Przestrzenie wyobcowania/Spaces of Alienation
Projekt artystyczny, zrealizowany wspólnie z grupą artystów z Krakowa, skupiał się na etnocentryzmie, czyli postawie, która wyraża się w przekonaniu, że własna kultura jest punktem odniesienia przy opisywaniu i ocenie innych kultur.
Nawiązaliśmy do postawy podróżnika, który poznaje nowy kraj etnocentrycznym okiem, opierając się na wyobrażeniach ukształtowanych we własnym kręgu kulturowym. Nasz projekt opierał się na poznawaniu specyfiki kraju wyspiarskiego, gdzie życie jest głęboko związane z naturą, a jednocześnie odizolowane od innych narodowości. Chcieliśmy wykorzystać tę niepowtarzalną atmosferę, sięgając po tradycyjną technikę analogową, bliską naturze, oraz skupiając się na relacjach narodowych w wyspiarskim społeczeństwie.
Powstały cykl prac Przestrzenie wyobcowania/Spaces of Alienation to żartobliwa parafraza etnocentryzmu. Projekt przedstawia hipotetyczną wizję Islandii przekształconej przez Polaków – najliczniejszą mniejszość narodową na wyspie. Fotografie, wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji, ilustrują, jak polska kultura, zwyczaje i architektura mogłyby wpłynąć na Islandię i jej naturalne środowisko, uwzględniając przy tym najbardziej charakterystyczne miejsca islandzkiego krajobrazu. Autentyczności tej wizji dodaje zastosowanie analogowych technik fotograficznych. Projekt zaprasza do refleksji nad wpływem kulturowych korzeni i tożsamości narodowej na relacje z naturą i innymi ludźmi. Wystawa miała miejsce w galerii Islandzkiego Stowarzyszenia Grafików (Icelandic Printmaking Association) Grafíksalurinn/IPA Gallery w Reykjaviku.
Organizatorzy:
Icelandic Printmaking Association (Islandzkie Stowarzyszenie Grafików)
Partnerzy:
Wrocławski Instytut Kultury
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Twórcy:
Anna Krukowska, Tomasz Dobiszewski, Alicja Panasiewicz, Adam Panasiewicz