Wystawy: Anny Trojanowskiej, Anny Juchnowicz i Viniciusa Libardoniego w Ziębicach
Sala Wystawowa ZCK
ul. Wojska Polskiego 10
57-220 Ziębice
Brama Paczkowska
ul. Grunwaldzka 26
57-220 Ziębice
Evangelik
ul. Tadeusza Kościuszki 15
57-220 Ziębice
Wydział Grafiki i Sztuki Mediów ponownie zaprasza do Ziębic na trzy wystawy indywidualne:
Anna Trojanowska, Niedoskonałe/Imperfect
14 czerwca zapraszamy do Sali Wystawowej ZCK o godz. 19.00 na wernisaż wystawy Anny Trojanowskiej, pt. Niedokonane/Imperfect.
Tytuł wystawy „NIEDOKONANE” odnosi się do stanu, który nadal trwa, trwał lub trwał będzie i nie został, ani nie zostanie zakończony. Ta gramatyczna analogia zawiera intrygującą wieloznaczność w angielskiej wersji tytułu – w tłumaczeniu słowo „IMPERFECT” znaczy również „niedoskonały”. „Dokonanie się” nieodwołalnie zamyka całość, ucina potencjał zmian. Ten stan przechodzenia między ideą a jej odwzorowaniem jest jedynym stanem, w którym naprawdę istniejemy, którego nieustannie dotykamy. Tylko na ten trwający, niedokonany stan obecny naprawdę mamy wpływ, jednak to, co za i przed nami całkowicie zawłaszcza obraz.
Aspekt gramatyczny nabiera mocy, kiedy ubierzemy w niego konkretny czasownik. Na przykład „żyć” i „dożyć”. W „żyć” jest wszystko. W „dożyć” – tylko koniec.
Na wystawie prezentowane będą prace z cyklu o tej samej nazwie „NIEDOKONANE”, powstałe w 2024 roku oraz wcześniejsze grafiki z lat 2018-2023. Wszystkie prace powstały w technice litografii na marmurze, przy wykorzystaniu jednej matrycy.
A.Trojanowska
Po wernisażu w Ziębickim Centrum Kultury odbędzie się koncert Grabka
Anna Juchnowicz, Księżna, księżniczka, jej półszlachetne kamienie i bardzo bogate godzinki
15 czerwca zapraszamy do Bramy Paczkowskiej o godz. 18.00 na wernisaż wystawy rysunków, fotografii, interaktywnej instalacji przestrzennej i rękopisów Anny Juchnowicz, zatytułowanej Księżna, księżniczka, jej półszlachetne kamienie i bardzo bogate godzinki.
Czternastowieczna Wieża Paczkowska, która swój obecny kształt zyskała w roku 1491, inspiruje zmyśloną historię, która nie wydarzyła się ani tam, ani nigdzie indziej. W grudniu tego roku król Francji Karol VIII ożenił się z Anną Bretońską, która po ślubie przywiozła własne łóżko i po wielu poronieniach urodziła czworo dzieci, z których żadne nie przeżyło dzieciństwa. Posiadała szkatułkę pełną kamieni szlachetnych i półszlachetnych, którymi obdarowywała gości. Zamówiła księgę godzinek – rękopis, nad którym iluminator pracował pięć lat. Nie były tak bogate jak godzinki księcia de Berry, ale i tak zawierały 337 wizerunków roślin, owadów i ssaków.
Tymczasem Karol I Podiebradowicz, z dynastii panującej w Księstwie Ziębickim, w wieku 12 lat ożenił się z ośmioletnią Anną żagańską, córką Jana II Szalonego. Mieli dwanaścioro dzieci; tylko pierwszych troje żyło zaledwie kilka lat, pozostałe dorosły, zostały książętami oraz biskupem i zakonnicą. Krzysztof Kolumb, jak gdyby nigdy nic, płynął odkryć Amerykę...
A. Juchnowicz
Vinicius Libardoni, Krajobrazy zniszczenia
15 czerwca zapraszamy do Evangelika o godz. 19.00 na wernisaż wystawy Viniciusa Libardoniego, pt. Krajobrazy zniszczenia.
„Krajobrazy zniszczenia” przedstawiają wyryte w metalu portrety architektury z minionych epok, namacalne ślady miejskich krajobrazów utraconych w czasie. W serii grafik i matryc prezentowanych na wystawie brazylijsko-włoski artysta i architekt Vinicius Libardoni pokazuje polskie budynki i krajobrazy, w poetycki sposób oddając przy tym paradoks ich losu.
W jego dystopijnych obrazach zbudowane struktury zostają wyrwane z miejskiego kontekstu: samotne i opuszczone ledwo stoją, kruszą się, osypują w otaczające je zewsząd gruzowisko. Może być jednak i tak, że oniryczne wizje obrazują nie destrukcję, a konstrukcję wspomnienia i pamięci. W geografii wykutej w metalowej płycie obrazy te stają się̨ następnie rodzajem relikwiarza, pojemnika na szczątki i pozostałości, które świadczą̨ o dawnym istnieniu tych budowli.
Vinicius Libardoni
Wszystkie wystawy można będzie oglądać do 14 lipca 2024 roku.