Przejdź do treści

Metody prowadzenia zajęć dydaktycznych w roku akademickim 2020/2021 w związku z wystąpieniem epidemii Covid-19

Ogłoszenie
Opublikowano 19 wrz 2020

Szanowni Państwo, Studenci, Doktoranci, Wykładowcy, w nawiązaniu do Szczególnych zasad prowadzenia zajęć dydaktycznych w roku akademickim 2020/2021 w związku Covid-19 przedstawiamy organizację i metody prowadzenia zajęć w roku akademickim 2020/2021

Metody prowadzenia zajęć

Wykłady i zajęcia realizowane w roku akademickim 2020/2021 dla studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych oraz uczestników innych form kształcenia, prowadzone mogą być metodą: a) stacjonarną w obiektach (w szczególności zajęcia i ćwiczenia praktyczne,laboratoria, praktyki, zajęcia wychowania fizycznego). Plan zajęć stacjonarnych w obiektach powinien uwzględniać potrzebę maksymalnego ograniczenia przemieszczania się studentów po obiektach, stąd prowadzący powinien określić liczebność grupy w konkretnej sali, pracowni, i jeśli to konieczne, ustalić harmonogram korzystania z sali, pracowni dla każdej grupy;b) hybrydową (model częściowo stacjonarny w obiektach Uczelni i częściowo zdalny, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w szczególności ćwiczenia i konwersatoria);
c) zdalną, to jest w całości z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (w szczególności wykłady, seminaria i lektoraty, przedmioty teoretyczne). Zasady, o których mowa w powyżej, stosuje się do przeprowadzenia zajęć dydaktycznych w roku akademickim 2020/2021, w ramach studiów każdej formy i trybu. W roku akademickim, w semestrze zimowym 2020/2021 w celu realizacji programu studiów, na każdym z prowadzonych przez Uczelnię kierunku stosowane będzie połączenie wszystkich metod kształcenia określonych w pkt 1. Decyzje o metodzie realizowania zajęć dla każdego z przedmiotów podejmują dziekani, mając na względzie zapewnienie studentom i doktorantom, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa epidemicznego, możliwości udziału w zajęciach hybrydowych i stacjonarnych. W trakcie realizacji zajęć dopuszcza się prowadzenie zajęć w metodą wyłącznie zdalną z uwagi na zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom studiów i pracownikom (stwierdzenie przypadku zakażenia Covid-19). W odniesieniu do kształcenia doktorantów zadania, dotyczące prowadzenia zajęć, wykonuje Dziekan Szkoły Doktorskiej i Kierownik Międzywydziałowych Studiów Doktoranckich, a w przypadku studiów niestacjonarnych i podyplomowych ich kierownicy. Realizacja programu studiów dla studentów I roku studiów jednolitych stacjonarnych i I roku studiów I i II stopnia przewiduje minimum 30 % zajęć metodą stacjonarną, niezależnie od ich rodzaju oraz jeśli nie pozostaje to w sprzeczności z wewnętrznymi regulacjami dotyczącymi przygotowania pomieszczeń na Uczelni (załącznik nr 1).


Zaliczenia i egzaminy

Zaliczenia, egzaminy i przeglądy egzaminacyjne mogą odbywać się w siedzibie uczelni lub zdalnie. Przy przeprowadzaniu zaliczeń i egzaminów w siedzibie uczelni należy stosować się do wytycznych GIS, ze szczególnym uwzględnieniem wewnętrznych regulacji dotyczących przygotowania pomieszczeń Uczelni (załącznik nr 1). W przypadku zmiany formy zaliczania ze stacjonarnej na zdalną, związanej z sytuacją epidemiczną, studentów powiadamia się co najmniej na siedem dni przed planowanym terminem zaliczenia lub egzaminu, o jego formie i narzędziach informatycznych, które będą wykorzystane do jego przeprowadzenia. Egzaminy dyplomowe mogą być przeprowadzane zdalnie z wykorzystaniem technologii informatycznych i narzędzi zawartych w pakiecie MS Office 365.


 Organizacja zajęć

Zajęcia, bez względu na wybraną metodę ich prowadzenia, powinny odbywać się w terminach przewidzianych w planie/rozkładzie zajęć. Zajęcia dydaktyczne mogą być realizowane w czasie innym, niż wynika to z planu zajęć, tylko za zgodą dziekana lub kierownika danej formy studiów i odpowiednio Dziekana Szkoły Doktorskiej oraz Kierownika Międzywydziałowych Studiów Doktoranckich. Nauczyciel akademicki zobowiązany jest do prowadzenia zajęć w ramach metod z wykorzystaniem sposobów i technik kształcenia na odległość w czasie rzeczywistym, niezależnie od tego, czy taka forma zajęć została przewidziana w programie studiów albo programie kształcenia w szkole doktorskiej. Zajęcia w metodą zdalną mogą być realizowane tylko przy wykorzystaniu aplikacji zawartych w usłudze Office 365, platformy Moodle i poczty elektronicznej w domenie asp.wroc.pl lub telefonicznie, w przypadku problemów technicznych. W uzasadnionych przypadkach, po uzyskaniu zgody dziekana, prowadzący zajęcia mogą korzystać z innych narzędzi informatycznych. W przypadku wszystkich metod kształcenia, na każdej formie i trybie studiów, obligatoryjne jest prowadzenie listy obecności uczestników zajęć. W ramach prowadzenia zajęć z wykorzystaniem narzędzi informatycznych prowadzący może wymagać przesłania przez studenta materiałów i plików do korekty na dzień przed terminem zajęć do godz.18.00, by omówić je następnie na zajęciach w czasie rzeczywistym. Zajęcia dydaktyczne, dla których zrealizowanie efektów uczenia wymaga przeprowadzenia zajęć praktycznych, warsztatowych, laboratoryjnych, odbywać się będą metodą hybrydową. Jeśli liczebność grupy studentów odbywającej zajęcia jest większa aniżeli ilość osób mogących przebywać w sali czy pracowni, dokonany zostaje jej podział na mniejsze grupy zależny od wymogów sanitarnych, a praca prowadzona jest w systemie rotacyjnym. Zajęcia prowadzone są w czasie rzeczywistym trwania zajęć (wynikającym z planu zajęć) w formie stacjonarnej z jedną z grup, a w dalszym ciągu, w ramach podziału czasu trwania zajęć, z kolejna grupą z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Student jest zobowiązany do podpisania oświadczenia, że nie będzie udostępniał w sieci i osobom trzecim materiałów otrzymanych zdalnie , jak również spotkań i wykładów online. Dokument oświadczenia przekazany zostanie studentom droga mailową, a podpisany przez studenta powinien być dostarczony do dziekanatu do dnia 16 października 2020r. (załącznik nr 3)

inf. Prorektor ds. dydaktycznych i studenckich

dr hab. B. Mak - Sobota, prof. ASP

zam. M. Szumiejko DOS

Pozostałe aktualności