Projekty finałowe zostały zaprezentowane na wystawie podczas Światowych Dni Innowacji w Starej Drukarni w Poznaniu.
Zwycięzcą konkursu na "Pamiątkę z Polski" jest projekt "W rytmie folk" Oli Szymańskiej. Drugą nagrodę otrzymał "Talerzyk" Oli Mireckiej, trzecią "Jakubki" Kariny Marusińskiej. Wyróżnienie jury konkursu przyznało "KukuRyczce" Rozalii Lenartowicz i Zuzanny Wachowiak. Ogłoszenie wyników konkursu i wernisaż wystawy projektów finałowych odbył się 28 września w Starej Drukarni w Poznaniu podczas Światowych Dni Innowacji. Finał konkursu na "Pamiątkę z Polski" jest jednocześnie zakończeniem projektu Nowy Folk Design. Autorem projektu "Nowy Folk Design" i fundatorem nagród w konkursie był Pro Design, organizatorem wydarzenia Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, mecenasem marka Meble Vox. Finaliści konkursu otrzymali nagrody pieniężne o łącznej wartości 25 tysiące złotych (I nagroda 15 tys. złotych, II nagroda 5 tys., III nagroda 3 tys., wyróżnienie 2 tys.), a ich projekty mają szansę na wdrożenie do produkcji. Jury konkursu* Nowy Folk Design obradowało w składzie: Li Edelkoort (honorowa przewodnicząca jury), prof. Bogumiła Jung (ASP Poznań), Zuzanna Skalska (trend watcher VanBerlo), Tomek Rygalik (projektant), Anna Weronika Brzezińska (etnolog UAM), Katarzyna Świeżak (redaktor Wysokie Obcasy), Joanna B. Łozińska (Dyrektor Departamentu Gospodarki UMWW), Piotr Voelkel (Meble Vox), Anna Wróblewska (Meble Vox). Jury oceniało prace biorące udział w konkursie wg kilku kryteriów: sposób przedstawienia projektu, czytelność koncepcji, atrakcyjność rynkowa, oryginalność, innowacyjność, atrakcyjność wizualna, funkcjonalność, ergonomia, prezentacja i umiejętność uzasadnienia projektowego, kreatywność. Celem projektu Nowy Folk Design* jest rozwój i promocja polskiego designu w oparciu o tradycyjne rzemiosła i sztukę ludową. Jest to możliwe dzięki przekazaniu wiedzy i umiejętności przedstawicieli ginących zawodów młodym projektantom, a tym samym włączenie ich osiągnięć do współczesnego wzornictwa. W długofalowym rozumieniu projekt ma szansę stać się przełomem w szukaniu tożsamości polskiego designu. Karina Marusińska www.marusinska.pl marusinska@gmail.com