Przejdź do treści

" O FUNDACJI MARII PINIŃSKIEJ BEREŚ I JERZEGO BERESIA"

Ogłoszenie
Opublikowano 19 kwi 2018

Pracownia Otwarta - Wykłady Gościnne zaprasza na prelekcję

" O FUNDACJI MARII PINIŃSKIEJ BEREŚ I JERZEGO BERESIA"

wykład Betina Bereś i Oskar Hanusek

23 kwietnia 2018 godz. 17.55

sala 409, ASP CSU ul. Traugutta 21/19

Pracownia Otwarta - Wykłady Gościnne

koordynacja: Ewa Zarzycka

Katedra Mediacji Sztuki

Wydział Malarstwa i Rzeźby

Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia

Fundacja zajmuje się badaniem, promocją i ochroną artystycznej spuścizny Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, jednych z najważniejszych przedstawicieli awangardy drugiej połowy XX wieku.

Oboje zajmowali się rzeźbą i performance, bardzo szybko znaleźli własne, odrębne drogi artystycznej ekspresji. Jerzy Bereś rozwinął swoją ideę rzeźby jako układu czystych brył w przestrzeni, konstruując prace z surowego drewna, kamieni, przedmiotów gotowych. Już w roku 1967 do arsenału środków twórczych włączył też działania performatywne, nazywane przez niego manifestacjami. W swojej sztuce mocno angażował się w problemy polityczne i społeczne, choć jej przekaz był i jest uniwersalny. Twórczość Marii Pinińskiej-Bereś skupiała się na problemach kobiecości, zmysłowości i pozycji kobiety w społeczeństwie. Tworzyła rzeźby miękkie i lekkie, pokrywane charakterystycznym różowym kolorem. Podobne tematy zgłębiała w swojej twórczości performance, dużo bardziej intymnej i efemerycznej niż jej męża. Najwspanialsze akcje wykonywała w przyrodzie.

Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia realizuje swoje cele statutowe poprzez szereg działań związanych z twórczością obojga artystów.

Organizuje i współorganizuje wystawy, ostatnio np. „Ślad kobiety" w Galerii Sztuki BWA w Olsztynie (2017) i „Maria Pinińska-Bereś. Performerka" w Galerii Monopol (2017). We współpracy z ważnymi muzeami i ośrodkami kultury wykonuje reenactment (odtworzenia) performensów, np. „Manifestacja romantyczna" Jerzego Beresia na Rynku Głównym w Krakowie (2017) oraz „Żywy róż", „Umycie rąk" i „Tylko miotła" Marii Pinińskiej-Bereś (2016-2018). Prowadzi spotkania i wykłady poświęcone osobom i sztuce obydwojga artystów (Muzeum Narodowe w Krakowie, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Muzeum Śląskie w Katowicach).

Bada spuściznę artystów pod względem teorii i historii sztuki oraz zagadnień konserwacji sztuki współczesnej, publikując wyniki w ważnych czasopismach, np. „O polityczności sztuki Jerzego Beresia na tle politycznym" (2017) i „Kiedy Kwadrat Znaczy Okrąg. Problematyka Ekspozycji Rzeźb Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia" (2018) w Sztuce i Dokumentacji, czy „The final step that could destroy an artwork. The challenge in displaying meaning and intent: preserving the artistic legacy of Jerzy Bereś and Maria Pinińska-Bereś" (2017) w ICAR - International Journal of Young Conservators and Restorers of Works of Art. Współpracuje też przy przygotowywaniu publikacji książkowych, np. „Maria Pinińska-Bereś: Działania efemeryczne 1967-1996" (Galeria Monopol, 2017).

Przeprowadza konserwacje rzeźb znajdujących się w kolekcji rodziny oraz na zlecenie podmiotów zewnętrznych. Wykonuje ekspertyzy archiwalne, konserwatorskie oraz ekspozycyjne, służy radą w sprawach związanych z konserwacją i ekspozycją. Popularyzuje twórczość Jerzego Beresia i Marii Pinińskiej-Bereś na swoich stronach w mediach społecznościowych.

Oskar Hanusek

zamieścił: Tomasz Niedziółka

Pozostałe aktualności