II Konkurs Graficzny im. Jana Feliksa Piwarskiego Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie
Ostatnia ćwierć XVIII wieku, na którą przypada powstanie królewskiej kolekcji grafiki i rysunku Stanisława Augusta, stanowiącej podstawę utworzenia Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, to czas przenikania pierwszych promieni wschodzącego romantyzmu przez ugruntowane idee oświecenia.
Racjonalna i empiryczna epoka oświecenia zaowocowała wieloma wynalazkami, takimi jak choćby maszyny optyczne służące do odrysowywania ludzkiego cienia i tworzenia tak popularnych w epoce sylwetek. Sylwetki te mogły z jednej strony stanowić materiał do badań fizjonomicznych, a z drugiej być sentymentalną pamiątką, uzyskanym w prosty i niedrogi sposób wizerunkiem podziwianej czy ukochanej osoby.
Z kolei przedstawiciele epoki romantyzmu w grze światła i cienia poszukiwali raczej nastrojowości, upatrywali w niej sposobu na poruszenie emocji. Sięgając głęboko w przeszłość (aż do nomen omen „wieków ciemnych"), wydobywali z jej mroków dzieła budowane właśnie na kontrastach światła i cienia, jak np. akwaforty Rembrandta, nieco zapomniane w latach poprzednich. Nastrojowe wschody i zachody słońca, nokturny rozświetlone blaskiem księżyca, zamglone pejzaże to tematy typowe dla tego czasu.
A czym światło i cień są we współczesnej grafice warsztatowej? Czy wciąż stanowią formalne wyzwanie dla artysty? Czy opozycja lub przenikanie blasku i mroku, rozbłysku i cienia, walka kontrastów może nadal stanowić inspirację? Jakie światło najlepiej oddaje koloryt naszej epoki? Zimne jarzeniówki, ostre flesze, barwne monitory? Czy współczesność nie jest prześwietlona i czym jest dla niej mrok? Czy przypadkiem nie zjawiskiem skazanym na wyginięcie? Na te i wiele innych pytań poszukujemy odpowiedzi, rozpisując niniejszy konkurs.
informacja: Rektorat