Przejdź do treści

Pracownia Projektowania Intuicyjnego

Celem programu nauczania I Pracowni Projektowania Szkła Użytkowego jest przygotowanie absolwenta do poprawnego rozwiązywania problemów projektowych związanych ze szkłem użytkowym. Studenci są zaznajamiani z kolejnymi etapami powstawania projektu i form. Sami są zobowiązani do profesjonalnego przygotowania projektu (szkice, rysunki realizacyjne i techniczne w skali 1:1, wycinki form, graficzne lub komputerowe przedstawienie projektu).

W Pracowni podejmowane są zadania związane z szeroko pojętym projektowaniem szkła użytkowego. Sięgając do historii designu i współczesności studenci poszukują swoich własnych rozwiązań tematów. Prowadzący namawiają do mierzenia się z zagadnieniami i projektowaniem z uwzględnieniem ekologii i wykorzystaniem najnowszych technologicznych osiągnięć w produkcji szkła.


Przedmioty

Szkło użytkowe ( dla studentów 2 roku studiów I stopnia/semestr ,4; 3 roku studiów I stopnia/ semestr 5 i 6, 1 roku studiów II stopnia/ semestr 1,2 oraz 2 roku studiów II stopnia/ semestr 3,4)


Zapisy

Pracownia może dokonać wyboru określonej liczby studentów, mając na względzie proporcjonalny podział studentów pomiędzy wszystkie pracownie Projektowania Szkła. Prowadzący uczestniczą w przeglądach na I i II roku studiów. Dodatkowo mogą wymagać przedstawienia projektów i innych artystycznych dokonań zrealizowanych w czasie trzech semestrów studiów.


Lektury

  1.  pod red. I. Płońskiego „Technologia szkła”;

    -W. Nowotny „Technologia szkła”;

    -C. Cerutti, A. Dorigano „Szkło XV –XX wieku”;

  2.  

     

    R. Barovier Mentasti „Glass throughout time: history and technique of glassmaking from the ancient world to the present”;
  3.  

     

    H. Mruk, I. Rutkowski „Strategia produktu”; S. McIlhany „Art as design: design as art: a contemporary guide”;
  4.  

     

    Lakshmi Bhaskaran „Design XX wieku“; 

    -Richard Morris „Projektowanie produktu“;

  5.  

     

    Paul Rodgers „Design-The most infuential designers in the world“;

    -Charlotte i Peter Fiell „Design XX wieku“;

  6.  

     

    Charlotte i Peter Fiell „Designing the 21th century“;

    -Jennifer Hudson „1000 ogetti di design“;

  7.  

     

    Bill Stewart „Projektowanie opakowań“; Deyan Sudjic „Język rzeczy”;

    -Juhani Pallasmaa  „Oczy skóry” i „Myśląca dłoń”;

  8.  

     

    Don Norman „Design na co dzień”  i „Wzornictwo i emocje”;
  9.  

     

    Hans Rudolf Bosshard „Reguła i intuicja. O rozwadze i spontaniczności projektowania”;
  10.  

     

    Katarzyna Płoszaj „Projektowanie treści w wymiarze communication design”;

    - Itten Johannes „Sztuka Barwy”;

  11.  

     

    https://www.interaction-design.org/literature/topics/intuitive-design