III edycja Science&Business MeetUp
Na prezentację towarzyszącą konferencji "Science & Business MeetUp" składają się audiowizualne prace studentów kierunku Sztuka i Wzornictwo Ceramiki Wydziału Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Eksponowane projekty zostały zrealizowane w ramach tematów i ćwiczeń sformułowanych w Pracowni Działań Intermedialnych w Ceramice, prowadzonej przez dr hab. Adama Abla i mgr Małgorzatę Maternik. Wiodącym zadaniem leżącym u podstaw większości przedstawianych prac, było zaprojektowanie multimedialnej kompozycji przestrzennej łączącej w jednej spójnej kompozycji obiekt materialny z cyfrową projekcją wideo. W założeniu działanie ukierunkowane było na eksplorowanie estetycznych właściwości kompozycji wynikających z próby zespolenia sztuki ceramiki, mocno zakorzenionej w historii świata materialnego, ze współczesnymi cyfrowymi technologiami audiowizualnymi. Tym samym wprowadzanie ceramiki do projektu, mogło odbywać się na różnych płaszczyznach np. w obrazie wideo jako rejestracje zmian dokonywanych w obszarze tworzywa ceramicznego, w obiekcie jako budulec formy, w kształcie jako odniesienie do form i pojęć zakorzenionych w sztuce ceramiki. Zadanie dopuszczało użycie innych materiałów, szczególnie gdy koncepcja artystyczna nie mogła być w pełni odzwierciedlona w docelowym tworzywie. Od strony formalnej działanie koncentrowało się na budowaniu relacji pomiędzy statycznym, materialnym obiektem, a cyfrowo generowaną iluzją ruchu i symulowaną interaktywnością. Zestaw przygotowanych filmów wideo to rodzaj artystycznej dokumentacji rejestrującej przebieg przygotowywanych realizacji multimedialnych.
W wybranym zestawie prezentowane są realizacje Agaty Jackiewicz, Anastasii Ostapchuk, Anny Kotkiewicz, Jagny Rumin, Ignacego Borkowskiego, Aleksandra Glicha.
Kamuflaż
Agata Jackiewicz
czas trwania: 2'29"
materiał realizacji projektu: barwione gipsowe formy odlewnicze
Cisza / Kamuflaż
Anastasiia Ostapchuk
czas trwania: 1'46"
materiał realizacji projektu: ceramika, imitacja szkła (tworzywo sztuczne)
Projekt opierał się na artystycznych poszukiwaniach środków formalnych, które są w stanie wytworzyć iluzję burzowej atmosfery skompresowanej w obrębie niewielkiego trójwymiarowego obiektu. Symboliczne formy chmury, deszczu i ziemi zamknietej w naczyniu, uzupełnione fragmentami ruchomych projekcji padającego deszczu, w sposób syntetyczny oddają charakter "przenośnej" kompaktowej pogody.
Inside/Outwards
Anna Kotkiewicz
czas trwania: 1'30"
materiał realizacji projektu: imitacja szkła (tworzywo sztuczne)
Układ stałej motywacji
Jagna Rumin
czas trwania: 2'13"
materiał realizacji projektu: ceramika, sklejka drewniana
Układ stałej motywacji jest artystyczną rejestracją zmagań z zagadnieniami z dziedziny technologii ceramiki, której nieodłączne powiązanie z chemią odzwierciedla się w tytule, nawiązującym do układu okresowego pierwiastków.
W wyniku rozważań nad problemem zrozumienia aspektów technologicznych wybranego medium, powstały autorskie nazwy pierwiastków, które wspólnie mają motywować do nauki układając się w związki: ZrOBiĘ, MoGę, ChCĘ, PoTRAFiĘ. Materiałowi filmowemu towarzyszy, jak mantra, odczyt nazw kolejnych pierwiastków z tablicy Mendelejewa.
Kamuflaż
Ignacy Borkowski
czas trwania: 1'24"
materiał realizacji projektu: porcelana, lina jutowa
Projekt odnosi się do pojęcia czakry oraz przepływającej przez nią energii. Na tej podstawie została opracowana przestrzenna kompozycja, w której porcelanowe dyski odpowiadają siedmiu czakrom ludzkiego ciała, aktywowanym
w precyzyjnie zaplanowanym rytmie. Projekcja wideo, przedstawiająca organicznie rozchodzące się w wodzie barwne plamy, ma symbolizować swobodny obieg energii.
Zostanie po mnie gruz gliniany
Aleksander Glich
czas trwania: 1'52"
materiał realizacji projektu: ceramika, metal,ekran LCD
Projekt odnosi się do pojęcia książki i przełamuje jej klasyczne, papierowe wyobrażenie, przedstawiając zapisany w masie ceramicznej autorski przekład fragmentu romansu rycerskiego Le Morte Darthur Thomas'a Malory’ego. Stosując jako część obiektu monitor, na którym wyświetlana jest w zapętleniu animacja poklatkowa, uzyskana została iluzja trwającego procesu, podczas którego właściwości ekranu zacierają się, budując wrażenie spoglądania w głąb akwarium na odbywający się rozpad i formujący się tekst. Dzięki zestawieniu rzeczywistej, wypalonej ceramiki i surowej masy ceramicznej, na której niejako same zapisują się i ulegają destrukcji słowa, projekt sytuuje się na granicy efemerycznego i materialnego. Autor odpowiadając na pytanie „o czym jest ten projekt?” pisze:
"O mozole zapisywania i daremnych próbach uwiecznienia własnych wysiłków.
O tym wszystkim, co jest jak ogień, który może utrwalić tekst wyryty na glinianych tablicach, ale też może go zatrzeć.
O wyobcowaniu tego, co przetrwa podobną próbę".
Pracownia Działań Intermedialnych w Ceramice umiejscowiona jest na Wydziale Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta. Założona została w 2010 roku, a jej powstanie zainicjowane zostało w 2010 roku przez dr hab. Adama Abla, który w ramach prowadzonego przedmiotu opracował autorski program nauczania dla studentów zgłębiających arkana sztuki ceramiki.
Obecnie program pracowni ukierunkowany jest na eksperymentalne kreacje związane z łączeniem form przestrzennych oraz technologii wykorzystujących tworzywo ceramiczne z cyfrowymi mediami audiowizualnymi, relacjami na linii twórca-obiekt-odbiorca oraz działaniami efemerycznymi, które re-definiują pojęcie ceramiki jako medium. Obszar kreacji obejmuje projektowanie obiektów, działań, procesów oraz instalacji multimedialnych. Zakłada opracowywanie krótkich etiud wideo, sekwencji animowanych czy dźwiękowych. Umożliwia wykorzystanie technologii druku 3D, łączenie klasycznych technologii z cyfrowymi metodami fabrykacji.
Sztuka tworzona w pracowni między innymi opiera się na intuicyjnym opracowywaniu symulacji i procesów, które uwzględniają zmiany i interakcje wynikające z roli jaką może przyjąć materialny obiekt. Przykładowo może mieć to zastosowanie we wstępnym projektowaniu przestrzennych interfejsów czy responsywnego otoczenia. W tym kontekście , zasygnalizowane pomysły mogą być implementowane do projektów wymagających wytworzenie nowych rozwiązań technologicznych.
Kontakt
dr.hab Adam Abel, prof. ASP
Akademia Sztuk Pięknych im.Eugeniusza Geperta we Wrocławiu
Wydział Ceramiki i Szkła
adamabel@asp.wroc.pl