Zapraszamy na wernisaż wystawy, który odbędzie się 4 października 2019 o godz. 18:00 w Galerii BWA w Jeleniej Górze.
Wystawa będzie czynna do 5 listopada 2019
***
Przygotowana wystawa to podsumowanie doświadczeń artystycznych z pobytów twórczych w obszarach innych kultur.
Dwumiesięczne pobyty na rezydencjach artystycznych w Chinach w latach 2010 i 2016 były ogromnym wysiłkiem emocjonalnym i fizycznym. Praca odbywała się w tropikalnych warunkach klimatycznych oraz w niesprzyjających okolicznościach socjalnych – trudności w komunikacji werbalnej z właścicielami manufaktur i z obsługą techniczną. Jednak największym wyzwaniem okazała się odmienna technologia, inny rodzaj masy porcelanowej, sposób szkliwienia, wypału. Każdy proces twórczy w materii ceramicznej jest dla mnie ekscytujący z uwagi na ciągłe poszukiwanie przekazu treści w wyrazie plastycznym. Tym razem estetyka dostępnych materiałów była dla mnie obca, zupełnie inna od stosowanych dotychczas. Ta podróż w nieznane była kluczowa dla powstania tych realizacji. Dotychczasowe doświadczenie stało się nie przydatne, sytuacje wymagały uczenia się od podstaw. Przy czym najistotniejszym było odnalezienie formy dla krystalizującej się idei. Otaczający mnie świat niezrozumiałych napisów, znaków, pozaklejanych gazetami okien, naznaczonych czerwonymi papierami sentencji umieszczanych na odrzwiach, odcisnęły swój ślad w moich realizacjach z 2010 roku wykonanych w Jingdezhen. W 2016 roku pobyt w Longquan umożliwił mi doświadczenie bogactwa szkliw seladonowych. W kolebce tych szkliw sięgających czasów dynastii Sung, znakomici chińscy ceramicy starają się dziś odtworzyć na nowo dawne, zapomniane już receptury i uzyskać ponownie ich zróżnicowaną naturę. Zachwyt nad odcieniami zieloności tych szlachetnych, wysokotopliwych szkliw, stał się jednym ze źródeł inspiracji kreowanych tam obiektów.
Kolekcje prac powstałe w odmiennych warunkach i czasie, w oparciu o zróżnicowane technologie tamtejszych ośrodków ceramicznych będą główną osią prezentacji. Zostanie ona uzupełniona o cykl abstrakcyjnych kompozycji reliefowych zrealizowanych już po powrocie z rezydencji, w których centrum znajdują się spłaszczone, porcelanowe bryły o wyróżniającej się kolorystyce i strukturze, które zostały wykonane również w Chinach. To połączenie działania w obrębie odmiennych technologii z dwóch kontynentów stało się dla mnie pierwiastkiem magicznym i inspirującym. Stąd powstał zamysł, by te reliefy dedykować podróży, mapom, Innym Światom. Uzupełnieniem tej części ekspozycji będą obiekty rzeźbiarskie zrealizowane współcześnie, częściowo w oparciu o wypały w tradycyjnym wschodnioazjatyckim piecu ceramicznym tongkama. Mam nadzieję, że dopełniając tak prezentację ukażę jak te same wątki z mojej twórczości pod wpływem „obcości" odnalazły wyraz w odmiennej materii.
Katarzyna Koczyńska-Kielan, 2019