie z Angeliką Markul próbuję uchwycić interdyscyplinarność metody jej pracy oraz dowiedzieć się, jak ona sama sytuuje się pośród niezwykle żywotnych nurtów sztuki związanej z przemianami klimatycznymi.