Przejdź do treści

Gottlob Art Residency

Fotorelacja
Opublikowano 04 wrz 2024
im
 Gottlob Art Residency

Zapraszamy do obejrzenia relacji fotograficznej z rezydencji artystycznej Gottlob Art Residency w malowniczych Rudawach Janowickich.

Motywem przewodnim wydarzenia stała się dramatyczna historia mająca miejsce w 1745 roku w Kościele Łaski Cesarskiej (obecnie Podwyrzszenia Krzyża Świętego) w Jeleniej Górze. Protestancki pastror Gottlob Adolph nawołując z ambony do duchowej przemiany został rażony piorunem ginąc na miejscu i wywołując panikę wśód wiernych zgromadzonych w świątyni.

Zdarzenie to zainspirowało dziewięcioro artystów reprezentujących rózne gatunki sztuki: rzeźbę, malarstwo, rysunek, fotografię, instalację, performance i happening.

Wojanowski "Szałas na Górce" profesora Zbigniewa Solskiego, położony w urokliwym miejscu z widokiem na górski krajobraz, stał się miejscem badań artystycznych dla:

 

Agaty Kosiak, (rysunek, rzeźba, ASP Wrocław)

Anety Lewandowskiej, (instalacja i obiekty site specific, absolwentka Malarstwa ASP Wrocław)

Dory Grabkowskiej, (tkanina, performance, MFA Royal College of Art Londyn, Arts&Humanities)

Rolanda Grabkowskiego, (kurator rezydencji, rzeźba, ASP Wrocław)

Marka Ruszkiewicza, (rzeźba, instalacja, ASP Wrocław)

Daniela Korzewy, (fotografia, Warszawa)

Mateusza Brala, (fotografia, Wrocław)

Jakuba Słomkowskiego. (happening, absolwent Malarstwa ASP Warszawa)

Angeli Afifi, (DJ set, Los Angeles),

oraz Grzegorza Brala reżysera teatralnego oraz twórcę Teatru Pieśń Kozła, który podczas rezydencji reżyserował sesję zdjęciową wraz z kilkunastoma aktorami Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze.

@grzegorzbral

https://grzegorzbral.wordpress.com/

 

Realizacje które powstawały pomiędzy 19 a 25 sierpnia zostały zaprezentowane na uroczystej wystawie w przepięknych wnętrzach neogotyckiego Zamku Karpniki w ramach wydarzenia Business Aperitivo podczas którego swoje wystapienia mieli:

 

Rafał Piotr Solski – " Business Aperitivo – o naszym spotkaniu",

Katarzyna Białousz – "Portret jak malowany – kto dziś maluje portrety?",

Malina Nicholson – "Creative rebirth",

Grzegorz Bral – "Za kulisami spektaklu – o tworzeniu historii, inspiracji i formie"

Roland Grabkowski – "Spisek pioruna – Rezydencja artystyczna Gottlob", otwarcie wystawy.

Angela Afifi – DJ set @angela.afifi

 

podczas wernisażu, swoje obrazy tworzone we współpracy z technologią AI zaprezentował również

@maciej_cieslak_

 

Serdeczne podziękowania dla organizatorów:

Rafał Piotr Solski (John Weston Group), @rafalpiotrsolski

(organizator rezydencji artystycznej oraz Business Aperitivo)

Roland Grabkowski (Kurator i organizator rezydencji artystycznej oraz wystawy, ASP Wrocław),

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Malina Nicholson (organizatorka Business Aperitivo, współpraca z Zamkiem Karpniki)

Katarzyna Białousz, @kat.bialousz (Organizacja Business Aperitivo)

Zamek Karpniki • Schloss Fischbach

@euro_cali_club

@business__aperitivo


Sylwetki artystów oraz opisy realizacji:

Agata Kosiak

@kosiart_

Obecnie studiuje i tworzy na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Realizowala liczne prace w technikach graficznych, malarskich a także rzeźbie, ceramice i fotografii. Wciąż poszukuje ulubionego medium.

 

Brama Gottloba

Brama Gottloba to metaforyczny portal, przez który 1.08.1745 roku pastor Gottlob Adolf przeszedł do innego świata. Rzeźba została wykonana z gliny szamotowej pokrytej węglem drzewnym. Sama forma bramy zawiera odniesienia do oryginalnego epitafium upamiętniającego kapłana, oraz detali barokowego wystroju Kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego w Jeleniej Górze. Zabieg "zwęglenia" ma symbolizować boski ogień, którym Gottlob został rażony podczas głoszenia słowa. Jako przygotowanie do realizacji rzeźby powstały także dwa rysunki tuszem na papierze. Prace zostały wykonane w ramach cyklu rysunkowo - rzeźbiarskiego „Przetrwalniki".

