Przejdź do treści

Czego uczą na rzeźbie ?

Ogłoszenie
Opublikowano 09 kwi 2009

Zadanie domowe brzmiało: przez tydzień za pomocą linii, punktów i notatek zaznaczać na papierze, jak w ciągu dnia poruszałeś się po mieszkaniu, pokoju, mieście...

Przyniesione przez studentów szkice stały się punktem wyjścia dla wykładu, w którym prowadzący pracownię 1/2 prof.Christos Mandzios przedstawił studentom swoje spostrzeżenia na temat chaosu, ruchu, przesrzeni... Następnie, po krótkiej analizie tych ogólnych pojęć, powiedzieć by można - natury filozoficznej, przeszliśmy do zagadnień... matematycznych. Profesor prezentował skoplikowane wykresy, dodawał przestrzeń do pzestrzeni, mnożył, dzielił... Czego zatem uczą na tej rzeźbie?! Poza kompozycją, kształtowaniem brył i płaszczyzn, poza technologią obróbki drewna czy kamienia, istnieje szereg zagadnień, można powiedzieć podstawowych, którymi rzeźba zajmuje się z racji swego zainteresowania przestrzenią w szerszym tego słowa znaczeniu. Fizyka, matematyka czy filozofia to dziedziny nauki, których problematyka pokrywa się z obszarami badań rzeźbiarza. Zaś Relacja pomiędzy człowiekiem a przestrzenią, nawet tak podstawowa, jak poruszanie się w obrębie jakiegoś terytorium (patrz zadanie domowe) jest dla tch badań podstawą. Co dopiero, gdy na terytorium owym dojdzie do spotkania choćby dwóch osób. tekst Magda Grzybowska fot. Marek Sienkiewicz

Pozostałe aktualności