Przejdź do treści

Praca Tomasza Opanii w Turcji

Ogłoszenie
Opublikowano 03 lut 2014
Plakat reklamujący wystawę Tomasza Opanii w Turcji

„Innominate Spaces” to projekt, który za cel stawia sobie wymianę doświadczeń między dwoma ośrodkami i artystami współczesnymi. Artyści z Izmiru i Wrocławia podejmą wspólną pracę nad tematem przestrzeni miejskiej i artystycznych w niej interwencji.

„Innominate Spaces" to projekt z zakresu sztuk wizualnych prowadzony przez dwie menadżerki kultury z Polski i Turcji: Karolinę Bieniek i Gizem Akkayuogulu w ramach programu współpracy menadżerów kultury „TANDEM Cultural Managers Exchange Turkey & EU II" prowadzonego przez European Culture Foundation (Amsterdam), Mit-Ost (Berlin), Anadolu Kültür (Istambuł), Stiftung Mercator (Essen). To szeroko zakrojone przedsięwzięcie artystyczno-kulturalne jest odpowiedzią m.in. na brak relacji kulturalnych pomiędzy mniejszymi ośrodkami artystycznymi Polski i Turcji, oraz fakt że 2014 rok jest rokiem Turcji w polskiej dyplomacji publicznej i kulturalnej.

W fazie planowania projektu w Turcji doszło do wzmożonych niepokojów społecznych związanych z zaostrzającym się radykalizmem społeczno-religijnym władz. Eskalacja tych wydarzeń związana była z ingerencją państwa w przestrzeń parku Gezi i placu Taksim. Wydarzenia te noszące znamiona rewolucji wywarły zasadniczy wpływ na omawiany projekt. Karnawał sztuk wszelakich, z jakim mieliśmy do czynienia na ulicach Istambułu, Ankary i Izmiru, był wielką interwencją w przestrzeń publiczną Turcji. Tak wielką, że o edycji z 2014 roku posiadającego duże znaczenie międzynarodowego Biennale w Istambule, która miała miejsce po wydarzeniach w Gezi, mówi się w kręgach kulturalnych, że mogła nie zaistnieć, mogła się nie odbyć. Po Gezi Turcy mają dużą potrzebę pracy w przestrzeni. Wyjścia z galerii na ulice. Chcą, by sztuka angażowała się społecznie, a nie była tylko „dla sztuki". Projekt „Innominate Spaces" powstał z wymiany doświadczeń pomiędzy menadżerką Przeglądu Sztuki SURVIVAL, jednego z największych i najstarszych przeglądów sztuki w przestrzeniach publicznych w Polsce, z menadżerką kolektywu artystycznego Input/Output z Izmiru. W ramach projektu odbyła się już jedna wizyta przygotowawcza (Karolina Bieniek, Izmir, 17-28.11.2014), której elementem m.in. było public talk nt. „Art for social change?" [http://www.artspaceio.com/]. Ze względu na to, iż proces edukacji młodych artystów w Turcji jest z perspektywy przeciętnego twórcy kultury w EU niezwykle tradycyjny, w ramach public talk zaprezentowano dokumentacje interwencji artystycznych w przestrzenie publiczne polskich miast wybranych artystów awangardowych tj. Pawła Althamera, Ewy Partum, Pomarańczowej Alternatywy, czy też osiągnięcia samego Przeglądu Sztuki SURVIVAL; wzbudziły one ogromne zainteresowanie i pobudziły dyskusję.

Poprzez nasze dalsze działanie w Izmirze mamy ogromną szansę podkreślić znaczenie i dokonania polskiej sztuki zaangażowanej społecznie. Z jednej strony, turecki odbiorca będzie mógł czerpać z pracy wybitnego polskiego artysty Tomasza Opania, z drugiej zaś – uczestniczyć w pogłębionych wykładach o historii interwencji artystycznych w Polsce w przestrzeniach publicznych artysty i kuratora Michała Bieńka, oraz o celach i działaniach zaplanowanych dla Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Jesteśmy pewni, iż te działania wzmocnią rozpoznawalność działań wybitnych polskich twórców w Turcji, a także przyczynią się do zainicjowania nowych form współpracy.

Realizacja Tomasza Opanii "Right now the same wind is blowing into our hair", od 7 do 21 lutego 2014 roku, otwarcie o godzinie 16.00.

Info: Agnieszka Kłos

Pozostałe aktualności