Pracownia Technik Obrazowania Fotograficznego
Pracownia Dyplomująca
Pracownia Technik Obrazowania Fotograficznego, realizuje program w oparciu o niestereotypowe myślenie o obrazie fotograficznym, powstającym w wyniku świadomego łączenia środków wyrazu plastycznego i medium, z uwzględnieniem wieloaspektowości współczesnej fotografii i ogólnie pojętej sztuki. Jest on również profilowany w odniesieniu do wymagań programowych realizowanych na istniejących kierunkach we Wrocławskiej ASP. Ważną częścią kształcenia jest, formowanie postawy twórczej studenta w oparciu o zdolność formułowania wypowiedzi artystycznej jak i umiejętność przeprowadzania autoanalizy i krytycznej interpretacji powstałych obrazów. Istotnym elementem w programie Pracowni jest kształcenie w zakresie podstaw i technologii fotografii, gdzie oprócz poznania aspektu technicznego, student uczy się wykorzystania środków technicznych fotografii jako środka wyrazu plastycznego. Student również zdobywa umiejętność w zakresie zapisu i przetwarzania obrazu w technologii cyfrowej i fotochemicznej. W tej drugiej zostaje zaznajomiony z procesami; negatywnymi, pozytywnymi, odwracalnymi, wprost pozytywnymi oraz z technikami specjalnymi (wiktoriańskimi).
Program Pracowni jest realizowany poprzez cykl wykładów i ćwiczeń. Wpływają one na postawę twórczą i wprowadzają studenta w teoretyczne i praktyczne zagadnienia fotografii studyjnej, produktowej, portretowej, plenerowej, pejzażowej, kreacyjnej, eksperymentalnej, dokumentalnej z wykorzystaniem kamer cyfrowych i tradycyjnych; małoobrazkowych, średnioformatowych, wielkoformatowych oraz otworkowych własnej konstrukcji (camera obscura, pinhole). Zdobyta wiedza pozwoli studentowi na swobodne operowanie środkami wyrazu w projektach fotograficznych oraz interdyscyplinarnych realizowanych samodzielnie.
Przy Pracowni również działa Koło Naukowe Technik Obrazowania "SFERA". Student działający w Kole może korzystać z zaplecza technicznego i wsparcia merytorycznego prowadzących.
Przedmioty
Podstawy Fotografii
Podstawy Technik Obrazowania
Techniki Obrazowania Fotograficznego
Teoria i praktyka fotografii artystyczne
Klasyczne tematy i techniki fotografii
Technologie Filmowe | kierunek Scenografia
Studio fotograficzne | studia niestacjonarne | kierunek Fotografia i Multimedia
Seminarium doktoranckie
Zapisy
Dla kursu Podstawy Fotografii wymagana jest ogólna wiedza na poziomie podstawowym z zakresu fizyki i chemii oraz podstawowa wiedze zakresu kompozycji.
Dla pozostałych kursów wymaga się zaliczenia kursu Podstaw Fotografii jaki i posiadania wiedzy ogólnej na poziomie podstawowym z zakresy fizyki i chemii oraz podstaw z zakresu kompozycji obrazu.
Lektury
- K. D. Solf, Fotografia. Podstawy, technika, praktyka
- T. Klimecki, Technika powiększania w fotografii
- Z.Tomaszczuk, Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii
- Z.Tomaszczuk, Świadomość Kadru. Szkice z estetyki fotografii
- Alisa Mc Whine, FOTOGRAFIA Podręcznik – praktyczne wskazówki jak udoskonalić swoje umiejętności z uwzględnieniem fotografii cyfrowej
- R. Barthes, Światło obrazu, tłum. J. Trznadel, Warszawa 1996
- W. Benjamin, Mała historia fotografii, tłum J. Sikorski
- U. Czartoryska, Przygody Plastyczne fotografii, Warszawa 1965
- U. Czartoryska, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1976 Od awangardy do postmodernizmu, red. G. Dziamski, Warszawa 1996
- V. Flusser, Ku filozofii fotografii, Katowice 2003
- E. H. Gombrich, Obraz wizualny, [w:] Symbole i symbolika, Warszawa 1990
- S. Magala, Szkoła widzenia, Wrocław 2000
- M. Merleau Ponty, Widzialne i niewidzialne, Warszawa 1996
- A. Müller Pohle, Analogizacja, digitalizacja, projekcja, [w:] Pismo Artystyczne FORMAT 24/25
- N. Rosenblum, Historia fotografii światowej, Bielsko-Biała 2005
- S. Sontag, O fotografii
- A. Sobota, Szlachetność techniki – Artystyczne dylematy fotografii w XIX i XX wieku, Warszawa 2001
- A. Sobota, Konceptualność fotografii, Bielsko Biała 2004
- Z. Tomaszczuk, Świadomość kadru – Szkice z estetyki fotografii