Przejdź do treści

Promotor w Szkole Doktorskiej Sochacki

dr hab. Robert Sochacki

Wydział Grafiki i Sztuki Mediów, Katedra Sztuki Mediów, Pracownia Eksperymentów Transmedialnych.

Wydział Architektury Wnętrz, Wzornictwa i Scenografii; Katedra Scenografii, Laboratorium Przestrzeni Scenograficznych, przedmiot Strategie Artystyczne

Charakterystyka działalności twórczej

Urodzony w Gdańsku (1971), obecnie wykłada na kierunkach: Sztuka Mediów oraz Scenografia. W latach 2015-2025 był adiunktem na ASP w Gdańsku. W swoich artystycznych poszukiwaniach kładzie nacisk na świadomy dialog z widzem. Prowadzi warsztaty w różnych ośrodkach akademickich, nie tylko w Europie. Wystawia i realizuje swoje projekty w przestrzeni publicznej w Europie, Afryce i Ameryce Południowej. Od 2018 roku organizuje cykle warsztatów, konferencji naukowych i wystaw pod wspólnym tytułem Light as a Creative Tool [LAACT]. Współzałożyciel kolektywu noks, laureat stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2022, 2006) oraz Ministra Nauki dla wybitnych młodych naukowców (2024).

Najważniejsze osiągnięcia

  1. Istniejące na różnych polach, wskazujące w przyszłość. - ECS Gdańsk 2024, jako performance prezentowana także w wiedeńskim Veranstaltung, Künstlerhaus, Factory
  2. Lichtung - „Szaleństwo rokoka! Fascynacja rokokiem na Śląsku (XVIII–XXI w.)” MNWr - 2023 / dzieło sztuki, plik cyfrowy, zakupiony do Kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu
  3. wir sehen uns frei / we see us free / widzimy siebie wolnymi - projekt artystyczny zrealizowany w ramch kolektywnej koncepcji dzieła artystycznego - Festival of Lights - Lichtfest Leipzig 2022 - public space, Augustusplatz - Leipzig, Niemcy
  4. wielkoformatowa projekcja - Kompozycja 16 animacji „Bursztynowy Las” - Muzeum Bursztynu - 2021 / dzieło sztuki, plik cyfrowy, zakupiony do Kolekcji Muzeum Gdańska
  5. Domesticated - instalacja artystyczna - 2019 - #8 the festival of the light art NE TEMNO, Yekaterinburg, Rosja
Opieka promotorska

Język w jakim prowadzone będzie seminarium

polski, angielski

Charakterystyka projektów i badań, w które ma zostać włączony doktorant, w tym oczekiwane kompetencje praktyczne i teoretyczne doktoranta

Pracownia stanowi przestrzeń transdyscyplinarnych badań i działań artystycznych, łącząc sztukę zorientowaną na obiekt, sztukę społecznie zaangażowaną oraz współczesną refleksję filozoficzną. Projekty integrują teorię i praktykę, badając relacje między materią, światłem, technologią i kontekstem społecznym. Szczególny nacisk kładzie się na media art i light art jako narzędzia twórcze. W pracowni rozwijane są indywidualne metody działania, krytyczne myślenie o roli twórcy i odbiorcy oraz poszukiwanie form wykraczających poza konwencjonalne modele prezentacji i interakcji. Zadajemy ontologiczne pytania o istnienie dzieła, relacje między obiektem a odbiorcą oraz o to, co naprawdę istnieje w doświadczeniu artystycznym; czy to forma, intencja, relacja, czy proces. Praktyka artystyczna staje się narzędziem do badania obecności, materii i sensu w sztuce, wykraczając poza jej jedynie reprezentacyjny wymiar.

Charakterystyka współpracy dydaktycznej doktoranta z promotorem

Doktorant powinien posiadać wiedzę z zakresu sztuki współczesnej, mediów artystycznych, filozofii. Ważna jest również wrażliwość na konteksty społeczne sztuki, a także doświadczenie w pracy twórczej, badawczej oraz dydaktycznej. Doświadczenie w pracy grupowej, w szczególności w ramach projektów interdyscyplinarnych, pozwoli doktorantowi na rozwój indywidualnych metod pracy i krytycznego myślenia z uwzględnieniem równości w procesie twórczym.