Pracownia Projektowania Intuicyjnego
Celem programu nauczania I Pracowni Projektowania Szkła Użytkowego jest przygotowanie absolwenta do poprawnego rozwiązywania problemów projektowych związanych ze szkłem użytkowym. Studenci są zaznajamiani z kolejnymi etapami powstawania projektu i form. Sami są zobowiązani do profesjonalnego przygotowania projektu (szkice, rysunki realizacyjne i techniczne w skali 1:1, wycinki form, graficzne lub komputerowe przedstawienie projektu).
W Pracowni podejmowane są zadania związane z szeroko pojętym projektowaniem szkła użytkowego. Sięgając do historii designu i współczesności studenci poszukują swoich własnych rozwiązań tematów. Prowadzący namawiają do mierzenia się z zagadnieniami i projektowaniem z uwzględnieniem ekologii i wykorzystaniem najnowszych technologicznych osiągnięć w produkcji szkła.
Przedmioty
Szkło użytkowe ( dla studentów 2 roku studiów I stopnia/semestr ,4; 3 roku studiów I stopnia/ semestr 5 i 6, 1 roku studiów II stopnia/ semestr 1,2 oraz 2 roku studiów II stopnia/ semestr 3,4)
Zapisy
Pracownia może dokonać wyboru określonej liczby studentów, mając na względzie proporcjonalny podział studentów pomiędzy wszystkie pracownie Projektowania Szkła. Prowadzący uczestniczą w przeglądach na I i II roku studiów. Dodatkowo mogą wymagać przedstawienia projektów i innych artystycznych dokonań zrealizowanych w czasie trzech semestrów studiów.
Lektury
-
pod red. I. Płońskiego „Technologia szkła”;
-W. Nowotny „Technologia szkła”;
-C. Cerutti, A. Dorigano „Szkło XV –XX wieku”;
-
R. Barovier Mentasti „Glass throughout time: history and technique of glassmaking from the ancient world to the present”; -
H. Mruk, I. Rutkowski „Strategia produktu”; S. McIlhany „Art as design: design as art: a contemporary guide”; -
Lakshmi Bhaskaran „Design XX wieku“;-Richard Morris „Projektowanie produktu“;
-
Paul Rodgers „Design-The most infuential designers in the world“;-Charlotte i Peter Fiell „Design XX wieku“;
-
Charlotte i Peter Fiell „Designing the 21th century“;-Jennifer Hudson „1000 ogetti di design“;
-
Bill Stewart „Projektowanie opakowań“; Deyan Sudjic „Język rzeczy”;-Juhani Pallasmaa „Oczy skóry” i „Myśląca dłoń”;
-
Don Norman „Design na co dzień” i „Wzornictwo i emocje”; -
Hans Rudolf Bosshard „Reguła i intuicja. O rozwadze i spontaniczności projektowania”; -
Katarzyna Płoszaj „Projektowanie treści w wymiarze communication design”;- Itten Johannes „Sztuka Barwy”;
-
https://www.interaction-design.org/literature/topics/intuitive-design