 

Aneta Lewandowska

http://anetalewandowska.com/

@aneta__lewandowska

Zajmuje się zbieraniem patyków i liści. Przetwarzając cząstki drzew szyje obrazy, tworzy obiekty oraz instalacje site specific. Pasjonuje się zagadnieniami szeroko pojętej ekologii, w szczególności ciała i roślin. W procesie twórczym ważne są dla niej dotyk i bezpośrednia eksploracja miejsc, w których przebywa. Tworzy i mieszka we Wrocławiu. Ukończyła wrocławską ASP na kierunku Malarstwo.

 

Ćwiczenia z uważności

Nasze ciała są przenikalne, są pierwszym środowiskiem, za pomocą którego doświadczamy wielogatunkowości świata, współtworzymy złożony organizm.

Jak grom z jasnego nieba trafiają nas choroby i procesy, nie zawsze pożądane. Te zachodzące w ciele nie mogą zostać przyspieszone. Zdrowienie, regeneracja i odnowa. Trwają i uczą mnie cierpliwości.

Ćwiczenia z cierpliwości to cykl nawiązujący do pokornego czasu trwania w systematycznych działaniach mających przynieść ukojenie.

 

Dora Grabkowska

dora@grabkowska.com

www.grabkowska.com

@dora_rgb

 

Dora jest artystką interdyscyplinarną, działającą w obszarze sztuki partycypacyjnej i koncepcyjnej, rzeźby, ilustracji, malarstwa, dźwięku i obrazu ruchomego. Dorastała w Polsce, a w 2006 roku przeniosła się do Anglii, gdzie uzyskała Bachelor Degree

w Design and Applied Arts. Obecnie studiuje Master of Fine Arts na kierunku Arts & Humanities w Royal College of Art w Londynie. Jej projekty, obejmujące zakres od mikro do makro, często wykraczają poza tradycyjne ograniczenia skali i mediów. W swojej pracy często bada partycypacyjny charakter sztuki, postrzegając ją nie tylko jako statyczny obiekt, ale jako interaktywny proces angażujący publiczność, który zaciera granice między artystą a widzem. Skupia się na minimalistycznej i symbolicznej reprezentacji idei, z szczególnym zainteresowaniem tematami takimi jak tożsamość, konformizm i autentyczność.

 

Welon Burzy

Welon Burzy symbolizuje mistyczne i nadprzyrodzone moce inherentne w praktykach ceremonialnych. Uosabia intensywne napięcie między przeciwstawnymi siłami, które w końcu kulminuje w dramatycznej interwencji, przypominającej powstawanie burzy z towarzyszącym jej piorunem. Noszony przez Matkę Naturę, reprezentuje warstwy życia i piękna, które są często ukryte.

Koncepcja pioruna w wielu kulturach i mitach jest często postrzegana jako manifestacja boskiej mocy przypisywanej Bogu lub bóstwu, zazwyczaj przedstawiana z męskiej perspektywy. W tragicznym wydarzeniu w 1745 roku Pastor Gottlob Adolph nawoływał do duchowej transformacji, używając pioruna jako metafory narzędzia Boga, tylko po to, by zostać natychmiast uderzonym i zabitym przez piorun, który trafił w kościół. Chociaż to zdarzenie często postrzegano jako proroczy znak woli boskiej, może być również interpretowane jako wyraz działania Matki Natury, przywracającej równowagę między żeńskimi i męskimi energiami.

 

Roland Grabkowski

www.grabkowski.art

@rolowski_

Roland Grabkowski – urodzony 31.12.1985 roku we Wrocławiu. W 2014 roku obronił dyplom magisterski z zakresu rzeźby, który zrealizował w pracowni dyplomującej prowadzonej przez prof. Janusza Kucharskiego. W 2012 roku otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne. Uczestniczył w rezydencjach artystycznych: The Maple Terrace Residency, Brooklyn, Nowy Jork, USA (2019 r.) oraz Chitrashaala, Rajasthan, Indie (2019 r.), Chitrashaala, Dharamshala, Indie (2024 r.). W 2021 roku uzyskał stopień doktora w dziedzinie Sztuki, dyscyplinie Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki. Obecnie adiunkt w I Pracowni Rzeźby prowadzonej przez dr hab. Grzegorza Niemyjskiego. Jest autorem 9 wystaw indywidualnych oraz ponad 30 wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Mieszka i tworzy we Wrocławiu.

