Rozstrzygnięcie konkursu Najlepszych dyplomów na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki w Polsce

Mamy przyjemność ogłosić rozstrzygnięcie konkursu "Najlepsze dyplomy na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki w Polsce" (absolwenci roczników 2022/23, 2023/24)!
Marcelina Siwik, absolwentka naszej Akademii, otrzymała drugą nagrodę.
Konkurs został zainicjowany przez cztery polskie uczelnie kształcące konserwatorów i restauratorów dzieł sztuki. Jego celem jest spotkanie w gronie środowiska naukowego, wspólne dyskusje i wymiana doświadczeń, ale przede wszystkim ocena działalności artystyczno-naukowej absolwentów, interdyscyplinarności kierunku i podejmowanych przez dyplomantów wyzwań.
18 lipca 2025 roku jury rozstrzygnęło zmagania konkursowe tegorocznych finalistów.
Nagrody otrzymały:
I nagroda – mgr Emilia Gdak / Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
za pracę magisterska praktyczną: Rekonstrukcja wielkoformatowego obrazu olejnego na płótnie autorstwa Leona Biedrońskiego (1837-1907) z ołtarza Przemienienia Pańskiego kościoła pw. Wszystkich Świętych w Warszawie, promotor: dr Mateusz Jasiński, za pracę magisterska teoretyczną: Problematyka technologii malarstwa wielkoformatowego na podłożach płóciennych od XVI do końca XIX w., promotor: dr Mateusz Jasiński oraz za aneks konserwatorski: Konserwacja i restauracja obrazu „Autoportret’ – Adolf Gottlob Zimmermann, 1821, ol./płótno, Wcześniejszy tytuł: „Portret malarza”, promotor: dr hab. Joanna Czernichowska, prof. ASP
II nagroda – mgr Marcelina Siwik / Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
za pracę: część A1: Konserwacja i restauracja pieca kaflowego z wrocławskiej kamienicy przy ulicy Traugutta 35b, promotor: dr Maria Gąsior, promotor pomocniczy: dr Piotr Romiński, autor badań specjalistycznych: dr Marek Weselski, konsultant: Maciej Burdzy, część A2: Kopia kafla z wizerunkiem kariatydy oraz kafli szkliwionych pochodzących z pieca wrocławskiej kamienicy przy ulicy Traugutta 35b, promotor: dr Łukasz Karkoszka, część B: Sposoby montażu zabytkowych pieców kaflowych oraz propozycja ekspozycji i montażu pieca kaflowego z wrocławskiej kamienicy przy ulicy Traugutta 35b, promotor: dr Maria Gąsior, promotor pomocniczy: dr Piotr Romiński, konsultant: Maciej Burdzy.
III nagroda – mgr Dominika Szmurło / Wydział Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu
za pracę: część konserwatorsko-artystyczną pracy magisterskiej: Rzeźba wolnostojąca – grupa centralna surtout de table „Jeleń napadnięty przez ogary”, Maison Samson, XIX/XX w., Muzeum-Zamek w Łańcucie, promotor: dr Aleksandra Gralińska-Grubecka oraz część teoretyczno-badawczą pracy magisterskiej: Wykorzystanie błękitno-zielonej infrastruktury w procesie ochrony zabytków. Alternatywne metody osuszania fundamentów poprzez wprowadzanie nasadzeń zielonych, opiekun: dr Anna Zaręba
Wyróżnione zostały:
mgr Oliwia Gabryś / Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
za pracę Przywrócenie stabilności konstrukcji oraz wartości ekspozycyjnych w ramach konserwacji XVIII-wiecznej nakrywy na chrzcielnicę, pochodzącej z kościoła św. Mikołaja w Brzegu, promotor: dr Janusz Sarkowicz;
mgr Justyna Basta / Wydział Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu
za pracę: część konserwatorsko-artystyczną pracy dyplomowej magisterskiej: Chińskie drzeworyty z przedstawieniem Konfucjusza wraz z uczniami, z końca XIX wieku, ze zbiorów Muzeum Misyjno-Etnograficznego Księży Werbistów w Pieniężnie, promotor: dr Jolanta Czuczko, część teoretyczno-badawczą pracy dyplomowej magisterskiej: Problematyka identyfikacji tradycyjnego chińskiego drzeworytu czarno-białego, promotor: dr Jolanta Czuczko;
mgr Paulina Staszkiewicz / Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
za pracę magisterską praktyczną: Konserwacja rzeźby drewnianej polichromowanej Chrystus Ukrzyżowany (2. poł. XIV w.) ze zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu, promotor: prof. dr hab. Krzysztof Chmielewski, za pracę magisterską teoretyczną: Aranżacja i ekspozycja drewnianych gotyckich krucyfiksów z XIV w., promotor: prof. dr hab. Krzysztof Chmielewski oraz za aneks konserwatorski: Konserwacja polichromii w grobowcu Meru na nekropoli Asasifu Północnego w Egipcie, promotor: prof. dr hab. Krzysztof Chmielewski;
mgr Karolina Dyduch / Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
za pracę: część A1: Konserwacja i restauracja dwóch witraży nowożytnych (XVI w.), malowanych emaliami, z przedstawieniami heraldycznymi o numerach a1 i a2, pochodzących z okna sI z kościoła pw. św. Teresy od Dzieciątka Jezus w Chociminie, promotor: dr hab. Marcin Czeski, część A2: Kopia wraz z rekonstrukcją tarczy herbowej witraża nowożytnego (XVI w.), malowanego emaliami, z przedstawieniem heraldycznym o numerze a2, pochodzącego z okna sI z kościoła pw. św. Teresy od Dzieciątka Jezus w Chociminie, promotor: dr hab. Marcin Czeski, część B: Przyczynek do rozpoznania warsztatu witrażowniczego z Pomorza Zachodniego na podstawie obiektów z kościoła pw. św. Teresy od Dzieciątka Jezus w Chociminie, promotor: dr Paweł Rzeźnik.