SAKURA 2023
Instytut Grotowskiego, Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia Wstęp wolny
Wystawa prac Aleksandry Janik, Małgorzaty „Mauko” Korczak, Michała Puszczyńskiego, Grzegorza Gajosa, Przemysława Pintala, Anny Kołodziejczyk, Danieli Tagowskiej i Kamila Moskowczenki.
Od drugiej połowy XIX w. sztuka japońska miała duży wpływ na rozwój zachodniej kultury nowoczesnej i współczesnej. Tradycyjna estetyka wabi-sabi, redukcja środków wyrazu, asymetria kompozycji, linearyzm, a także manggha, anime i popkultura współczesnej Japonii nadal silnie oddziałują na wyobraźnię twórców. W prezentowanych pracach artyści związani z wrocławską Akademią Sztuk Pięknych odwołują się do indywidualnych doświadczeń i inspiracji, tworząc nowy kontekst wpływu kultury kraju kwitnącej wiśni na sztukę współczesną.
W holu Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia zaprezentowane zostaną prace z serii Sensorium Aleksandry Janik i Grzegorza Gajosa zrealizowane w Tokio, obrazy i obiekty inspirowane kulturą japońską autorstwa Przemka Pintaka, Danieli Tagowskiej Anny Kołodziejczyk oraz Kamila Moskowczenko, wielkoformatowa kaligrafia Małgorzaty ,,Mauko” Korczak oraz chawan – czarki do ceremonii picia herbaty autorstwa Michała Puszczyńskiego.
Praca Małgorzaty ,,Mauko” Korczak, kaligrafia „Ikigai”, podróżowała z artystką po Japonii, czego efektem stał się zbiór zdjęć Dawida Kałuskiego, pokazujących jak kontekst i otoczenie wchodzą w dialog z obiektem artystycznym. Japońskie słowo „Ikigai”/ ⽣生き甲斐 dosłownie tłumaczy się jako „powód do życia”.
Podczas wystawy zaprezentowane zostaną także czarki chawan do ceremonii picia herbaty, wykonane w unikalnym procesie wypalania ceramiki drewnem aż do temp 1350 st C. Prace zostały zrealizowane w kompleksie japońskich pieców Tozan, podczas stypendium Fulbrighta w Northern Arizona University w 2020 roku.
II Wrocławskie dni japońskich inspiracji
Kwiecień 2023
Sakura w języku japońskim to drzewo wiśni, a także sam kwiat wiśni, którego kwitnienie oznacza nadejście wiosny. Pora ta w Japonii jest świętem oglądania kwiatów – Hanami – czasem zachwytu nad ich delikatnością i nietrwałością. Jest to jednocześnie idealny moment do refleksji nad kruchością piękna oraz ulotnością chwili. Kwitnące wiśnie to również pretekst do wyjścia na piknik, spotkania z innymi, celebrowania wspólnego czasu. Kwiat wiśni jest często wykorzystywaną metaforą ulotnej natury życia. Sakura była kojarzona z samurajami i bushi – ludźmi kroczącymi drogą wojownika. Ich życie uważano za krótkotrwałe i piękne, podobne do kwiatów wiśni.
Studio Kokyu, działające od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego, czerpie inspirację do swoich poszukiwań w domenie sztuki aktora i szeroko rozumianej praktyki teatralnej, z japońskiej kultury a zwłaszcza z tradycyjnych sztuk walki – przede wszystkim aikido. Skupienie na tym, co ulotne w spotkaniu, wyznacza terytorium naszej praktyki. Zarówno teatr, jak i sztuki walki – obydwie domeny równoprawnie obecne w naszej codziennej pracy – dotykają tego, co dzieje się tu i teraz. Tego, co nietrwałe, a jednak ze wszech miar istotne.