 

“Spisek Pioruna” (Zwiastun, Droga pioruna, Memento, Odwrócony, Przewodnik)

Cykl małych form rzeźbiarskich przedstawiających wybrane motywy symboliczne związane z XVIII - wieczną historią Gottloba Adolpha, protestanckiego pastora który w 1745 roku, nawołując z ambony do duchowej przemiany, został rażony piorunem. Drewniane i ceramiczne obiekty zapraszają widza do łączenia wątków historii w dowolny sposób. Ta sugestywna gra skojarzeń, daje możliwość napisania tej 279 letniej legendy na nowo.

 

Marek Ruszkiewicz

@ruszkiewicz1

Ur. 16.10.1987 r. we Wrocławiu. W latach 2008-2013 studiował na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uzyskał dyplom w pracowni prof. Christosa Mandziosa (2013 r.). W latach 2016-2019 kształcił się na studiach doktoranckich na macierzystej uczelni. Obronił pracę doktorską w 2021 r., jego promotorem był dr hab. Mateusz Dworski. Pracuje na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu od 2020 r. w pracowni prof. ASP Grzegorza Niemyjskiego. Prowadzi zajęcia w I Pracowni Rzeźby.

„Kompozycja przestrzenna składająca się z dwóch elementów”,

to próba zdefiniowania na nowo, miejsca granicznego pomiędzy sacrum a profanum. Jest również odniesieniem do słów zawartych w ostatnim kazaniu Gotloba Adolpha z 1745 r. W dobie nadmiaru informacji, rzeźba o tytule ,,Obiekt drugi” o wyraźnym zabarwieniu designerskim, skłania do wstrzymania posługiwania się komunikatami werbalnymi. Jest sugestią rozpoczęcia kontemplacji, która może mieć swój początek w chwili obecnej. Z kolei rzeźba figuratywna pt.: ,,Obiekt pierwszy” niewątpliwie sprzyja wyżej wspomnianemu wyciszeniu.

 

Daniel Korzewa

https://korzewa.com/

@danielkorzewa

Fotograf, urodzony we Wrocławiu, mieszkający i tworzący w Warszawie.

lobGott

Czy “lobGott” to herezja, wniebowstąpienie, czy może próba zrozumienia tajemnicy wiary? W tej opowieści granice między zbawieniem a potępieniem się zacierają. Kto zatem znajduje drogę ku światłu, a kto zatrzymuje się w cieniu?

 

Mateusz Bral

@mateuszbral

Fotograf, pochodzący z Lublina, mieszkający i tworzący we Wrocławiu.

Grzmot Strachu

Seria zdjęć o tym, gdy wiara ustepuje miejsce przerażeniu. Pełzające ciała, wyraziste emocje, chaos w obliczu niewidzialnej mocy. Inspirowane momentem, gdy piorun uderzył w Adolpha Gottloba, a wierni, ogarnięci paniką, tratują się nawzajem, uciekając przed tym, co nieznane.

 

Jakub Słomkowski

https://www.slomkowski.info/

@slomkowskikuba

Urodzony w 1982 roku w Warszawie. Artysta wizualny i performatywny, muzyk – łączy w swojej praktyce artystycznej te trzy dyscypliny i nieustannie z nimi eksperymentuje. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2007). Jako stypendysta programu Erasmus studiował na wydziale sztuk pięknych Uniwersytetu Complutense w Madrycie (2004-2005)

Od 2010 roku ściśle współpracuje z choreografką Izą Szostak, komponując muzykę do jej spektakli.

W XXI wieku przy wiedzy, którą posiadamy i rosnącej świadomości nie warto tkwić w jednej idei czy jednej dziedzinie sztuki. Dostęp do materiałów i widoków, które możemy próbkować w nieskończoność, przeraża mnie w pewnym sensie. Wszystko, czego uczyłem się od początku edukacji artystycznej do końca studiów, można pogrzebać. Jednakże nie ma potrzeby podejmowania takich działań. Jedynym pytaniem jest, jaką metodę chcemy wybrać, aby wpływać na umysły innych.

 

plakat: John Weston Group

info. Roland Grabkowski

 

Pozostałe aktualności