Design w procesie
P1_Akademickie Centrum Designu Księży Młyn 13/15, Łódź
Początków procesów, w którym design wyłania się jako samodzielna dyscyplina zapewne należy szukać w Renesansie. Wtedy to pojawia się myśl o arti del disegno, tzn. o „sztukach rysunkowych”. Dzieje słowa design splatają się pod tym względem z dziejami samej tej dyscypliny. Angielskie słowo design wywodzi się bowiem z włoskiego disegno, pojęcia, które pozwoliło po raz pierwszy w historii uchwycić́ pokrewieństwo architektury, malarstwa i rzeźby. To w Renesansie (w epoce, która nie miała jeszcze pojęcia „sztuk pięknych”) pojawiło się pojęcie „sztuk rysunkowych” – przekonanie, że wspólną podstawą owych sztuk jest disegno. Pamiętać jednak warto, że termin ten wprowadzony wówczas przez Cenniniego miał nie tylko znaczenie rysunku ale również projektu, zamiaru, koncepcji. Pod pojęciem designu kryje się wiele innych pojęć, które z kolei składają się architektura, estetyka przemysłu, projektowanie ergonomiczne, projektowanie graficzne i komunikacji wizualnej, przemysł artystyczny, stylistyka, sztuka przedmiotu, sztuki dekoracyjne, sztuki projektowe, sztuki stosowane, sztuki użytkowe, wzornictwo graficzne, wzornictwo przemysłowe. Design jest motorem napędowym współczesnej kultury i przemysłu kultury, przyczynia się bezpośrednio do rozwoju wielu dziedzin związanych ze sztuką i przemysłem.
Akademia Mistrzów
Akademie Sztuk Pięknych kształcą twórców kultury w zakresie sztuk pięknych i sztuk projektowych. Twórcy ci stanowią grupę docelową do której będziemy adresowali to działanie. Polega ono na cyklicznych spotkaniach konferencyjnych o charakterze warsztatowym na tematy związane z problematyką kreatywnej edukacji sztuk projektowych i sztuk pięknych. W zależności od tematyki działań grupa docelowa będzie poszerzana o osoby z kręgów zarządców biznesowych, design managementu, art managementu i innych. W spotkaniach uczestniczyć będą zaproszeni eksperci z rynku europejskiego i światowego chcący podzielić się swoimi doświadczeniami. Finalnym efektem takich warsztatów będą prototypowane wybrane realizacje projektowe i publikacje do opracowania książkowego i elektronicznego całej rocznej edycji. Całość będzie podsumowana wystawą najlepszych prac z całego cyklu zaprezentowaną w naszej galerii oraz festiwalem z wystaw o randze międzynarodowej.
Spotkanie konferencyjne
Rysunek jako narzędzie w procesie kreacji
W opracowaniach dotyczących malarstwa antycznego można spotkać termin „skenografia”, do jego elementów należał przede wszystkim rysunek, proporcje, geometria, perspektywa, a kolor został prawie pominięty. Pewien szwedzki siedemnastowieczny humanista B. J. Schefferus w dziele De graphice stosuje następujący podział malarstwa: argumentum (temat), delineatio (rysunek), proportio (proporcja), mensuratio (perspektywa), lument et umbra (światło i cień), motus (wyrażenie uczuć przez ruch i gest), gratia et color. W renesansie rozwija się myśl o tzw. sztukach rysunkowych (arti del disegno). Dzieje słowa „design” splatają się z dziejami tej dyscypliny. Angielskie słowo „design” wywodzi się z włoskiego „disegno” – pojęcia, które pozwoliło po raz pierwszy uchwycić pokrewieństwo architektury, malarstwa i rzeźby. To w renesansie (w epoce, w której nie funkcjonowało jeszcze pojęcie „sztuki piękne”) pojawił się termin „sztuki rysunkowe” – wzięło się to z przekonania, że wspólną podstawą owych sztuk jest disegno. Pamiętać jednak warto, że termin ten, wprowadzony przez Cenniniego, miał opisywać nie tylko rysunek, ale również projekt, zamiar, koncepcję.
Aktualnie rysunek akademicki artystyczny i projektowy stanowią zupełnie nową formę wyrazu i spełniają wiele funkcji w procesie powstawania projektu i dzieła. Rysunek projektowy jest formą komunikacji wizualnej, wyrazem koncepcji i idei projektowych. Można mówić o rysunku intermultimedialnym, performance, rysunku przestrzennym, animowanym i video, rozszerzając go aż po formy badawcze pod kątem projektowym, artystycznym i naukowym.
Wystawa dzięki uprzejmości Łódź Art Centre, prezentowana w ramach Re:Generacja Łódź Design Festival 2022 i Roku Modzelewskiego.
Harmonogram
niedziela, 8 maja | 12.00 Otwarcie konferencji, Akademickie Centrum Designu, P1, sala konferencyjna
12.10 – 13.10 | Prelekcje i prezentacje prac projektowych i artystycznych dydaktyków i gości:
30 min lunch
13.40 – 16.40 | Prelekcje i prezentacje prac projektowych i artystycznych dydaktyków i gości:
16.50 Zakończenie konferencji
17.00 wernisaż i oprowadzanie po wystawie Elvina Flamingo. ROBOTY jako rozszerzone medium sztuki biologicznej
18.00 oprowadzanie po wystawie NIE!POKÓJ