Przejdź do treści

Q Abstrakcji. Odyseja.

Ogłoszenie
Opublikowano 02 cze 2011

Wystawa Łukasza Huculaka w Galerii Sztuki Socato

Odyseja Łukasza Huculaka to węrówka od sztuki przedstawieniowej, którą Huculak z powodzeniem tworzył od czasów studenckich, ku Abstrakcji. Potrzeba uwolnienia obrazów od koniecznej obecności figur narastała w artyście już od prac inspirowanych amerykańskimi muzeami sztuki współczesnej. Nie sposób nie zauważyć zachwytu Huculaka nad sztuką abstrakcyjną, która coraz częściej staje się tematem jego prac. Huculak przez lata zagęszczł obrazy postaciami, sytuacjami, przedmiotami, tkanką malarską - wraz z cyklem Q Abstrakcji nadchodzi czas oczyszczenia. Brak postaci nie oznacza jednak rezygnacji z bogactwa form i faktur. Podróż ku Abstrakcji zdaje się być nie tyle kosmiczną wyprawą "poza" czy "na zewnatrz" tego co znamy, lecz wędrówką w głąb obrazu, poszukiwaniem kosmosu w strukturze malarskiej. Jest w tym geście zbliżenia hołd oddany tkance budującej obraz, nobilitacja farby, podłoża - to co niegdyś stanowiło tło obrazów, w najnowszym cyklu jest zagadnieniem pierwszoplanowym.

W porównaniu do wcześnejszyvh prac Huculaka, obrazy nabierają lekkości - gama szarości staje się delikatniejsza, chłodniejsza, dotleniona.

W swoich tekstach Huculak kieruje nas ku Przypadkowi - ale czy rozlane ręką malarza plamy są zbiegiem okoliczności? Czy raczej wynikają z umiejętności, doświadczenia, wrażliwości? W trakcie pracy nad obrazem tych "przypadkowych" plam pojawia się wiele - jednak autor dokonuje selekcji - jedne wyklucza (zakrywa kolejnymi warstwami farby) , inne gloryfikuje. Świadome wybory trudno uznać za przypadkowe. Co jednak z upragnioną Abstrakcją? W pierwszych fazach malowania - kiedy tkanka malarska nie jest jeszcze podporządkowana określonej wizji - obrazy są abstrakcyjne, jednak z biegiem warstw farby Huculak precyzuje pierwotnie nieokreślone kształty, wyobrębnia z tła, nadaje granice. Konkretyzowanie abstrakcji, jakiemu Huculak poddaje "przypdkowe" plamy, prowadzi do powstania "abstrakcji figuratywnej" - obrazów łączących nieokreślone z kształtem - nie obok siebie, lecz w sobie.

Przejście z malarstwa przedmiotowego do uprzedmiotowienia abstrakcji jest kolejnym, wciągającym obszarem malarskich i filozoficznych poszukiwań artysty.

Karolina Jaklewicz

Wystawa do 18.06. 2011

Galeria Sztuki Socato

ul. Oławska 21, Wrocław

www.socato.pl

Pozostałe aktualności