Przejdź do treści

Promotor w Szkole Doktorskiej

prof. Przemysław Lasak 

Wydział Ceramiki i Szkła; Katedra Ceramiki: I Pracownia Ceramiki Artystycznej

Charakterystyka działalności twórczej

Prof. Przemysław Lasak, (ur.1958). Dyplom z ceramiki obronił w 1986 r. w PWSSP (obecnie ASP) we Wrocławiu, za który otrzymał nagrodę Ministra Kultury i Sztuki, jako najlepszy dyplom roku. Pedagog macierzystej uczelni, od 2002 r. profesor tytularny. Kierownik I Pracowni Ceramiki Artystycznej w Katedrze Ceramiki, a jednocześnie w latach 2007-2022 kierownik Pracowni Ceramiki w Katedrze RiKCiSz. Otrzymał m.in. w 1991 r. złoty medal w 47. Międzynarodowym Konkursie Ceramiki Artystycznej w Faenzie /Włochy/, w 2005 r. nagroda Ministra Kultury i Sztuki za „Zasługi dla Kultury Polskiej”, w 2020 r. brązowy medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, w 2023 r. Złoty Krzyż Zasługi. Techniki wykorzystywane to ceramika i rzeźba oraz malarstwo olejne, jest autorem cykli ceramicznych składających się z naturalnej wielkości rzeźb przedstawiających ludzkie postacie.

Najważniejsze osiągnięcia

  1. 2023 Złoty Krzyż Zasługi
  2. 2020 Brązowy medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis
  3. W latach 2007-2022 kierownik Pracowni Ceramiki w Katedrze RiKCiSz
  4. Inicjator i kurator wystaw Qunszt 2024-2025 Galeria Stara Kopalnia w Wałbrzychu/ Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie / Tichauer Art Gallery w Tychach
  5. 2020 „Podział” wystawa indywidualna / Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie
Opieka promotorska

Język w jakim prowadzone będzie seminarium

polski

Charakterystyka projektów i badań, w które ma zostać włączony doktorant, w tym oczekiwane kompetencje praktyczne i teoretyczne doktoranta

Doktorant zaangażowany w projekty badawcze w dziedzinie ceramiki i rzeźby, powinien posiadać zarówno praktyczne, jak i teoretyczne kompetencje. Oczekuje się aktywnego uczestnictwa w innowacyjnych projektach, tworzenia unikalnych dzieł sztuki oraz wspierania edukacji studentów. Kluczowe będzie zrozumienie procesów twórczych i technologicznych oraz umiejętność praktycznego działania w ceramice artystycznej, w tym eksperymentowanie z różnymi rodzajami gliny i szkliw czy łączenia z innymi materiałami. Przy tym zachęca się do rozważań intermedialnych i interdyscyplinarnych. Kompetencje praktyczne doktoranta powinny obejmować wysokie umiejętności warsztatowe połączone z postawą otwartą na eksperyment i chęcią innowacji w dziedzinie ceramiki i rzeźby,  w tym aktywne wykorzystywanie możliwości do rozwoju kariery naukowej w tym doświadczenie w ubieganiu się o granty i/lub stypendia, rezydencje, udział w konkursach. Teoretycznie doktorant musi być świadomy swojego procesu twórczego oraz potrafić profesjonalnie prezentować swoje prace w kontekście sztuki współczesnej.

Charakterystyka współpracy dydaktycznej doktoranta z promotorem

Doktorant zaangażowany w projekty badawcze i artystyczne powinien dysponować zaawansowaną wiedzą w dziedzinie ceramiki i rzeźby, umiejętnościami prowadzenia projektów, a także doświadczeniem dydaktycznym. Oczekuje się, że będzie potrafił planować i realizować indywidualne oraz zespołowe przedsięwzięcia, prowadzić zajęcia oraz tworzyć materiały edukacyjne. Kluczowe są umiejętności komunikacyjne, otwartość na współpracę w interdyscyplinarnych grupach oraz motywacja do inspirowania studentów.

Kontakt