Upublicznienie pracy doktorskiej
Praca doktorska koncentruje się na problematyce transportu miejskiego w kontekście zmian klimatycznych oraz konieczności zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Wprowadzenie i rozwinięcie pracy obejmuje istotne konteksty stanowiące podstawę do formułowania celów projektowych. Autor analizuje wpływ transportu na emisję gazów cieplarnianych, zwracając uwagę na konieczność osiągnięcia zerowej emisji szkodliwych gazów do roku 2050 oraz promuje czysty i efektywny transport publiczny jako środek osiągnięcia tego celu. Kolejne części pracy omawiają historię tramwajów, ewolucję miast oraz problemy z nimi związane. Autor przygląda się również procesowi urbanizacji, migracji ludności do miast oraz ich wpływowi na strukturę urbanistyczną. Analizuje także strategie miast na poprawę jakości życia, takie jak promowanie transportu publicznego i inwestycje w infrastrukturę rowerową.
Autor omawia różnorodne aspekty mobilności we współczesnych miastach, podkreślając znaczenie zrównoważonej mobilności i korzystania z ekologicznych środków transportu. Analizuje także aspekty dostępności i modernizacji transportu publicznego, szczególnie tramwajowego, zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju i zapewnienia łatwego dostępu do transportu dla wszystkich grup społecznych. W kolejnej części pracy autor skupia się na potrzebach osób starszych w kontekście komunikacji zbiorowej w mieście. Starzejące się społeczeństwo stawia przed miastami wyzwania związane z zapewnieniem bezpiecznych, dostępnych i łatwo zrozumiałych środków transportu dla tej grupy wiekowej. Autor omawia problem wykluczenia komunikacyjnego w Polsce, szczególnie w obszarach wiejskich, gdzie brakuje dostępu do transportu publicznego.
Projekt lekkiego pojazdu szynowego, będący praktyczną częścią dyplomu doktorskiego, jest oparty na innowacyjnych rozwiązaniach w transporcie publicznym, z możliwością wprowadzenia na rynek w ciągu 3-5 lat. Założeniem projektu jest harmonijne wpisanie się w miejskie otoczenie, utrzymując subtelną stylistykę. We wnętrzu zwraca uwagę możliwość dostosowania do różnych potrzeb użytkowych z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego i zgodnością z normami projektowania pojazdów szynowych.
Praca nad projektem wnętrza lekkiego pojazdu szynowego obejmowała analizę dokumentacji technicznej istniejących tramwajów oraz przegląd zdjęć i elementów obecnych we wnętrzach podobnych pojazdów. Projekt uwzględniał wykorzystanie regulacji dotyczących wyposażenia wnętrza, szczególnie przestrzeni przyjaznych osobom niepełnosprawnym. Ostateczny projekt wnętrza charakteryzuje się funkcjonalnością, zachowaniem ergonomii oraz dostosowaniem do różnych scenariuszy podróży, zapewniając pasażerom komfort i bezpieczeństwo.
Projekt kabiny sterowniczej uzupełnienia całość prac nad pojazdem. Autor skoncentrował się głównie na zaprojektowaniu wyglądu elementów znajdujących się w kabinie, nie pomijając aspektów socjalnych. Wykorzystując istniejące rozplanowanie podobnego pojazdu, zaprojektował przyjazne miejsce pracy motorniczego, uwzględniając ergonomię i funkcjonalność. Wnętrze kabiny zostało podzielone na strefy robocze i socjalne. Projekt obejmuje regulowane siedzenie motorniczego, pulpit sterowniczy z ekranami i przyciskami, oraz elementy zapewniające bezpieczeństwo, takie jak gaśnica, apteczka i defibrylator. Aspekt socjalny uwidoczniony jest poprzez obecność miejsca na okrycia wierzchnie, lodówki, miejsca na kubek czy parasol. Celem projektu było stworzenie przestrzeni poprawiającej komfort oraz higienę pracy motorniczego.
Tomasz Niemiec – w 2014 r. ukończył kierunek Wzornictwo Przemysłowe na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Odbył studia w ramach programu stypendialnego Erasmus w École Supérieure d’Art et Design de Saint-Étienne. Projektuje dla przemysłu ciężkiego i produktowego. Od 2013 roku rozwija zainteresowanie projektowaniem środków transportu pracując dla firm z branży kolejowej. Współpracował z firmami Modertrans S.A., Vis-Systems Sp. z o. o., Newag S.A., FPS H. Cegielski Sp. z o.o. Projektuje z pasją nowoczesne pojazdy szynowe, lokomotywy, tramwaje, elektryczne zespoły trakcyjne, autobusy oraz urządzenia medyczne. Od 1 października 2017 roku zatrudniony jest na macierzystej uczelni na stanowisku asystenta i wykładowcy w Katedrze Wzornictwa.