![UMCS_2013](/sites/default/files/archiwum/images/45727270_0.jpg)
Studia podyplomowe OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ.
Szczegółowe informacje: www.ochronawiipa.umcs.lublin.pl
KSZTAŁCENIE KADRY AKADEMICKIEJ DO ROLI WYKŁADOWCÓW PRZEDMIOTU
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie dzięki wsparciu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IV, Szkolnictwo Wyższe i Nauka, Działanie 4.2, Rozwój kwalifikacji kadr systemu B+R i wzrost świadomości roli nauki w rozwoju gospodarczym rozpoczął realizację projektu „Kształcenie kadry akademickiej do roli wykładowców przedmiotu Ochrona własności intelektualnej".
OKRES REALIZACJI PROJEKTU: od 1.08.2010 r. do 31.10.2014 r.
OBSZAR REALIZACJI PROJEKTU: cała Polska.
CEL PROJEKTU:
Projekt ma na celu podniesienie kompetencji pracowników jednostek naukowych w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz zarządzania dobrami intelektualnymi w uczelni.
Problematyka ochrony własności intelektualnej oraz zarządzania prawami wyłącznymi ma kluczowe znaczenie dla kształtowania kultury innowacyjnej w środowisku naukowym, a przez to budowania efektywnej współpracy jednostek naukowych z przedsiębiorstwami. Wiedza na temat systemów ochrony własności intelektualnej, umiejętność wyboru najskuteczniejszego sposobu ochrony powstających w jednostkach naukowych dóbr intelektualnych oraz prawidłowego zarządzania przysługującymi uczelni prawami majątkowymi, a także umiejętność prowadzenia badań patentowych i korzystania z zasobów literatury patentowej przez pracowników jednostek naukowych pozwoli lepiej respektować prawo wyłączne i z niego korzystać. Literatura patentowa jest doskonałym źródłem informacji o nowatorskich rozwiązaniach w zakresie poszczególnych dziedzin techniki powstających na całym świecie. Badania o światowym stanie techniki mogą stać się inspiracją przy podejmowaniu tematyki badawczej. Pozwalają one podnieść poziom dokonywanych rozwiązań oraz wyeliminować dublowanie osiągniętych wyników działalności naukowej.
CEL OGÓLNY PROJEKTU:
1. podniesienie kompetencji pracowników jednostek naukowych w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz zarządzania twórczymi rezultatami pracy naukowej;
2. wzrost wiedzy w zakresie ochrony własności intelektualnej wśród pracowników jednostek naukowych;
3. upowszechnienie umiejętności prowadzenia badań patentowych i korzystania z zasobów literatury patentowej przez pracowników jednostek naukowych, co zwiększy sprawność zarządzania projektami badawczymi i pracami rozwojowymi;
4. podniesienie skuteczności komercjalizacji wyników prowadzonych w jednostkach naukowych badań oraz usprawnienie procesów transferu technologii;
5. zwiększenie stopnia współpracy sektora nauki i przedsiębiorstw.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:
1. wykształcenie kadry wykładowców do prowadzenia powszechnych zajęć z przedmiotu „Ochrona własności intelektualnej" na poziomie akademickim i realizacja obowiązku nałożonego na uczelnie rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r.;
2. uruchomienie w październiku 2010 r. 2-semestralnych studiów podyplomowych „Kształcenie kadry akademickiej do roli wykładowców przedmiotu Ochrona własności intelektualnej";
3. prowadzenie ww. studiów podyplomowych przez 4 edycje, tj. do roku akademickiego 2013/2014;
4. zwiększenie świadomości znaczenia ochrony rezultatów naukowo-badawczych dla rozwoju gospodarczego
5. podniesienie poziomu świadomości kadry zarządzającej z zakresu wyrównywania szans kobiet i mężczyzn.
6. zapewnienie równości dostępu do projektu uczestników ze względu na płeć oraz dbałość o zrównoważony pod względem płci skład.
GRUPA DOCELOWA:
Pracownicy uczelni skierowani przez rektora lub kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej szkoły wyższej mający ukończone studia wyższe z tytułem naukowym magistra lub innym równorzędnym.
Studia podyplomowe skierowane są do pracowników wszystkich polskich uczelni, którzy po ich ukończeniu będą prowadzić wykłady z zakresu ochrony własności intelektualnej w swych uczelniach, co umożliwi szkołom wyższym efektywną realizację obowiązku nałożonego na nie rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz. U. Nr 164, poz. 1166 z późn. zm.).