Przejdź do treści

FRESH DESIGN- Młoda Europa o designie | WYSTAWA

Ogłoszenie
Opublikowano 23 cze 2014
Fresh Design - wystawa

Serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy, na której pokazane zostaną między innymi efekty pracy naszych dydaktyków.

Wernisaż: Fresh Design – Młoda Europa o designieTermin: 24 czerwca 2014 r. godz. 18.30
Miejsce: CRZ Krzywy Komin, ul. Dubois 33/35a, Wrocław

Trzy wystawy prezentują prace indywidualne i zespołowe projektantów z Polski, Ukrainy, Rosji, Białorusi, Niemiec, Słowacji, Węgier i Czech. Ukazują design jako świat materialny, ale także formę wypowiedzi na tematy ważne społecznie. Fresh Design – Młoda Europa o designie staje się także kolejną okazją do spotkania i rozmowy na tematy ważne dla każdego z nas. 


Wszystkie wystawy zobaczyć można w dniach 24 czerwca – 12 lipca 2014 r. Podczas Finisażu wystaw, który odbędzie się 11-12 lipca, wspólnie z kuratorami, gośćmi specjalnymi zapraszamy na letnie spotkania, warsztaty, filmowe prezentacje i muzyczne doznania. 
Więcej na www.krzywykomin.pl . www.wroclovedesign.pl

WYSTAWA GŁÓWNA

FRESH DESIGN – Młoda Europa o designie.

Podczas majowych spotkań Wrocław i CRZ Krzywy Komin po raz drugi gościł młodych architektów, urbanistów, designerów i artystów z całej Europy - uczestników projektu "FRESH DESIGN - Młoda Europa o designie". Tym razem międzynarodowa grupa studentów z Niemiec, Czech, Słowacji, Ukrainy, Węgier i Polski zajęła się problemem funkcjonalności przestrzeni miejskiej. Podczas 10-dniowych warsztatów projektowych powstały koncepcje, których celem było ożywienie miejsc wspólnych dla mieszkańców wrocławskich blokowisk. Sześć zespołów projektowych poszukiwało pomysłów i rozwiązań służących ulepszeniu przestrzeni publicznej dla trzech różnych sytuacjach urbanistycznych (Ołbina: skrzyżowanie ul. Jedności Narodowej i Nowowiejskie, Gaju i Osi Grunwaldzkiej). 
Wystawa prezentuje efekty pracy studentów zrealizowane pod okiem tutorów i opiekunów Politechniki Wrocławskiej, Wydziału Architektury oraz Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu: Joanny Krajewskiej, Bogusława Wowrzeczki, Jerzego Gomółki, Jerzego Łątki z Wydziału Architektury PWr. oraz Katarzyny Gemborys, Agaty Wojtyły, Magdaleny Garncarz i Mikołaja Smoleńskiego z Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta, a także doktorantów wrocławskiego Wydziału Architektury: Piotr Michalskiego, Ilony Szefer, Martyny Mokrzeckiej, Marty Bazan, Magdaleny Wąsowicz, Mateusza Sikorskiego i Kamila Wojdyło. 
Opieka merytoryczna: prof. dr inż. arch. Zbigniew Bać. 

Projekt współfinansowany ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Gminy Wrocław

WYSTAWY TOWARZYSZĄCE

ANATOMIA EUROPY. Ukraina, Rosja, Białoruś.

