Future will be better tomorrow
Większość ekonomistów zakłada, że technologia, tak jak PKB, rośnie rocznie o stały procent. Według tej tezy nasze życie staje się z każdym rokiem coraz bardziej zaawansowane. Uważa się, że proces ten jest stopniowy, dzięki czemu mamy wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do zmian.
Ta teoria jest coraz częściej kwestionowana. Pojawienie się Chatu-GPT wywarło ogromne wrażenie na całym świecie. Ludzie, firmy i instytucje gorączkowo przygotowują się na nadchodzącą falę wzrostu technologicznego i gospodarczego. Poważne osoby zaczynają mówić o technologicznej osobliwości – postępie technologicznym tak skrajnym, że skutecznie sprawia, iż cała nasza wiedza o świecie staje się nieaktualna, podobnie jak zwykłe prawa fizyki stają się nieaktualne w pobliżu czarnej dziury, innego rodzaju osobliwości. Zbliżając się do czarnej dziury, doświadczamy spaghettifikacji, czyli rozciągania i rozrzedzania naszych ciał w długie, nitkowate kształty. W ciągu zaledwie kilku ostatnich lat świat wydaje się być znacznie dziwniejszy i mniej przewidywalny. Od COVID-19, przez wojnę w Ukrainie, po obecny boom na sztuczną inteligencję – wydaje się, że niespodzianek było znacznie więcej niż w poprzednich dekadach. The Great Weirding1, jak zostało nazwane, nie wydaje się mieć końca. Chcielibyśmy zorientować się w nowej sytuacji i zadać pytanie: co będzie dalej?
To pytanie natychmiast kieruje nas do najgorętszego tematu, którym jest rozwój sztucznej inteligencji. Ostatnio duże modele językowe wykazały bezprecedensową zdolność rozwiązywania problemów i wykonywania zadań, do których nie były wyraźnie zaprogramowane, jedynie poprzez uczenie się z tekstów dostępnych w internecie2. To przełomowe odkrycie doprowadziło do ważnego wniosku: wystawienie modeli AI na szersze spektrum wiedzy i umożliwienie im bardziej holistycznego postrzegania świata znacznie zwiększa ich możliwości. Dlatego firmy inwestują w zbieranie coraz dokładniejszych danych, między innymi 3D. Obecnie modele są nawet trenowane na “językach” zwierząt.
Zmienia się nie tylko struktura danych, ale także metody uczenia. Generowanie wideo jest przez wielu uważane za doskonałe pole badań nad zaawansowaną sztuczną inteligencją (AMI). Model V-JEPA3 wykorzystuje uczenie kontrastowe do wzmocnienia zdolności abstrahowania modeli AI. Z drugiej strony, firma Fable Studio wydała symulator wieloagentowy, który jest w stanie tworzyć nowe odcinki sitcomów. Kino przesuwa się w stronę gier.
Tempo rozwoju jest zdumiewające. W ciągu ostatnich kilku miesięcy dziedzina generowania wideo została podbita przez model SORA4, co otworzyło niewyobrażalne możliwości dla kina. Naukowcy mają nadzieję na to, iż problemy dotąd nierozwiązywalne zostaną pokonane dzięki połączeniu komputerów kwantowych i uczenia maszynowego.
Mając na uwadze trudność w zaplanowaniu i zorganizowaniu festiwalu poświęconemu AI Art, dziedziny, która prawdopodobnie znacznie zmieni się w ciągu kilku miesięcy od koncepcji do realizacji, postanowiliśmy poświęcić nasze wydarzenie tematowi przyszłości sztucznej inteligencji. Chcemy w szczególności zgłębić futurystyczne (ale realistyczne) wizje, ryzyka i możliwości rozwoju modeli AI oraz ich wpływu na sztukę.
1. The Great Weirding – zbiór esejów na temat radykalnej globalnej transformacji autorstwa Venkatesha Rao
2. źródło
3. źródło
4. źródło
ML in PL: AI Art Festival 2024 (31.10-11.11) to międzynarodowe wydarzenie w Warszawie poświęcone świeżej dziedzinie, jaką jest połączenie sztuki i sztucznej inteligencji.
Festiwal odbędzie się równolegle z ML in PL 2024 – największą konferencją na temat AI w Europie Środkowo-Wschodniej, organizowaną od 2017 roku. Na dni 8-10. listopada zaplanowane są wykłady i warsztaty z zaproszonymi artystami AI Art z Europy. Wszystko to odbywać się będzie w nowo otwartym budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Open Call
Wydarzeniu towarzyszy nabór prac do wystawy pod tytułem Future will be better tomorrow. Zadaniem jest stworzenie dzieła, wykorzystując lub inspirując się wybranymi metodami opartymi o algorytmy AI.
Wybrane prace zostaną pokazane w ASP w Warszawie, a najlepsze z nich zostaną nagrodzone podczas specjalnej Ceremonii Wręczenia Nagród w MSN-ie. Zgłoszenia są bezpłatne, a artystom wyłonionym do wystawy będzie przyznane honorarium w wysokości 800 zł oraz zostaną pokryte koszty dojazdu, zakwaterowania i wykonania dzieła, również do kwoty 800 zł.
Nagrody:
I miejsce – 5000 zł
II miejsce – 3000 zł
III miejsce – 1000 zł
Students’ Prize* – 1000 zł
Termin nadsyłania prac: 30 września
Ogłoszenie uczestników wystawy: 10 października
Wystawa: 31 października–11 listopada
Wyłonienie zwycięzców: 9 listopada
Wykłady i warsztaty: 8–10 listopada
* Nagroda ta zostanie przyznana w drodze głosowania przez studentów ASP w Warszawie
Więcej informacji na >> stronie <<