Przejdź do treści

Pracownia Intermediów

PROWADZĄCY

Intermedia IV rokprof. uczelni Maciej Albrzykowski
as. mgr Elżbieta Leszczyńska

Intermedia III rokad. dr Małgorzata Kazimierczakas. mgr Matej Frank

W Pracowni Intermediów kształcą się studenci Rzeźby od II do IV roku studiów jednolitych magisterskich

Cele:

Celem zajęć przedmiotu Intermedia dla studentów kierunku Rzeźba jest pozyskanie wiedzy, umiejętności i świadomości twórczej umożliwiających swobodne i kreatywne poszerzanie doświadczeń o wartości działań intermedialnych, instalacyjnych i performance. Celem kształcenia jest rozwijanie umiejętności wyrażania określonych treści i tematów środkami znajdującymi się w obszarze badań i poszukiwań pomiędzy gatunkami, dyscyplinami i mediami szczególnymi dla tego rodzaju sztuki. Instalacje, obiekty, akcje w przestrzeni publicznej, performens. Istotą jest zainicjowanie indywidualnego procesu rozwoju twórczej, badawczej i eksperymentującej świadomej postawy studenta poszukującego w różnych współczesnych środkach wyrazu.Tematy i treść zajęć dotykają przestrzeni społecznej i kulturowej, pomagają w rozumieniu dzieła i artefaktu we wzajemnych relacjach i uwarunkowaniach. Wykorzystywanie sztyki medialnej i technologi informatycznych do współczesnej wypowiedzi artystycznej. Istotą treści zajęć jest inicjowanie indywidualnej wypowiedzi artystycznej w konfrontacji z materią i językiem mediów ją wspóltworzących. Celem jest kształcenie osobowości otwartej o statusie twórcy kultury, odkrywcy nowych wartości i znaczeń.

Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu sztuki współczesnej, wiedzę ogólną i podstawową ogólnorozwojową z zakresu: historii sztuki, historii kultury, estetyki i filozofii.

Efekty kształcenia:

Studenci pozyskują wiedzę z zakresu nowych współczesnych mediów i historii powstania terminu Intermedia, wprowadzonego przez D. Higginsa. Potrafią rozróżnić terminy; nowe media, multimedia a intermedia. Poznają różne obszary działań intermedialnych i sposoby realizacji koncepcji twórczych przy pomocy łączenia mediów i różnych dziedzin ekspresji twórczej oraz obszarów powstających pomiędzy nimi. Posiadają wiedzę w zakresie praktycznej realizacji w różnych środkach wypowiedzi; tworzywach, mediach i technologiach.

Umiejętności:

Studenci pozyskują umiejętności, dzięki którym świadomie posługują się warsztatem intermedialnym, potrafią podejmować samodzielnie decyzje w zakresie wyboru odpowiednich mediów i środków przekazu dla zrealizowania koncepcji twórczej i ich połączeń intermedialnych w działaniach przestrzennych. Zdobywają umiejętności oraz samodzielność w zakresie poszerzania działań przestrzennych o realizacje instalacji medialnych audio-wizualnych, obiektów, działań performance - intermedialnych.

Kompetencje:

Studenci uzyskują ogólne kompetencje niezbędne do podjęcia samodzielnych wyzwań i zadań z zakresu Intermediów. Umiejętność pracy w grupie i realizacji projektów o większym społecznym zakresie. Student potrafi formułować opinie i sądy, wypowiadać się, komunikować i pracować w zespole.Uzyskują ogólne kwalifikacje do podejmowania współpracy z przedstawicielami innych obszarów kultury.

W celu poszerzenia kompetencji społecznych i umiejętności współpracy grupowej podjęta została współpraca z Instytutem Kulturoznawstwa.

Treść zajęć:

Tematy i treść zajęć przedmiotu Intermedia ukierunkowują studenta Rzeźby do podjęcia samodzielnych poszukiwań i rozwiązań koncepcyjnych jak i do kreatywnego wykorzystania umiejętności warsztatowych nabytych w trakcie zajęć. Treść zajęć stymuluje, pomaga w aktywności, oraz umożliwia swobodną wypowiedź artystyczną o charakterze autorskim, nastawioną na realizację koncepcji intermedialnej – łączącej umiejętne różne media i dziedziny w działaniu przestrzennym. Tematy realizowane w pracowni to zagadnienia związane z autorefleksją autora i szukaniem odrębnych specyficznych środków wyrazu autorskiej kreacji, oraz poszukiwanie adekwatnych środków wypowiedzi przynależnych do różnej formy.Tematy i treść zajęć dotykają zagadnień intermedialnych działań przestrzennych jak i działań w przestrzeni społecznej i kulturowej. Pomagają w rozumieniu dzieła i artefaktu we wzajemnych relacjach i uwarunkowaniach. Pomagają studentowi Rzeźby we wprowadzeniu w wachlarz doświadczeń sztuki medialnej, fotografii i technologii informatycznych do współczesnej wypowiedzi artystycznej. Program dydaktyczny Intermediów dla rzeźbiarzy stanowi celowy, spójny, rozłożony w czasie różnorodny cykl zadań tak, aby student w oparciu o całościową koncepcję dydaktyczną mógł przejść przez poszczególne etapy edukacji przygotowanej pod kątem indywidualnych badań twórczych. Istotą treści zajęć jest inicjowanie indywidualnej wypowiedzi artystycznej w konfrontacji z materią instalacji, działaniem performance, językiem nowych mediów, elementów wzajemnie powiązanych tematem, wiodącą koncepcją i współtworzących przestrzeń intermedialną.

Forma i wymiar zajęć:

Zajęcia w pracowni intermedialnej, pokazy, prezentacje, otwarte dyskusje, konsultacje indywidualne, seminaria, wykłady.Zajęcia odbywają się w wymiarze 2 godzin tygodniowo lub 4 godzin co 2 tygodnie.

Metody i kryteria oceny:

50% aktywność na zajęciach, zaangażowanie, wnikliwość i oryginalność w realizacji projektu, samodzielność, aktywny udział w dyskusjach, systematyczna realizacja tematów, uczestniczenie w przeglądach roboczych, wewnętrznych. Otwartość i umiejętność współpracy z innymi. 50% otwarty przegląd rezultatów pracy obu semestrów, końcowa ocena zadań.

Sposób zaliczenia:

Sposobem zaliczenia przedmiotu Intermedia jest ocena realizacji tematów przez studenta i otwarty przegląd prac.semestr 1 - zaliczenie
semestr 2 - zaliczenie na ocenę, przegląd egzaminacyjny 

 Literatura:

1. Język nowych mediów, Lev Manovich, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006 r.

2. Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Wydawnictwo pod redakcją T. Załuskiego. ASP Łódź 2010 r.

3. Intermedia. Dick Higgins, Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, red. P. Rypson.

przekład zbiorowy, Gdańsk 2000 r.

4. Obrazy na wolności, Studia z historii sztuk medialnych w Polsce. R.W. Kluszczyński. Instytut Kultury, Warszawa 1998 r.

5. Estetyka po estetyce, Prolegomena do ontologii procesu twórczego. B Jasiński. Ethos 2008 r.

6. Sztuka instalacji – zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej" Łukasz Guzek. Wydawnictwo Neriton. Warszawa 2007

7. Intermedialność jako fenomen ponowoczesnej kultury. K. Chmielecki, Kultura Współczesna 2007

Aktualne i archiwalne numery czasopism artystycznych.

Uwagi:

Istotny jest czynny, aktywny udział studenta w wystawach, konkursach studenckich, plenerach, pokazach, działaniach.