Projekt Anatomia Europy stanowi zwieńczenie tryptyku wystaw sztuki wschodniej na przykładzie wzornictwa Ukrainy, Rosji i Białorusi: …i obudziłem się w Europie (projekty ukraińskie w ramach Łódź Design Festival, 2011), Bóg, humor, ojczyzna. Projektowanie rosyjskie (na festiwalu Gdynia Design Days, 2012) i Białoruś. Ulica, której nie ma (podczas Wawa Design Festival, 2013). Wybrane formy prezentacji odnosiły się bezpośrednio do praktyk artystycznych, lecz odsyłały nie tylko do skojarzeń kulturowych. Artyści z Ukrainy, Rosji i Białorusi – trzech krajów-organizmów, które narodziły się w wyniku procesu rozpadu ZSRR w ostatniej dekadzie XX wieku – poza ekspozycją własnego dorobku mieli możliwość zamanifestowania swoich postaw wobec współczesnego świata, kondycji rodzimej kultury i sztuki. W tym pozornie oderwanym od polityki dyskursie nowych, często ambiwalentnych znaczeń nabrały takie pojęcia jak geopolityka, europejskość, granice (zarówno te terytorialne, jak i mentalne), przynależność, narodowość, tradycja, terytorium, przestrzeń kulturowa, wspólnota, jednostka czy migracje. Otwarta narracja projektu zakładała kilkuletnie badania nad sztuką tych obszarów, a podsumowanie stanowi retrospektywa prezentowana w ramach projektu Anatomia Europy. 
Wystawa planowana na połowę 2014 r. zbiegła się czasowo z obchodami dziesięciolecia obecności Polski w Unii Europejskiej. Przystąpienie do niej 1 maja 2004 r. rozpoczęło ważny etap w rozwoju dialogu międzynarodowego, a otwarcie granic, swobodny dostęp do nauki i kultury krajów członkowskich wzmocniły integrację i aktywizację środowisk twórczych nowej Europy. Z nadzieją czekaliśmy na podpisanie przez władze ukraińskie umowy stowarzyszeniowej z UE, upatrując w tym ważnego kroku na drodze do zmiany mentalnej mapy świata i pełnego włączenia twórców ze Wschodu do dyskursu o współczesnej Europie, której nieodłączną część niewątpliwie stanowią. Fiasko rozmów, eskalacja konfliktu i przemoc, jakie przyniosły kolejne dni, zburzyły porządek współczesnej Europy. Ze względu na zaistniałą sytuację polityczną i działania interwencyjne, które wytrąciły z równowagi współczesny świat, projekt praktycznie od początku ulegał wyraźnym modyfikacjom, by ostatecznie przyjąć charakter transnarodowy – dotyka kwestii lokalnych, ale w kontekście międzynarodowym. 
Szeroka prezentacja dorobku artystów z Ukrainy, Rosji i Białorusi została zminimalizowana do projektu koncepcyjnego, opartego na bardzo klarownym przekazie. W obecnej rzeczywistości, kiedy deptane są podstawowe wartości i burzone normy moralne, kiedy człowiek, obywatel, artysta staje się narzędziem walki politycznej, a świat tonie w szarości i kłamstwie, nasz przekaz ma być prosty i przejrzysty. Wydarzenia w Europie zaktywizowały środowiska artystyczne, sztuka stała się uniwersalnym medium ekspresji społecznej i przekaźnikiem wspólnych potrzeb, prawd. Proste hasła. Czerń i biel (odwołanie do indiańskiej legendy o czarnym i białym wilku). Żadnych półtonów. Cienia. 
Projekt w głównej mierze opiera się na pracach z porcelany, która w dzisiejszej rzeczywistości zaczyna odgrywać nowe role. Krucha i kapryśna materia dzięki niesionym treściom staje się kulturowym, społecznym i politycznym manifestem zarówno na lokalnej, jak i międzynarodowej scenie.
Maria Volokhova z Ukrainy, Tanya Klimenko z Rosji i Olia Gorohova z Białorusi. Kobiety. Tak jak Europa, Ukraina, Rosja i Białoruś. Wierzymy, że świat złagodnieje, kiedy do głosu dojdą właśnie kobiety. Zarówno w polityce europejskiej, jak i w świecie artystycznym. Anatomia Europy to prostymi słowami kobiet snuta opowieść o tożsamości, przynależności, o przywiązaniu do własnej tradycji, o wolności i rewolucji. O Europie. Ważny jest nie tylko klucz owych trzech krajów, ale również losy osób biorących w nim udział, pokazanie pewnego rodzaju transnarodowości i uniwersalności sztuki. 
O Europie i o anatomii wystawa traktuje na kilku poziomach. Fizycznie odczuwalne fascynacje anatomią, wewnętrznym światem człowieka, stają się inspiracją dla fantasmagorycznych kompozycji, pozwalając jednocześnie na poszukiwania maksymalnych możliwości technologicznych porcelany. Człowiek jako najbardziej idealna maszyna, jaką kiedykolwiek stworzono, homo machine, którą od lat starają się manipulować – zarówno na poziomie indywidualnym, jak i masowym – systemy polityczne, społeczne i religijne. Na drugim biegunie Europa, cierpiący, rozbity organizm, który nie może w pełni sił funkcjonować, gdyż poszczególne jego części poprzez chore systemy wizowe i granice wyrzucane są poza europejski dyskurs. Kiedy jakaś część ciała choruje, organizm nie jest w stanie funkcjonować prawidłowo. To samo dotyczy sztuki – jeżeli choć jeden europejski kraj nie może w pełni brać udziału w nurcie współczesnej krytyki, nie mamy prawa analizować sztuki Europy w ogólnym kontekście. Zepchnięcie krytyki wschodniej na margines i pomijanie jej w opracowaniach jest najbardziej jaskrawym przejawem fałszowania obrazu sztuki współczesnej Europy. 

WYSTAWA POKONKURSOWA
DESIGN: OPEN SPACE

Podczas wystawy prezentujemy 26 finałowych projektów, II edycji konkursu dla projektantów DESIGN – OPEN SPACE. Wystawa prezentuje odpowiedź na różne potrzeby odbiorcy i różne punkty widzenia projektantów odpowiadające na hasło „NARCYZM". Zwycięzcą została grupa Dizeno Creative za projekt: Urny biodegradowalne OVO / MALA. W czasie II MFDP Wroclove Design został przeprowadzony również plebiscyt na nagrodę publiczności. Wyróżnienie publiczności zdobyły dwa projekty: VEGE TABLE STÓŁ DO HYDROPONICZNEJ UPRAWY ROŚLIN Marty Jaworskiej oraz LAMPA KUBO Macieja Papińskiego/Zapalgo. 

Kurator Wystawy: Gabriela Kowalska
Kapituła konkursu: Joanna Albin /Domo +/ Marek Cecuła /Modus Design/ prof. n. Włodzimierz Dolatowski /ASP Wrocław/ Ewa Voelkel Krokowicz /CEO Concordia Design/ Katarzyna Roj /Galeria Design – BWA Wrocław/ Małgorzata Szczepańska / Redaktor Naczelna Elle Decoration/
Anna Vonhausen /Projektantka - Dyrektor Kreatywny firmy Sitag

Zamieściła: Anna Zielińska

Pozostałe aktualności