Poza tytułowymi listami na wystawie pokażemy kilka unikalnych prac Jana Jaromira Aleksiuna oraz "rodzinne" obrazy Miry Żelechower-Aleksiun.
Jak byliśmy młodzi - Andrzej Ekwiński - ówczesny dyrektor BWA (mieszczącego się dawniej vis-à-vis PDT-u), zaproponował mi i Jankowi wspólną wystawę. Odmówiłam, uważałam, że możemy razem dzielić stół i łoże, ale życie artystycznie powinno pozostać oddzielną sferą. Teraz, z dzisiejszej perspektywy, już mi to nie wadzi abyśmy byli pokazani jako para artystów.Po 55 latach małżeństwa okazało się, że łoże i stół nie było przeszkodą żeby każde z nas rozwijało się niezależnie. Nie przeszkadzaliśmy sobie, a w jakiś sposób pomagali w rozwoju naszych bardzo różnych osobowości twórczych.
Dla mnie bycie obok wielkiego (w moich oczach) artysty było trudne, które jednak pomogło mi stawać się sobą, szukać własnej drogi twórczej. Czym dla Janka było bycie obok mnie, nie wiem. Konia z rzędem temu, kto by od niego wydobył jakąś odpowiedź?On chyba lubi mieć zadania, np. przyciąć obrazy do kątów prostych, „których malarze nie znają", naciągnąć obrazy na tektury żeby można je było przewozić na moje zagraniczne wystawy i dorabiać do nich przemyślne wieszaczki...
O paradoksie, teraz podpisuję nasze liściki, Jasia liściki, które zostawiał mi na stole w jadalni kiedy wstawał wcześniej niż ja i szedł na zajęcia do Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych a potem ASP. Dlatego często pojawia się w listach słowo „szkoła", do której Janek wychodził o świcie.
Mira Żelechower-Aleksiun
Mira Żelechower-Aleksiun Mira Żelechower-Aleksiun urodziła się w Millerowie nad Donem 1941 roku, gdzie rodzice znaleźli się jako uciekinierzy po wybuchu II wojny światowej. Powróciła z matką do Polski po zakończeniu wojny w 1945 roku na tzw. Ziemie Odzyskane, bez ojca, który został zamordowany przez nazistów.
Studia w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) we Wrocławiu. Dyplom w Katedrze Malarstwa Architektonicznego u prof. Stanisława Dawskiego w 1966 roku. Poza malarstwem zajmowała się również scenografią. Współpracowała z Włodzimierzem Hermanem w Teatrze Studenckim Kalambur, Jerzym Bielunasem, Kazimierzem Braunem we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, Wiesławem Hejno w Teatrze Lalek we Wrocławiu, od 1987 roku z Włodzimierzem Staniewskim w Ośrodku Praktyk Teatralnych Gardzienice oraz z Grzegorzem Bralem i Anną Zubrzycki w Teatrze Pieśń Kozła.
W swoim dorobku ma udział w ponad osiemdziesięciu wystawach zbiorowych i indywidualnych. Za najbardziej znaczące uważa uczestnictwo w wystawie „Polaków portret własny" w 1979 w Krakowie. W latach 80-tych XX wieku współtworzyła ruch Kultury Niezależnej, współorganizowała Krajowe Biennale Młodych „Droga i Prawda".
W 2007 we współpracy z Teatrem Duble Edge z USA (Ashfield) stworzyła scenografię do spektaklu Republic of Dreams, której kontynuacją był cykl obrazów „Kalendarz Pamięci według Brunona Schulza". Pierwszy raz cykl ten pokazany był w Nowym Jorku w teatrze La Mamma wraz ze spektaklem. Potem wielokrotnie wystawiany w kraju. W wielowarstwowej przestrzeni „Sklepów cynamonowych" artystka odnalazła dobrze sobie znany rytm żydowskiego kalendarza. Snuje w nim wielopoziomową narrację – obrazuje okruchy, ślady przeszłości i teraźniejszości, ukryte w rozmaitych niszach, wąwozach, skalnych rozpadlinach.
