Pracownia Scenografii Teatru Lalek

Pracownia Dyplomująca
Program i cel
Głównym założeniem pracowni jest wykształcenie artystycznej świadomości w pojmowaniu teatru lalek jako odrębnej koncepcji teatralnej, korzystającej z plastyki jako pośrednika w dialogu z odbiorcą. Program nauczania ma za zadanie uwrażliwić na bogactwo znaczeń, jakie wnosi do spektaklu użycie szeroko rozumianej ożywionej formy, a także przekazać praktyczne rozwiązania z zakresu projektowania oraz realizacji oprawy plastycznej spektakli dla zróżnicowanych grup odbiorców.
Dzięki współpracy z Wydziałem Lalkarskim Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego we Wrocławiu studentki i studenci pracowni mają możliwość realizacji scenografii do etiud, małych form i spektakli. Program integracji stwarza możliwość uczestnictwa w całym procesie powstawania spektaklu, pozwala na uzyskanie w praktyce doświadczeń i kompetencji niezbędnych w zawodzie scenografa oraz daje okazję do nawiązanie kontaktów, przekładających się na współpracę w późniejszym życiu zawodowym.
Przedmioty
Scenografia Teatru Lalek – Projektowanie Lalki i Maski – dr Mateusz Mirowski, ad. – Program kładzie nacisk na umiejętność kreowania spójnego wizualnie i znaczeniowo świata z wykorzystaniem szeroko rozumianej formy plastycznej. Obejmuje wprowadzenie do tematyki teatru lalek, przegląd przez klasyczne i współczesne techniki animacyjne oraz ich możliwości w zakresie budowania postaci scenicznej w spektaklu. Osoby studiujące poznają technologie, mechanizmy i materiały stosowane przy realizacji lalek i masek teatralnych.
Podstawy Kształtowania – mgr Katarzyna Leks, as. (I i II rok) – Program przedmiotu ma za zadanie przekazanie osobom studiującym wiedzy i umiejętności z zakresu materiałów i technologii stosowanych popularnie w teatrach lalek do realizacji lalek, masek oraz rekwizytów teatralnych. Zadania semestralne mają na celu ćwiczenie umiejętności warsztatowych w pracy ze styropianem, plasteliną, papierem klejonym warstwowo, piankami tapicerskimi, tkaninami oraz nowoczesnymi tworzywami termoplastycznymi jak worbla i mikroguma EVA. Program kładzie również silny nacisk na ćwiczenie wyobraźni przestrzennej oraz warsztatu rzeźbiarskiego w procesie modelowania w różnych materiałach. Użyte medium traktuje jako pełnoprawny środek wyrazu artystycznego, wpływający bezpośrednio na charakter i dramaturgiczne walory projektowanej postaci scenicznej. Przedmiot zakłada także uzyskanie rozwiniętych umiejętności czytelnego podania projektów w formie rysunków technicznych na potrzeby ich realizacji przez osoby trzecie, jak ma to miejsce w przypadku praktyki zawodowej scenografa działającego na polu teatru lalek.
Zapisy
Zajęcia kierunkowe, obowiązkowe dla studentów kierunku Scenografia. Możliwość wyboru zajęć jako fakultetu przez osoby studiujące na innych kierunkach.
Lektury
- Sztaudynger J., Jurkowski H., Ryl H., Od szopki do teatru lalek, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1961
- Jurkowski H., Dzieje teatru lalek, tom I i II, Teatr im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie, Lublin 2014
- Kordjak J., Kopania K. (red.), Lalki: teatr, film, polityka, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2019
- Żeromska E., Maska na japońskiej scenie, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2003
- kwartalnik Teatr Lalek, Polski Ośrodek Lalkarski POLUNIMA