III Nagroda w konkursie LAMPA w geometrycznej odsłonie dla Justyny Żak
LAMPA w geometrycznej odsłonie to Konkurs na kreatywny projekt oprawy oświetleniowej. Przedmiotem pracy konkursowej było zaprojektowanie urządzenia oświetleniowego w geometrycznej formie. Może to być cały system oświetleniowy jak również jedna oprawa oświetleniowa o nowatorskiej funkcji i geometrycznej formie.
Prezentacja laureatów oraz ich prace zostały zaprezentowane w ramach Wystawy Pokonkursowej, towarzyszącej 29. Międzynarodowym Targom Światło, które odbyły się w dniach 26-28 stycznia 2022r na terenie Warszawskiego Centrum Wystawienniczego Expo XXI.
Wśród tegorocznych finalistów znalazł się projekt lampy NORGE Justyny Żak pracownika naukowo-dydaktycznego Katedry Szkła.
„Światło stanowi zasadniczą część moich twórczych zainteresowań. Obserwując jak z jego pomocą można budować określony nastrój i narrację przestrzenną, odnoszę wrażenie, że jest to źródło niezliczonych możliwości czekających na odkrycie. Intensywność, kolor, kąt oraz temperatura barwy światła to elementy, które w sposób bezpośredni, wpływają na odbiór widzianej sceny. Wszystkie te składniki dostrzegam zawsze niezmiennie wpatrując się w pejzaż, śledząc wędrówkę słońca po niebie, a różnorodność sposobu ich odbioru wynika z panujących dookoła warunków, pory dnia, pogody, pory roku i szerokości geograficznej. W wyniku tych fascynacji i analizy obserwacji wśród moich realizacji znajdzie się więc wiele przykładów związanych z projektowaniem oświetlenia, w których szkło, dzięki swoim cechom i właściwościom fizycznym, wydaje się być pretendowane do wejścia w relację ze światłem.
Tworząc założenia projektowe kolekcji Norwegia chciałam odnieść się do prostych rozwiązań i przekazów. Bazę formalną osadziłam na minimalistycznych formach opartych na kształtach geometrycznych, czerpiąc inspirację z charakteru i stylu skandynawskiego. Założyłam,że w projekcie wykorzystam koła oraz linie, które posłużą mi do stworzenia suprematycznych pejzaży ze szkła, stanowiących odzwierciedlenie mijanych przeze mnie widoków, podczas mojej rowerowej eskapady po Norwegii. Elementy tworzą wspólne obszary pod względem kompozycyjnym, ale również pod kątem konstrukcji. Błękity oraz biele wydały mi się zatem odpowiednimi w procesie definiowania klimatu i charakteru północnych terytoriów. Ważnym elementem w projekcie jest linia światła. Dzięki możliwości obrotu świetlówką wzdłuż jej osi, dodatkowo uzyskujemy odmienne w swym wyrazie tonalne obrazy”.
info, foto:J. Żak