Pełny biogram artystki opracowała Monika Braun w książce wydanej przez wydawnictwo Via Nova w 2016 roku pt. „Mona opowieść malarki", w której autorka z życia Miry uczyniła materię literacką. Obrazy Miry Żelechower - Aleksiun znajdują się w kolekcjach: Muzeum Watykańskiego, Wilhelm Hach Museum w Ludwigshafen, Muzeum Narodowym w Warszawie i Muzeum Narodowym we Wrocławiu oraz w zbiorach prywatnych. Mieszka we Wrocławiu.
Jan Jaromir Aleksiun
Urodził się 2 lutego 1940 w Nowej Wilejce koło Wilna.
W latach 1959 – 1966 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu na Wydziale Ceramiki i Szkła. Dyplom w pracowni szkła profesora Stanisława Dawskiego z aneksem z grafiki warsztatowej.
Po dyplomie Jan Aleksiun pracował przez trzy lata jako projektant we Wrocławskich Zakładach Elektronicznych Elwro.
W roku akademickim 1969 – 1970 roku był asystentem w pracowni malarstwa i rysunku profesora Józefa Hałasa. W 1971 roku został zatrudniony w Katedrze Grafiki jako asystent Haliny Pawlikowskiej, a w 1972 roku jako asystent grafika i plakacisty profesora Macieja Urbańca. Studentami tej pracowni byli Jerzy Czerniawski, Eugeniusz Get Stankiewicz, a Jan Sawka (student architektury Politechniki Wrocławskiej) był w niej częstym gościem. Jan Jaromir Aleksiun mieszkał wtedy w dawnym mieszkaniu profesora Dawskiego, w nieistniejącym aktualnie budynku przy ul. Słowackiego.
Jest współtwórcą Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, był kierownikiem Katedry Grafiki i dziekanem Wydziału Grafiki (od 1999 roku). Wybitny i powszechnie szanowany pedagog, profesor grafiki na ASP we Wrocławiu i w Warszawie (1993 – 1999), współtwórca sukcesów kilku pokoleń młodych grafików.
W okresie „Solidarności" (od lutego 1980 do lutego 1981) Jan Jaromir Aleksiun był pierwszym demokratycznie wybranym rektorem wrocławskiej uczelni i w tym czasie jednym z najmłodszych rektorów w Polsce. Ustąpił ze stanowiska rektora z powodu represji władz, rewizji i nękających przesłuchań.
14 kwietnia 1989 roku został członkiem Komitetu Obywatelskiego „Solidarność", którego zadaniem było wyłonienie solidarnościowych kandydatów do sejmu i senatu, zapewnienie przedstawicieli w komisjach wyborczych i prowadzenie kampanii wyborczej. Był autorem najważniejszych plakatów Komitetu Obywatelskiego w czasie wyborów w czerwcu 1989 roku i plakatu dla Wrocławskiego Komitetu Obywatelskiego w 1990 roku w pierwszych wolnych wyborach samorządowych.
Grafik, malarz, rysownik, wybitny twórca plakatu. „W swoich pracach kreuje własny fantastyczny świat, pełen tajemnic, niedomówień i aluzji, często sygnalizowanych w tytule; odwołując się do ponurej groteski, ukazuje absurdy współczesnej cywilizacji" (Encyklopedia PWN).
Zapraszany do jury wielu ważnych konkursów plastycznych krajowych i międzynarodowych. Znany jest także z wybitnych plakatów teatralnych do sztuk Tadeusza Różewicza.
W 1999 roku nakładem przyjaciół i w ramach wystawy „Prezent dla Aleksiuna" został wydany zbiór opowiadań Jana Jaromira Aleksiuna pt. „Makary, Walerian, Błażej, Cyryl...".
Wystawa trwa od 24 października do 24 listopada i towarzyszy jej katalog „listów" i rodzinnych fotografii.
kurator wystawy: Marek Stanielewicz
Domek Miedziorytnika, Rynek, Wrocław
zamieścił: Tomasz Niedziółka, AZG