Wystawa stała z międzynarodowej kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Współczesnego Wrocław
Artystki i artyści: Antosz & Andzia, Ed Atkins, Monica Bonvicini, Włodzimierz Borowski, Bownik, Karolina Breguła, Olaf Brzeski, Stanisław Dróżdż, Ion Grigorescu, Igor Grubić, Aneta Grzeszykowska, IRWIN, Krištof Kintera, Piotr Kurka, Anna Kutera, Zbigniew Libera, Little Warsaw, Natalia LL, Angelika Markul, Honorata Martin, Gustav Metzger, Jarosław Modzelewski, Carlos Motta, Paul Neagu, Sándor Pinczehelyi, Agnieszka Polska, Laure Prouvost, Karol Radziszewski, Slavs and Tatars, Marek Sobczyk, Paweł Susid, Jan Świdziński, Goran Trbuljak, Jerzy Truszkowski, Krzysztof Wodiczko
Kurator: Piotr Lisowski
Wernisaż: 6.12.2019, godz. 19.00, poziom 4. Wieczór otwarcia uświetni koncert Kuby Ziołka gitarzysty, wokalisty, autora muzyki elektronicznej, który w 2016 roku otrzymał Paszport Polityki w dziedzinie muzyki popularnej.
Oprowadzanie kuratorskie: 8.12.2019, godz. 15.00
Link do filmu promocyjnego: https://youtu.be/UMHv1chqcWE
Urodziny Marty to wystawa inicjująca długofalowy projekt Prywatne mitologie, zakładający stworzenie stałej przestrzeni dla międzynarodowej kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Współczesnego Wrocław.
W latach 60. XX w. teoretyk sztuki Jerzy Ludwiński wieścił, że sztuka przyszłości zmierzać będzie do całkowitego połączenia się z rzeczywistością. Starcie się tych dwóch sił sprawiło, że cała walka o nową sztukę przeniosła się na pola wyznaczane przez stosunki społeczne, polityczne czy światopoglądowe, co znajduje odzwierciedlenie także we współczesnych artystycznych poszukiwaniach.
Prywatne mitologie, to długofalowy projekt kierujący ku osobistym narracjom i intencjom, które mogą przyjmować różnorakie formy, jednak za każdym razem wynikające z pasji opisywania, analizowania i naprawiania świata. Jednocześnie w swoim założeniu projekt stawia istotne dla Muzeum Współczesnego Wrocław pytania o dziedzictwo myśli neoawangardowej.
Wystawa Urodziny Marty – inicjująca projekt Prywatne mitologie – próbuje badać te zależności, odchodząc od linearnego układu na rzecz podkreślenia prawa do wyrażania w sztuce tego, co indywidualne, intymne czy prywatne, aczkolwiek zdeterminowane społecznie.
Narracja wystawy odnosi się do trzech obszarów ramowych. Pierwszy z nich wiąże się z kwestią pamięci i historii zarówno na poziomie przechowywania minionych śladów, jak również odczytywania odmiennych wizji mniej lub bardziej odległej rzeczywistości. Drugi obszar dotyka sprawczości sztuki i jej uwikłania w utopie, ideologie czy społeczne zaangażowanie. Trzeci obszar odsyła do poszukiwań kształtujących doświadczenie tożsamości jednostki i społecznej interakcji, będących swoistą metodą analizującą nie tylko kwestie egzystencjalne, ale także wszelkie struktury, w których funkcjonujemy lub które podważamy.
Tytuł Urodziny Marty jest bezpośrednim nawiązaniem do prezentowanego na wystawie filmu rumuńskiego artysty Iona Grigorescu z 1976 r. Przytoczona w pracy opowieść, ukazująca sceny uroczystości rodzinnej, jest przykładem charakterystycznego dla Grigorescu – a szerzej dla szeregu twórców z tamtego czasu z Europy Środkowo-Wschodniej – zwrotu w stronę prywatności i rozpoznania jej uwikłania w kontekst społeczno-polityczny. Prywatność w filmie, ale i na wystawie, pozostaje kluczem do uwrażliwienia na otaczającą rzeczywistość.
Ważnym elementem wystawy jest instalacja Poezja konkretna Stanisława Dróżdża – artysty związanego z Wrocławiem, oryginalnego twórcy poezji konkretnej-pojęciokształtów, autora Pawilonu Polskiego na Biennale Weneckim w 2003 roku, autora muralu Klepsydra na fasadzie MWW.
Prezentację stanowi dostosowana do przestrzeni Muzeum Współczesnego Wrocław i wykonana zgodnie z autorskimi wskazaniami Stanisława Dróżdża rekonstrukcja instalacji, którą artysta zrealizował w Galerii Foksal w 2002 roku. Ponad 10 km żyłki o grubości 1 mm łączy punkty wyznaczone według specjalnego systemu na ścianach, suficie i podłodze. Przestrzeń pozostaje niedostępna, ale jednocześnie materializuje się jej fizyczny aspekt.
***
Wystawę dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zakupy prac dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Narodowe kolekcje sztuki współczesnej.
zamiesćila AZG